Gå til innhold

Stor ball vs liten ball- hvem tar mest ani bakken?

Anbefalte innlegg

Heftig diskusjon om dette i klassen om dette her.

Si at du har to baller en stor og en liten. Begge to er helt runde, og de kan ikke komprimeres, i det hele tatt. Så sitter du begge ballene på et gulv, som er helt flatt.

Spørsmålet er da; tar den store ballen mer ani bakken den den små ballen?

Og husk, de er Helt runde og kan Ikke komprimeres!

Vennligst argumenter for svarene deres, ikke bare: Ja eller Nei.

Takker for svar.

Edit: Og hvor mange atomer tar de ani med? En gjeng i klassen tror at det enten er 3 eller 1 atom som tar ani bakken.

Endret av Zash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kulene er helt matematisk runde og bakken er matematisk flat, vil det ikke være noen flate som berører bakken. Det vil kun være et punkt. Arealet til punktet vil gå mot null.

Punktet som berører bakken vil være like stort for begge kulene.

Men hvis vi tenker atomer, er ikke kulene matematisk runde lenger. Hvor mange atomer som berører bakken kommer an på hvordan kulen ligger. Molekylstrukturen spiller også inn.

Lenke til kommentar

Ettersom den diskusjonen det var linket til sporet av mtp. atomer og liknende, har jeg lyst til å fortsette den matematiske diskusjonen her :)

At arealet i begge tilfeller går mot null, er klart. Men er det sikkert at forholdet mellom arealene gjør det?

Lenke til kommentar

I begge tilfellene er det kun ett eneste matematisk punkt som både er i avstanden R fra kulas senter, og som samtidig ligger i planet. Et matematisk punkt har per definisjon ingen utstrekning, derfor vil kontaktpunktet i begge tilfelle være helt like, rent matematisk.

Lenke til kommentar

Om det er snakk om molekyler vil jeg tro at molekylforbindelsen mellom gulvet og ballen er større hos den største iogmed at ballens heldning er mindre i sammenlikning med den minste :/

Nå beveger det seg nesten ut på hva slags stoff den er laget av...

EDIT: Jeg vet jo ikke hva jeg snakker om, så får noen glupinger fortelle hvor langt ut på jordet jeg er XD

Endret av Chao
Lenke til kommentar

For å si det sånn, hvis både kula og underlaget er laget av f.eks høyglanspolert stål, så tipper jeg kontaktflaten mellom dem er maange molekyler, f.eks hundre eller tusen (avhengig av størrelsen). For ser man på overflaten av høyglanspolert stål i et elektronmikroskop så ser overflaten mer ut som Himalaya enn som et stuegulv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...