CrZy_T Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 har hatt akkurat samme leksa med dhl.. måtte betale for en harddisk som var sendt til maxtor for bytting. var så dum å skrive adressen til firmaet jeg jobber i da maxtor ba om dagtids adresse, og for å unngå inkassosak på det måtte jeg bare betale... MrM 8790001[/snapback] Kom denne med fly eller med landfrakt? Måtte du betale mva, eller kun tollgebyr til DHL? 8794762[/snapback] Fly eller landfrakt betyr ingenting for fortollingsreglene i dette land! 8794900[/snapback] Nei, men det kan bety noe for hvordan pakken blir håndert av DHL. Dersom de må gjøre en ekstratjeneste som de ikke hadde planlagt (noe de må siden pakken går ut av EU), så kan de ta ekstra betalt for dette, gitt at kunden er informert. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 har hatt akkurat samme leksa med dhl.. måtte betale for en harddisk som var sendt til maxtor for bytting. var så dum å skrive adressen til firmaet jeg jobber i da maxtor ba om dagtids adresse, og for å unngå inkassosak på det måtte jeg bare betale... MrM 8790001[/snapback] Kom denne med fly eller med landfrakt? Måtte du betale mva, eller kun tollgebyr til DHL? 8794762[/snapback] Fly eller landfrakt betyr ingenting for fortollingsreglene i dette land! 8794900[/snapback] Nei, men det kan bety noe for hvordan pakken blir håndert av DHL. Dersom de må gjøre en ekstratjeneste som de ikke hadde planlagt (noe de må siden pakken går ut av EU), så kan de ta ekstra betalt for dette, gitt at kunden er informert. 8794946[/snapback] Dette blir jo litt i gråsone, fordi avsender er jo kunde og ikke mottaker. Og mottaker har nok ikke lest det med liten skrift om at fraktkostnader ikke dekker fortollingskostnader i mottakerland. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Aldri i livet om jeg hadde gått med på noe sånt. Hvis det ikke sto ettertrykkelig at det ville bli ekstragebyr på forhånd tror jeg ikke de har rett til å avkreve et slikt gebyr. Det var også sannelig litt av et heftig gebyr. Og at dette skal være gebyr for at de skal finne ut om varen koster mindre enn 200 virker jo helt på trynet, for det hadde da vært billigere om varen kostet over 200 og du bare måtte betale moms. Om DHL ikke vil gi seg vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Forbrukerrådet, http://forbrukerportalen.no/ og spørre om de har noen tips i denne sammenheng. Hadde gebyret vært en del lavere hadde jeg ikke stusset så mye på det, men når det blir så betraktelig mye dyrere er det klart at du ikke bør la dette gå. Med forbehold om at det du har opplyst stemmer. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Nei, men det kan bety noe for hvordan pakken blir håndert av DHL. Dersom de må gjøre en ekstratjeneste som de ikke hadde planlagt (noe de må siden pakken går ut av EU), så kan de ta ekstra betalt for dette, gitt at kunden er informert.Stemmer. Ekstra surt er det å måtte rote med slikt når man vet at gebyret for momsbehandling av pakker via flyexpress hos DHL bare er en femtilapp (med den bakdel at gebyr + MVA må betales kontant på krona til budet). Kommer fakturaen i etterhånd blir det latterlig mye dyrere... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Søk etter Nordisk Express - de driver samme praksis., noe som har vært diskutert mange ganger. Og ja, det er lovlig - for det er jo strengt tatt avsender sin feil. Endret 6. juni 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Få det med Posten. Der er reglene greie: - Under 200 kr i fakturaverdi: Ikke moms og heller ikke noen gebyr - Mellom 200 og 1000: Moms men lite gebyr (50-60kr?). Pakken hentes på postkontoret. - Over 1000: Alltid moms (alltid unntatt på bøker). Vanlig fortollingsgebyr (160-170?). Du kan velge om du vil hente selv (da kan du også spare noen tiere ved å fortolle selv), eller å hente på postkontoret. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg tror kanskje VG eller dagbladet ville elske denne saken. Vi går jo inn i agurktiden også så sjansene for å få dem til å skrive om det er store. Gebyret er jo nesten tre ganger så stort som prisen på varen, og de har ikke gjort noen jobb med den. Rent juridisk er det vel også noe om at gebyr ikke tillates å være uforholdsmessig stort i forhold til varens verdi. Eller husker jeg feil nå ? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Har sendt skriftlig klage til DHL, så får vi se om de skifter mening. Lenke til kommentar
magnus Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Dette har de lov til, og det står garantert med liten skrift et eller annet sted i avtalen en godtar når en sender med de. Er flere transportfirmaer som ikke bryr seg om 200 eller 1000 kr grensa, og det har de full rett til. Et tips er å i fremtiden altid lese avtalene på tjenester en kjøper. Ting blir som oftest enklere da. tigerdip: De har gjort en jobb med den jo. Tror du tollpapirer, mva utregninger osv gjør seg selv? Selvfølgelig kan gebyret for en tjeneste være så stort det mer eller mindre vil, uavhengig av prisen på varen som transportfirmaet flytter. Endret 6. juni 2007 av magnus Lenke til kommentar
radisson Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei, jeg har "opplevd" noe av det samme. Hadde tenkt å bestille noe fra utlandet og DHL var speditør. Jeg ringte og spurte hvor mye ting ville koste og joda, 419 kroner var fortollingsgebyret DERSOM man ikke hadde tollkreditt-konto. Og Tollkreditt er visst bare noe firmaer får og tanken bak det er at man får regning på toll/mva og slikt i etterkant da fra tollvesenet. Det eneste DHL liksom gjør er å gå inn i systemet og skrive inn beløp på varen. Men når en kunde IKKE har tollkreditt må de gjøre beregning og fakturerering selv og dermed 419 kroner! Valgte å IKKE kjøpe varen da det gebyret + moms > varens pris. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Hos meg er det ikke snakk om å kreve inn avgifter til Staten da varen koster under NOK 200,-. Lenke til kommentar
radisson Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 her må du huske på at det er DHL som krever beløpet Hos meg er det ikke snakk om å kreve inn avgifter til Staten da varen koster under NOK 200,-. 8802589[/snapback] Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 I norge så kan du ikke bli belastet for et sånt gebyr om ikke det var informert om på forhånd. Man kan ikke legge til gebyrer i etterkant, det må oppgis før man betaler, ellers så kan de fakturere deg for så mange millioner de vil, men du trenger ikke betale. Vet dog ikke hvordan dette er i tyskland, eller ved kjøp av varer fra utlandet 8790058[/snapback] Gjør ikke tollvesenet det stadig vekk da? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 I norge så kan du ikke bli belastet for et sånt gebyr om ikke det var informert om på forhånd. Man kan ikke legge til gebyrer i etterkant, det må oppgis før man betaler, ellers så kan de fakturere deg for så mange millioner de vil, men du trenger ikke betale. Vet dog ikke hvordan dette er i tyskland, eller ved kjøp av varer fra utlandet 8790058[/snapback] Gjør ikke tollvesenet det stadig vekk da? 8802795[/snapback] Oppholder du deg i Norge er det også din plikt å vite hvilke lover og regler som gjelder. Toll er lovbestemt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg bestiller en del varer fra USA. Avsender bruker UPS, som sender varene til meg med fly til tyskland, og med bil derfra til Norge. Har ennå ikke kjøpt noen varer som kostet mindre enn kr. 200,- men UPS belaster meg alltid kr. 120,- i tillegg til mva delen til staten (som alltid bruker en høyere dollarkurs enn reelt). Når jeg bestiller en vare fra f.eks USA, så er det ingen steder jeg kan lese med liten skrift at UPS belaster meg med dette gebyret, for en tjeneste jeg ikke har bedt om. På min avsenders nettside står det ikke en gang nevnt hvilken transportør som vil bli brukt. Hvorfor kan ikke jeg få en eventuell regning på innbetaling av MVA direkte fra tollvesenet, og ikke fra slike blodsugere? Er argumentet at man da får problemer med inndrivelse, bør man i så fall si det samme om andre avgifter i samfunnet vårt også - Da kan f.eks: Inkasso A/S legge på kr 300,- for å drive inn årsvgiften på kjøretøyer for staten... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 I norge så kan du ikke bli belastet for et sånt gebyr om ikke det var informert om på forhånd. Man kan ikke legge til gebyrer i etterkant, det må oppgis før man betaler, ellers så kan de fakturere deg for så mange millioner de vil, men du trenger ikke betale. Vet dog ikke hvordan dette er i tyskland, eller ved kjøp av varer fra utlandet 8790058[/snapback] Gjør ikke tollvesenet det stadig vekk da? 8802795[/snapback] Tollvesenet sender deg regning på momsen, noe som er lovpålagt i norge, + betaling for jobben de har gjort med pakken, noe som automatisk kommer med pakken, dette beløpet er også tilsvarende til prisen (det du skatter for) på pakken. De vil ALDRI kreve tre ganger så mye for fortolling som det pakken koster. (Beklager rotete setning!) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Tar seriøst dhl over 400 kr i fortollingsgebyr? Det er jo rett og slett latterlig. Skal aldri bruke de i hvertfall. Til nå ha jeg kun brukt dem da jeg fikk en erstatningsvare på garantien, og da betalte jeg ikke noe. Sist jeg importerte noe var det via FED EX, og de tok seg hele 59kr i fortollingsgebyr. Det står i sterk kontrast til 419 kr. Har også brukt UPS, og de tok vell litt over 100lappen i fortollingsgebyr. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Kan vel nevne at DHL har belastet MVA på bøker, som jeg måtte betale. Unnskyldningen var at en av de hadde med en cd-plate, og da ble varen sett på som "CD med dokumentasjon"! UPS derimot har jeg bare god erfaring med da, knall service, mye raskere. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Hehe.. Dette høres litt suspekt ut ja.. Jeg har fått en pakke med DHL fra Frankrike (Paris) og jeg måtte ikke betale mer ca 50-60 kr i tollbehandling.. Hvis DHL legger seg på denne tvilsomme praksisen, vil de nok tape kunder til mindre griske aktører.. Dette hørtes ganske sinnsykt ut... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Det som er rart er at hos fed ex får man fortollingsgebyret slengt i tryne så fort man går inn på siden deres. Den er på 125 kr (15$). Mens på dhl og ups er det umulig å finne informasjon om dette. Og hva angår bøkene johneinar så har dette vært et problem lenge. I 1998 gikk vi sammen en hel gjeng på folkehøyskolen og bestillte databøker fra USA for å spare på portokostnadene. Posten avkrevde oss moms fordi sender hadde slengt med noen gratis linux distro CDer. Slå den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå