Fredrik- Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Vil man tjene noe ytelsesmessig ved å kjøre minnet høyere enn det FBS er satt til? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det kommer litt an på. Hvis du ikke skal klokke veldig høyt (FSB), eller har spesielt god råd, er det ingen grunn til å bruke penger på dyre minnebrikker. Forskjellen i totalytelse er normalt veldig liten, selv om minnebåndbredde økes mye. Hvis du kan kjøre minne på 400 og FSB på 266, hhv 800 og 1066 effektivt, vil det være en merkbar forskjell i benchmarks. Å kjøre minne på 333 og FSB på 266 (4:5), vil ofte gi dårligere ytelse enn å kjøre 1:1 Husk også at du kan kjøre strammere/lavere timings på lavere hastighet og det gir en del bedre ytelse i benchmarks. Ulempene med å kjøre asynkront er forskjellig på ulike chipset, og ulike cpu-er. Core 2 Duo tjener faktisk en del på å kjøre høye frekvenser. AMD's CPU-er med innebygd minnekontroller vil tjene mye på lavere timings. Test 1 Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg får to sett med BallistiX PC6400 brikker i løpet av neste uke. Disse skal brukes sammen med et P5B Dlx hovedkort og en E6400. Akuratt nå ligger FBS på 400 og CPUn på 3.2 - men jeg blir stoppet av RAM'en. Jeg regner med å ligge på noe rundt 430-450 FBS når jeg får nye brikker som ikke stopper meg, men gjør jeg da lurt i å prøve å presse brikkene høyere, eller å kjøre synkront? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg får to sett med BallistiX PC6400 brikker i løpet av neste uke. Disse skal brukes sammen med et P5B Dlx hovedkort og en E6400. Akuratt nå ligger FBS på 400 og CPUn på 3.2 - men jeg blir stoppet av RAM'en. Jeg regner med å ligge på noe rundt 430-450 FBS når jeg får nye brikker som ikke stopper meg, men gjør jeg da lurt i å prøve å presse brikkene høyere, eller å kjøre synkront? 8791143[/snapback] Har selv erfart at 4:5 ikke er noe dårligere enn 1:1. I noen tilfeller klarer jeg bedre score i benchmarks. Super-Pi f.eks. med 1:1 enn 4:5. Dette skyldes da strammere timings på minnebrikker, og evt. chipset (1066-strap vs. 1333), samt at FSB:Minne kjøres synkront. 2:3, 3:5 og spesielt 1:2 gir gode resultater, men det er vanskelig å klare med høy FSB. Under normal bruk er forskjellen minimal fra 1:1 til 4:5, men mer merkbar jo høyere minnefrekvens i forhold til FSB. Jeg antar du må bruke 4:5, som alternativ til 1:1 på så høy FSB. Hvis det er spillytelse og ytelse i vanlige applikasjoner du tenker på, er forskjellen svært liten. For benchmarks lønner det seg å teste for hvert enkelt program. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Takk for innspill, jeg får nesten vente å se hva jeg får ut av brikkene. edit: leif Endret 5. juni 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå