Yttiis Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 En 11 fots Tica Discorvery stang med maks slukvekt på 60 gram og ei Tica Venus SD 4559 snelle? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Stangen vil holde til slukfiske i hvert fall. Hvis du skal fiske med mark, ville jeg hatt en noe lengre stang. Snellen har jeg ikke kjennskap til. Lenke til kommentar
celebra Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 For å si det som det er, så er det samma hva slags utstyr du ikke får laks med :-D Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Du burde prøve laksefiske i Namsen i nord-trøndelag: http://vibstadlaks.no/index.php?pg=bilder det er topp der. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Stangen er hvertfall kraftig nok til laksefisket. Snellen vet eg ikke noe om men etter å ha kjørt en 15kg's laks forrige uken fant eg ut at min okuma epix pro fd40 sin bremse ikke takler denne store fisken. Fisket i sævereid og for de som har vært der vet at det ikker er store plassen for å temme store lakser så de må kjøres hardt. Pga den elendig dritt bremsen som var ujevn og dårlig gikk det som det måtte gå og eg mistet laksen. Pokker til forbanna uflaks. Dette var ikke en billig snelle men heller ikke en dyr vindunder sak så nå må eg se etter god snelle som takler stor laks og som har jevn og god bremse. Min neste laksesnelle tror eg kommer til å bli en shimano Twinpower. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Må bare komme med en oppdatering. Eg hadde nå anskaffet meg en større snelle med bedre bremse og var klar for storlaksen. Fisket i elven og fikk noen mindre regnbueørreter da en STOR laks viste seg foran meg. Eg legger da kroken min med reke og makk foran og den tar og ruser ut. Vet ikke kor stor fisken var men den var godt over meteren og feit som en kubbe. Eg hadde ikke sjangs i helsiken for dette beistet ruste nedover elven ca 40meter nedover og over noen steiner og snøret røk. ER ikke første gang eg mister STOR laks pga denne helsikens multisnøre. Multi er kanon men med engang den kommer i kontakt med noe "skarpt" så ryker dritten. Nå blir det bare monofilament når eg fisker i lakseelver der store beist svømmer og der det er steinete. Arrgh... får ikke den laksen ut av hodet mitt. Svogeren mente denne laksen 15kg pluss. Nå blir det shimano exage og i den største størrelsen (10000) og enten 0.45 eller 0.50. Endret 29. august 2008 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Må bare komme med en oppdatering. Eg hadde nå anskaffet meg en større snelle med bedre bremse og var klar for storlaksen. Fisket i elven og fikk noen mindre regnbueørreter da en STOR laks viste seg foran meg. Eg legger da kroken min med reke og makk foran og den tar og ruser ut. Vet ikke kor stor fisken var men den var godt over meteren og feit som en kubbe. Eg hadde ikke sjangs i helsiken for dette beistet ruste nedover elven ca 40meter nedover og over noen steiner og snøret røk. ER ikke første gang eg mister STOR laks pga denne helsikens multisnøre. Multi er kanon men med engang den kommer i kontakt med noe "skarpt" så ryker dritten. Nå blir det bare monofilament når eg fisker i lakseelver der store beist svømmer og der det er steinete. Arrgh... får ikke den laksen ut av hodet mitt. Svogeren mente denne laksen 15kg pluss. Nå blir det shimano exage og i den største størrelsen (10000) og enten 0.45 eller 0.50. Ved elvefiske etter laksen lønner det seg å bruke en fortom av monosene/fluorkarbon for å forhindre at multisenen vill slites mot stener og annet grums som ligger på bunn. - D.J. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ved elvefiske etter laksen lønner det seg å bruke en fortom av monosene/fluorkarbon for å forhindre at multisenen vill slites mot stener og annet grums som ligger på bunn. - D.J. Naturligvis. Eg bruker ALLTID monofortom på 1.5 eller 2meter. De gangene eg har fisket laks har eg brukt o.45mm fortom men likevel gikk det galt. Ikke nok med det men eg tar uniknuten og tar på lim på knuter for å forsterke denne. Det har aldri røket på knuter men på mulitsnøret. Skal en tur etter storlaksen igjen på tirsdag. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ved elvefiske etter laksen lønner det seg å bruke en fortom av monosene/fluorkarbon for å forhindre at multisenen vill slites mot stener og annet grums som ligger på bunn. - D.J. Naturligvis. Eg bruker ALLTID monofortom på 1.5 eller 2meter. De gangene eg har fisket laks har eg brukt o.45mm fortom men likevel gikk det galt. Ikke nok med det men eg tar uniknuten og tar på lim på knuter for å forsterke denne. Det har aldri røket på knuter men på mulitsnøret. Skal en tur etter storlaksen igjen på tirsdag. Hva med albright og en stanglengde fortom? - D.J. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Har også prøvd fortom som har vært nesten like lang som stangen (13fot) men da er det nesten like greit at eg går over til ren mono siden eg ikke trenger å kaste så langt ut. Det har som sagt ikke røket på knuten men selve multien. Eg skjønner nå korfor de gode laksefiskerne holder seg unna multi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå