Krokan Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Har scannet dokumentene til dem som er interessert i å se dem. Som tidligere nevnt så har DHL ettergitt kravet på kr 163,- i miljøgebyr. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Har scannet dokumentene til dem som er interessert i å se dem. Som tidligere nevnt så har DHL ettergitt kravet på kr 163,- i miljøgebyr. 9050407[/snapback] Det der var jo særdeles merkelig... Jeg velger å tro at hele greien er en stor feil hos DHL - har du forsøkt å kontakte noen helt andre hos DHL for å få undersøkt dette? Ting som tyder på at noe er feil: - Miljøgebyr er jo helt feil - Miljøgebyret er nøyaktig samme beløp som verdien på varen (forveksling?) Sjekket noen av de gamle regningene mine, og her står det kun oppført Moms, og "utleggsgebyr" på kr 50. Her er ingen fortollingsgebyr. Endret 11. juli 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Har scannet dokumentene til dem som er interessert i å se dem. Som tidligere nevnt så har DHL ettergitt kravet på kr 163,- i miljøgebyr. 9050407[/snapback] Hmm, synes de fakturadelene der så litt smårare ut. Importfortolling og miljøgebyr - men uten å opplyse om hva som er grunnlaget for importfortollingen. Og miljøgebyr; kan ikke huske at det var vanlig den gangen jeg jobbet i bransjen - men det er jo noen år siden. En spesifikasjon av hvordan de har kommet frem til importfortollingsgebyret kunne vært svært interessant å se på - hva som er grunnlagsbeløpet, og hvilke innfortollingskoder som er benyttet for å komme frem til et beløp som er 3 ganger så stort som varens oppgitte verdi. Som kunde mener jeg faktisk man har krav på å få oppgitt slike detaljer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Stusser litt på faktura/Invoice fra firmaet (bilde nede til høyre). Her er kun vare beløpet Euro 19.99 oppført, men ikke frakt beløpet? (ifølge deg 30 euro som du betalte) Har selv handlet en god del fra utlandet, og frakt har alltid vært oppført på faktura. Bestillte du varen som privatperson eller firma? Vilken betalingsmetode benyttet du, Visa eller bankoverføring(IBAN/SWIFT) ? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Stusser litt på faktura/Invoice fra firmaet (bilde nede til høyre). Her er kun vare beløpet Euro 19.99 oppført, men ikke frakt beløpet? (ifølge deg 30 euro som du betalte) Har selv handlet en god del fra utlandet, og frakt har alltid vært oppført på faktura. Bestillte du varen som privatperson eller firma? Vilken betalingsmetode benyttet du, Visa eller bankoverføring(IBAN/SWIFT) ? 9078860[/snapback] Bestillt som privatperson, betalt via PayPal Lenke til kommentar
warneck Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Dette kan jo helt umulig stemme. Uansett av hvilket beløp jeg har bestilt så har jeg betalt et "momsansvarsgebyr" på 59,00,- - Og ikke noe importfortolling på 500kr. Dessuten skal miljøavgift/gebyr gjenspeile seg som en prosentverdi av varens prisverdi. Noe det ikke er gjort her, på tross at av kravet er forfalt, viser det til dårlig saksbehandling hos DHL - noe som igjen gir deg større grunn til bekymring angående "importfortolling". Synes det er snedig at noen påstår DHL har rett til å kreve penger for importfortolling, da varens verdi er langt under tollgrensa. Jeg gjør også dere oppmerksomme på at "De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie." Dessuten vil jeg opplyse at mottaker har rett til å avgjøre om firmaet som står for sendingen skal gjøre fortollingen, eller om andre skal ta seg av den delen - det er ikke slik at sender har rett til å fortolle varen. Så i tilfelle det skulle bli en vedvarende tvistsak med advokater inne i bildet vil du nok ha din fulle rett til å ikke betale. --- Angående erfaringer med posten, så har det alt å gjøre med hvilket postkontor du tilhører. Etter dagligvarehandler og diverse har fått lov til å drive i regi av posten har servicen falt betraktelig. Her var jeg før i tiden sikret å motta en servicepakken 2 virkedager etter den var sendt, (sendt 14.00 tirsdag, motatt 14.00 onsdag) etter den lokale butikken overtok kan det ta alt fra 2 til 5 dager. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med at pakker forsvinner i postens system, verken til firmaet eller privat, og bare privat snakker vi om titalls forsendelser hvert år. Jeg sitter faktisk i skrivende stund og venter på en bedriftspakke (dør-dør) som ble reg. på omlastingsterminalen 12:45 --- Jeg foretrekker å bruke FED EX eller UPS ved sending av pakker fra utlandet. Om det ikke er mulig, velger jeg en annen levrandør. Lenke til kommentar
haninord Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Dessuten skal miljøavgift/gebyr gjenspeile seg som en prosentverdi av varens prisverdi. Noe det ikke er gjort her, på tross at av kravet er forfalt, viser det til dårlig saksbehandling hos DHL - noe som igjen gir deg større grunn til bekymring angående "importfortolling". Dessuten vil jeg opplyse at mottaker har rett til å avgjøre om firmaet som står for sendingen skal gjøre fortollingen, eller om andre skal ta seg av den delen - det er ikke slik at sender har rett til å fortolle varen. Jobber selv i et spedisjonsfirma som driver på med fortollinger til daglig og vil si at jeg ikke er imponert over noen av de "store" selskapenes fortollingsrutiner og kompetanse. Warneck her kommer med noe feilinformasjon som jeg vil presisere. Miljøavgift/gebyr er et frivillig gebyr som kun skal beregnes for firmaer med på liste for godkjente returordninger. Det skal aldri oppkreves av privatpersoner. Feilen hos warneck er at gebyret i 90 % av tilfellene er et pr. stk. gebyr. En liten formalitet er også at det er ikke bestandig mottaker som bestemmer hvem som gjør fortollingen, dette avgjøres av avtalen mellom kjøper og selger og kommer fram av salgsbetingelsene på fakturaen. I ditt tilfelle bestemmer du og kan nekte å betale DHL noe som helst siden du ikke har bestilt noe hos dem. Du kan til og med starte sak mot DHL som har brukt ditt navn og personr. til en import du aldri har gitt tillatelse til. Det har de absolutt ikke lov til. Du kan også spørre dem om hvor de har fått oppgitt ditt personnummer og be om å få se din bestilling hos dem. Håper dette var til hjelp. Om du vil diskutere mer så kan du oppgi din mailadr. her så kan vi skrives. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Jeg har nå fått endelig avslag på min klage til DHL (tok nesten 2 måneder før de svarte). Lurer på å kontakte media ang. denne saken. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ganske sinnsyk sak med en veldig treffende emnetittel. Jeg har ingen juridisk bakgrunn for å uttale meg om rett og galt så det har jeg ikke tenkt til å gjøre, men det hele virker i alle fall ikke veldig fornuftig! Lenke til kommentar
Andhrim Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Kan bare si at det er bare og kjøre på med forbrukerråd etc. Her har du en clear-cut case. Har aldri opplevd noe lignende fra hverken DHL eller andre før, men nå vet jeg i hvertfall hvem jeg skal holde meg unna i fremtiden. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Har du vært i kontakt med forbrukerrådet om dette? Kan være greit å få dems synspunkt på dette. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Konklusjonen her blir nok at: 1. Avsender har gjort feilen - kun betalt halve frakten 2. DHL tar et noe høyt fortollingsgebyr av privatpersoner Årsaken til at jeg skriver "noe høyt" og ikke "ekstremt" - er følgende: 1. Selve fortollingen koster litt - selv om det ikke skal betales toll, må den uansett behandles 2. DHL skal sende ut regningen, det er litt arbeid 3. Regningen går til privatperson, noe som innebærer en risiko og potensielle problemer/arbeid med innkreving av betaling (som f.eks. denne saken) - denne risikoen er sikkert kalkulert inn i prisen. Endret 1. august 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
macsmurf3 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det som er med DHL er att de fortsatt har ett skille mellom fly og bil sendninger etter att de kjøpte opp Danzas. På fly så var det før 50 kr i utlegsgebyr for att DHL la ut momsen til tollvesnet. men dette er nå satt opp noe slik att du betaler ett gebyr ut ifra hvor mye DHL må legge ut. Hvis varens verdi er under 200,- NOK så blir det ikke noe gebyr og ikke noe moms. Her har DHL ett system som gjør att sendinger under 200,- NOK enkelt blir godkjent hos tollvesnet. På bil så er det veldig lite sendinger som har en verdi på under 200,- NOK og derfor må disse behandles på en annen måte og derfor så tar de fortollingsgebyr selv om varen har en verdi på under 200,- NOK. Varen må faktisk fortolles selv om det ikke blir noe MVA på den. prisen på 419,- er det samme om du importerer en liten pakke på 0,1 kg eller en på 1000 kg. Derfor blir det veldig urettferdig for en privat person som får en liten vare med lav verdi. Avsender har sendt denne med leveringsbetingelser DDU, noe som betyr att varen levers til motager ufortollet, som igjen betyr att alle kostnader ved fortolling belastets motager. Selv om det er drøyt, så er det faktisk lovelig.. Er ingen lov som jeg vet om som begrenser hvor mye man kan ta i gebyr. Det som DHL har gjort feil her som også er tidligere nevt er att du skla faktisk kontaktes og spørre om du VIL att DHL skal fortolle eller om du vil fortolel selv. Her har DHL ett forklarings problem. Det som er saken når du fortoller selv er att da får du ett annet gebyr som heter tollansvarsgebyr som er på 419,- for att DHL håndterer papirene og står med tollansvaret. Desverre også helt lovelig. Uansett så skulle de ha kontaktet deg, men det er nok det eneste de har gjort som de ikke har lov til. Men det vil være helt umulig for DHL å gjøre dette i praksis da de får inn flere tusen sendinger om dagen. Det er desverre veldig lette å falle i noen feller når man handler utenlands. Her er nok feilen delt mellom avsender som burde sendt pakken med fortolling inkludert. Og DHL som uansett skulle tatt kontakt med deg (selv om det hadde kostet deg like mye) Lenke til kommentar
haninord Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det som DHL har gjort feil her som også er tidligere nevt er att du skla faktisk kontaktes og spørre om du VIL att DHL skal fortolle eller om du vil fortolel selv. Her har DHL ett forklarings problem.Det som er saken når du fortoller selv er att da får du ett annet gebyr som heter tollansvarsgebyr som er på 419,- for att DHL håndterer papirene og står med tollansvaret. Desverre også helt lovelig. Uansett så skulle de ha kontaktet deg, men det er nok det eneste de har gjort som de ikke har lov til. Men det vil være helt umulig for DHL å gjøre dette i praksis da de får inn flere tusen sendinger om dagen. Det er desverre veldig lette å falle i noen feller når man handler utenlands. Her er nok feilen delt mellom avsender som burde sendt pakken med fortolling inkludert. Og DHL som uansett skulle tatt kontakt med deg (selv om det hadde kostet deg like mye) Som tidligere sagt, når DHL ikke kontaktet deg på forhånd så er det bare å nekte å betale. Andre speditører eller du selv kan også ta på deg det såkalte "tollansvarsgebyret" og som profesjonell aktør så ligger risikoen og ansvaret hos DHL. Det du nå bør gjøre er i brevs form å bestride kravet. Så kan du la dem gå helle mølla til du får brev fra forliksrådet, da møter du opp og bestrider kravet igjen og så slipper du å betale og DHL har brukt masse tid og krefter på tull fra deres egen side. Jeg vet at du slipper å betale fordi vi har hatt en kunde som slapp det enda vi kontaktet ham på forhånd, men glemte å opplyse pris. Lenke til kommentar
haninord Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Som veldig mange og skriver så er ingen av gebyrene eller prisene fra DHL ulovlig, men de kan ikke bare gjøre en tjeneste uten å kontakte den evt. og så forvente å få betalt. Da skulle jeg startet et firma som tar betalt for å informere folk om lover og regler, sendt ut et ark om dagen til alle i norge og forlangt 20,- kr. for tjenesten. Jeg tror ikke det går :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå