tigerdip Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Og hva angår bøkene johneinar så har dette vært et problem lenge. I 1998 gikk vi sammen en hel gjeng på folkehøyskolen og bestillte databøker fra USA for å spare på portokostnadene. Posten avkrevde oss moms fordi sender hadde slengt med noen gratis linux distro CDer. Slå den! 8879981[/snapback] Posten har jeg kranglet mye med. De pleier å gi seg. Hvis cdene var noe du ikke hadde bestilt skulle det være mulig å sende dem dokumentasjon som beviser din historie og deretter få frafalt momskravet (litt sent nå kanskje). Posten pleier som sagt å gi seg selv om de ikke liker å innrømme feil, de er temmelig innkompitente på fortolling. Det hjelper ofte å ringe tollvesenet først for å få bekreftet at de tar feil. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) DHL Express tar i alle fall kun 50kr i gebyr, så å dra hele DHL over en kam blir litt unødvendig. Endret 17. juni 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Posten er inkompetente ja. Min mor ble fortollet for tøy sent fra USA, som skulle være tollfritt, da det er toll på klær, ikke tøy. Det står faktisk spesifisert i regelverket. Det tok henne over et halvt år å få tilbake pengene, og posten klarte faktisk å lire av seg at "vi får vell bare være snille og stole på at du ikke lurer oss". Det er faktisk helt utrolig at en servicebedrift kan oppføre seg slik mot sine kunder. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Kom inkassovarsel (+ purregebyr) denne uken, men har ennå ikke fått svar på min klage jeg sendte til dem. Jeg ringte dem derfor for å høre hva status i saken var, og fikk tilbakemelding om at saken skulle behandles. De lovte meg endelig svar før de oversendte kravet til inkasso. Noen som vet om de kan kreve purregebyr når jeg har sendt skriftlig klage på fakturaen til dem? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Kom inkassovarsel (+ purregebyr) denne uken, men har ennå ikke fått svar på min klage jeg sendte til dem. Jeg ringte dem derfor for å høre hva status i saken var, og fikk tilbakemelding om at saken skulle behandles. De lovte meg endelig svar før de oversendte kravet til inkasso. Noen som vet om de kan kreve purregebyr når jeg har sendt skriftlig klage på fakturaen til dem? 8974039[/snapback] Hvis du har spesifisert at dette er en tvist, så kan de ikke det, hvis du bare har klaget. Så mener jeg faktisk at de kan dette, send evt. ett nytt brev der du spesifiserer at dette er en tvistsak. Så får du heller spørre i juss delen av forumet hvordan du skal sette opp brevet. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Kom inkassovarsel (+ purregebyr) denne uken, men har ennå ikke fått svar på min klage jeg sendte til dem. Jeg ringte dem derfor for å høre hva status i saken var, og fikk tilbakemelding om at saken skulle behandles. De lovte meg endelig svar før de oversendte kravet til inkasso. Noen som vet om de kan kreve purregebyr når jeg har sendt skriftlig klage på fakturaen til dem? 8974039[/snapback] Hvis du har spesifisert at dette er en tvist, så kan de ikke det, hvis du bare har klaget. Så mener jeg faktisk at de kan dette, send evt. ett nytt brev der du spesifiserer at dette er en tvistsak. Så får du heller spørre i juss delen av forumet hvordan du skal sette opp brevet. 8974056[/snapback] Nevnte i brevet til dem at et omstridt krav ikke skal sendes til inkasso Lenke til kommentar
pertm Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Nevnte i brevet til dem at et omstridt krav ikke skal sendes til inkasso 8974068[/snapback] Dette bør du også si ifra til inkasso selskapet slik at du stopper dem fra å kreve det inn inntil tvisten er løst. Lenke til kommentar
eggi Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg hadde en lignende sak med Nordisk Express, men jeg valgte å ikke ta imot pakken da varens verdi var ubetydelig i forhold til hva dem skulle ha i gebyr. De sendte pakken i retur og jeg betalte ingenting. Jeg forklarte saken for avsender og han sendte den på ny med et annet firma, nå hadde jeg undersøkt at den kom til å bli behandlet av posten og jeg fikk den rett i postkassen. Nå har ikke jeg studert lovene, men jeg tror du kan nekte å ta imot varen. Nordisk Express protesterte i allefall ikke, og de er vel ikke akkurat mindre griske. DHL kan da kanskje kreve betaling fra avsender for "jobben", men jeg tviler på at de vil risikere å miste en stor kunde for et så lite beløp. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Mottok varen og regningen hver for seg. Gebyr for tollbehandling er i og for seg greit, men her er pakkens verdi under avgiftsgrensen. Hva om Posten plutselig hadde begynt å kreve over 400 kroner for hver forsendelse som ankommer landet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 DHL Express tar i alle fall kun 50kr i gebyr, så å dra hele DHL over en kam blir litt unødvendig. 8880980[/snapback] Dog har jeg hørt mer en en historie om DHL til tider underlige tollopplegg, blant annet virker de å ha en tendens til å legge til moms og gebyr selv om man bestiller bøker.. AtW Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Er det vanlig at DHL ringer på formiddagen, sier fra at de vil komme på døren i løpet av ettermiddagen, og når kvelden kommer har de fremdeles ikke dukket opp..? Det er nemlig det jeg opplever nå, og jeg begynner å bli irritert. Har vært rastløs hele dagen siden telefonen, og så kommer typen ikke engang på tross av avtale. Med mindre "ettermiddag" er det samme som "sen kveld" for DHL ... Jeg fikk ihvertfall bekreftet på telefonen at momsbeløpet + tollavgiften deres er korrekt, men det blir siste gang jeg handler ved den butikken som bruker det selskapet uansett, etter å ha lest en lang rekke klager fra privatkunder. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Mottok en faktura fra DHL pålydende kr 582,- i dag for en vare som jeg betalte €19,99 for. 8786859[/snapback] Betalte du selger for frakt omk.? Evt. hvor mye? Hvis ikke, er det kanskje noe slags "oppkravs-sending" der mottaker betaler v/levering.. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Høres merkelig ut.. Vel, jeg fikk varen min, men en dag etter at budet ringte meg og sa han skulle komme samme ettermiddag. Support svarte aldri på min henvendelse, heller. Jeg er bare glad jeg fikk varen til slutt, og neste gang jeg handler et sted som bruker et slikt selskap for levering, vil jeg nok velge å få det levert til postkontoret istedet for på døren. Prisen var helt nøyaktig den som ble oppgitt av butikken (i dette tilfellet Pixmania), så med mindre jeg får en totalt uventet regning i posten i etterkant, var den delen grei. Edit: Prisen som ble oppgitt av Pixmania og DHL, vel å merke. Endret 5. juli 2007 av Sundiver Lenke til kommentar
wiak Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) jeg bestilte kjølepasta for 164kr fra tyskland men det var ikke med DHL men var med deutch post, og jeg også fikk den rett i postkassa, så DHL har bomma her Endret 6. juli 2007 av wiak Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Mottok en faktura fra DHL pålydende kr 582,- i dag for en vare som jeg betalte €19,99 for. 8786859[/snapback] Betalte du selger for frakt omk.? Evt. hvor mye? Hvis ikke, er det kanskje noe slags "oppkravs-sending" der mottaker betaler v/levering.. 9000948[/snapback] Betalte €30 i frakt, men så lenge varens verdi er under 200 NOK så skal ikke dette ha noe å si. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 419 kroner var jo helt sykt, spesielt siden de sist jeg brukte dem tok rundt en hundrelapp, og det ikke står noe på dhl.no om at de tar gebyr i det hele tatt. Uansett, da vet jeg ihvertfall at jeg bør sky DHL som pesten for å unngå slike ubehagelige overraskelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Som vanlig veldig mye "synseposter" her. 1) Sjekk lovverket. 2) Sjekk hvilken speditør leverandør benytter *før* du bestiller varer. 3) Sjekk hvilke gebyrer speditør opererer med. Det er rett og slett slik at mange leverandører har inngått avtaler med *en* speditør/transportør slik at det ikke er mulig å unngå slike "ågerkarler" som DHL. Dessverrre. Det hjelper trådstarter ingenting å "tilråde" å ikke gjøre opp for seg ovenfor DHL. Det hjelper heller ikke å klage dersom "kundebehandler" hos DHL velger å forholde seg til regelverk. Ikke bestill "filleting" fra utlandet uten å sjekk ut hvordan varen blir fraktet til deg som kunde. Alternativt bestill såpass kostbare / mye varer at det vil "lønne seg" til tross for overprisede "tjenester" hos speditør. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg var innom DHL sine sider, og jeg må ærlig innrømme jeg ikke klarer å finne prisene deres for slikt. AtW Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Som vanlig veldig mye "synseposter" her. Og du følger opp med enda en. 3) Sjekk hvilke gebyrer speditør opererer med. Lettere sagt enn gjort. Det er rett og slett slik at mange leverandører har inngått avtaler med *en* speditør/transportør slik at det ikke er mulig å unngå slike "ågerkarler" som DHL. Det er bare å finne en annen leverandør. Det hjelper heller ikke å klage dersom "kundebehandler" hos DHL velger å forholde seg til regelverk. *Sitt* regelverk. Det trenger ikke nødvendigvis være i tråd med Norges. Hadde det vært meg hadde jeg klaget til forbrukerrådet. 419 kr er en prisøkning jeg mener man ikke kan forvente. Det er ikke slik at de bare plutselig bare kan sette priser til hva de vil, og si at man må betale dem uansett om man skal ha varen eller ikke, spesielt når det er priser forbrukere ikke kan ventes å skulle sjekke på forhånd. At de ikke oppgir hva prisen er, eller at de i det hele tatt tar noe for det, på nettsiden, teller heller ikke til deres fordel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Som vanlig veldig mye "synseposter" her. Og du følger opp med enda en. Nope. Jeg beskriver fakta. Trodde jeg da. Sjekk hvilke gebyrer speditør opererer med. Lettere sagt enn gjort. Det står som regel alltid på nettsider til Webshop / leverandør dersom man følger linker derfra. Kom gjerne med eksempler på det motsatte. Det er rett og slett slik at mange leverandører har inngått avtaler med *en* speditør/transportør slik at det ikke er mulig å unngå slike "ågerkarler" som DHL. Det er bare å finne en annen leverandør. Dersom du bestiller mye fra utlandet kan du sikkert vise til en del eksempler. Jeg har ihvertfall opplevd at det ikke er mange som gir deg flere alternativer for transport. Det hjelper heller ikke å klage dersom "kundebehandler" hos DHL velger å forholde seg til regelverk. *Sitt* regelverk. Det trenger ikke nødvendigvis være i tråd med Norges. Hadde det vært meg hadde jeg klaget til forbrukerrådet. 419 kr er en prisøkning jeg mener man ikke kan forvente. Det er ikke slik at de bare plutselig bare kan sette priser til hva de vil, og si at man må betale dem uansett om man skal ha varen eller ikke, spesielt når det er priser forbrukere ikke kan ventes å skulle sjekke på forhånd. At de ikke oppgir hva prisen er, eller at de i det hele tatt tar noe for det, på nettsiden, teller heller ikke til deres fordel. 9037657[/snapback] Dette er noe du synes? Du mener dette er (enda) en sak for Forbrukerrådet/"TV2-hjelper-deg"? Faktum er at dersom du bestiller varer fra en leverandør/nettbutikk som har inngått en avtale med f.eks. DHL så må du forholde deg til DHL. Dersom DHL ikke har hjemmel i lovverket til å prissette sine tjenester kan det hende at dette er noe Norske rettsinstanser (+ dyre advokater) muligens kan bruke tid på. Meget mulig. Gebyret i dette tilfellet er jo selvsagt helt hinsides, men jeg tror ikke at det hjelper i ettertid å bestride dette. Edit: @ATW / presisering av pkt.3. Transportkostnader blir (som regel) korrekt opplyst når man oppretter ordre. Gebyrer hos f.eks. DHL må man sjekke ut eventelt pr.tlf når dette ikke går klart fram på deres nettsider og/eller man ikke forstår hvilke satser som gjelder iht. Tollregler. Dessverre. Endret 9. juli 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå