Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Komplikasjoner ved bruk av yasmin 28?

Catkin

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går altså på yasmin 28. I går fikk jeg beskjed om at disse p-pillene kan være farlige. "Kvinner utsetter seg for stor helsemessig risiko ved bruk av yasmin". Eller noe slikt. Det har vært registrert dødsfall og andre komplikasjoner. Jeg har jo vært mye dårlig,men kan jo ikke være sikker på årsaken. Mulig dette gjelder kvinner som har gått på pillene lenge? Jeg begynte på de for ikke så lenge siden. Fikk mye mindre kviser etter at jeg tok dem også. Vil ikke miste denne fordelen. Sikkert mulig å få tak i andre p-piller som gjør dette. Så burde jeg bytte merke? Eller det dette bare bullshit?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samboeren min har gått på denne p-pillen siden hun var 19 år (nå 27 år) hvis jeg ikke husker feil og hun har ikke opplevd noe spesielt ubehag. Det med blodpropp og p-piller er ikke koblet direkte opp mot et spesielt merke, men mot et spesielt virkestoff som flere av p-pillene inneholder. Husker ikke helt hva dette stoffet het, men det finnes alternativer som ikke har dette virkestoffet i seg.

Spør legen din, så får du nok svar og hjelp til å finne p-pillen som passer for deg og som du føler deg trygg med å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært veldig fornøyd med yasmin. Derfor ville jeg høre hva dere mente. Dette har jeg altså hørt av en vennine som leste det på nettet. Hun hadde desverre ikke link. Velger altså da å ikke ta det så tungt,men heller snakke litt med helsesøster.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Bullshit.

Alle merker kan gi dødsfall og sykdom, blodpropp osv, MEN det gjelder ikke Yasmin generelt alene.

Jeg kan bare gi posetive tilbakemeldinger på Yasmin :)

Kilde forresten? "jeg har hørt" er ikke kilde btw :p

8788165[/snapback]

Det sto i Dagbladet.no, som quota en dansk dokumentar/reportasje..

edit: :blush:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Angående blodpropp.

Riktig nok er Estrogen en av faktorene, men som sagt, har kroppen en nydelig system til å regulere blodpropp formasjon.

Derfor må man har en genetisk disposisjon, for å øke sjangsen.

Lenke til kommentar

Så gi link da Vaio, jeg kan også si at ting ligger på vg.no uten at de gjør det.

Uansett, alle p-piller har en viss risiko, men så ledes ingen viser meg noe annet så vil jeg fortsette å tro at alle merker p-piller har samme risiko ved bruk, uten sidestykker.

Lenke til kommentar

Vel, den første artikkelen beviser ingenting. Eneste den sier er at en jente fikk blodpropp, fordi hun gikk på p-piller, noe som du kan få av nesten alle. Så den viser ikke til at Yasmin er noe mer skyldig enn andre merker

Den andre derimot er litt mer oppsiktsvekkende, rart høye tall! Vil dog avvente å se (siden jeg ahr dose for 1 år på rommet mitt :p), det kan jo være ingenting, bare sammentreff... Dog er det jo bekymrende :)

Takk for kildehenvisning Vaio

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De fleste p piller kan man få komplikasjoner med. Noen får mye kviser, mister sexlysten får migrene osv. Da er det beste å gjøre å snakke med legen din om å bytte merke. Noe som ikke er uvanlig, mange jenter bytter merke en gang eller to før de finner et merke som funker. Men så har man også noen som alltid vil ha problemer med p piller uansett merke. At de rett å slett ikke tåler p piller så bra. Og da må man tenke på andre prevansjonsmidler som p sprøyten, kondom osv.

Men så har man noen få eksempler hvert år der noen har blitt veldig veldig syk som en direkte følge av p pillene. Dette er ekstremt sjeldent, men det kan skje, og det skjer hvert år. Og det var det som var greien med Yasmin pillene. Den sjansen for å bli veldig syk var mye høyere på det merket enn de andre merkene. Var mange flere som hadde fått blodpropp osv. Det er forsatt en ekstremt liten sjanse for å få det, men den risikoen var likevel høyere enn i andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...