Gå til innhold

DHL tar betalt for "ingenting"

Anbefalte innlegg

Mottok en faktura fra DHL pålydende kr 582,- i dag for en vare som jeg betalte €19,99 for. Fakturean inneholder følgende:

Importfortolling 419,-

Beregning av miljøgebyr kr 163,-

Snakket akkurat med en kundebehandler hos DHL som bekreftet at fakturaen var riktig, med unntak av miljøgebyret, som ikke skulle beregnes for pakker med en verdi under 200 NOK, men de resterende 419 kronene skulle de fremdeles ha.

Kan dette være riktig? Har da fått utallige pakker tilsendt fra alle verdens hjørner (dog ikke med DHL) uten å måtte betale for pakker med verdi under 200 NOK.

Noen som har opplevd det samme og vunnet fram med å klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter omregningskursen på www.toll.no:

EUR EURO 04.06.2007 10.06.2007 1 8,100

Så har varen en verdi på ca. 162 kr og burde ikke vært fortollet.

Gi beskjed til DHL.

8787045[/snapback]

Har gitt beskjed, men kom ingen vei med det (bortsett fra at de frafalt "beregning av miljøgebyr"). Så i realiteten betaler jeg kr 419,- til DHL for at de sjekker at pakken har en verdi under 200 NOK.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt, men lurer på om 200,- NOK grensa er innklusiv frakt.

For hvis du er over 200,- med frakt så kansje det stemmer allikevell?

8787568[/snapback]

Nei, er vareverdien under 200 kroner slipper man unna, er varens pris over 200 kroner skal også frakten regnes med i avgiftsgrunnlaget. Har ikke betalt noen avgifter til Staten her, kun DHL som skal ha betalt for å deklarere varen som tollfritt.

Endret av Krokan
Lenke til kommentar
Jeg har da fått tilsendt varer fra utlandet med DHL mange manger, og har aldri måtte betale noe slik gebyr! Det er riktignok en stund siden sist, men dette synes jeg er særdeles merkelig.

8788367[/snapback]

Det har jeg også tidligere, men det er ikke DHL's flyfrakt, men landtransport som er benyttet denne gangen.

Lenke til kommentar

Fant ut av det!

Det er forskjellige regler for flyfrakt og landtransport.

Flyfrakt har den 200,- regelen, men blir det fraktet med landtransport blir alt fortollet. Og da kommer gebyret for arbeidet.

Så bruk fly ved en vær annledning! 8o)

Lenke til kommentar
Flyfrakt har den 200,- regelen, men blir det fraktet med landtransport blir alt fortollet. Og da kommer gebyret for arbeidet.

8788528[/snapback]

Er dette internt hos DHL eller er det Toll-reglene i Norge. Det høres suspekt ut i mine ører i allefall. En link til et regelverk hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Fant ut av det!

Det er forskjellige regler for flyfrakt og landtransport.

Så bruk fly ved en vær annledning! 8o)

8788528[/snapback]

Det høres da temmelig merkelig ut

Lenke til kommentar

Det høyrest rett og slett feil ut, eg har kjøpt mykje frå utlandet som har blitt sendt via bakken, aldri måtte betale noko toll. Enten har DHL kome på noko nytt for å tene meir penger, eller så prøver dei å lure seg unna denne saken.

Lenke til kommentar

DHL kan avkreve deg for fortollingsgebyr. De gjør en jobb i henhold til det oppdragsgiver har gitt dem (her avsender av produktet) Desverre så er det du kunden som blir skadelidende. Du kan (hvis du ikke liker det) gjerne bruke en annen aktør, hvis du mener dette er ett gebyr som du ikke skal betale.

Send da ett SKRIFTLIG brev til DHL, der du sier at denne saken er en tvistsak, (hvis du lurer på formuleringen av brevet, så kan du sikkert spørre under juss delen av forumet) der du har fått ett uforholdsmessig stort gebyr på en vare. For en tjeneste som du ikke har bedt om (fortolling) Da det er tvilsomt at DHL kommer til å ettergå dette, men det forhindrer DHL fra å sende dette til inkasso. Så får du heller krangle videre med DHL etter dette.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

har hatt akkurat samme leksa med dhl.. måtte betale for en harddisk som var sendt til maxtor for bytting. var så dum å skrive adressen til firmaet jeg jobber i da maxtor ba om dagtids adresse, og for å unngå inkassosak på det måtte jeg bare betale...

MrM

Lenke til kommentar

I norge så kan du ikke bli belastet for et sånt gebyr om ikke det var informert om på forhånd. Man kan ikke legge til gebyrer i etterkant, det må oppgis før man betaler, ellers så kan de fakturere deg for så mange millioner de vil, men du trenger ikke betale. Vet dog ikke hvordan dette er i tyskland, eller ved kjøp av varer fra utlandet

Lenke til kommentar
har hatt akkurat samme leksa med dhl.. måtte betale for en harddisk som var sendt til maxtor for bytting. var så dum å skrive adressen til firmaet jeg jobber i da maxtor ba om dagtids adresse, og for å unngå inkassosak på det måtte jeg bare betale...

MrM

8790001[/snapback]

Kom denne med fly eller med landfrakt? Måtte du betale mva, eller kun tollgebyr til DHL?

Lenke til kommentar

MrM

8790001[/snapback]

Kom denne med fly eller med landfrakt? Måtte du betale mva, eller kun tollgebyr til DHL?

8794762[/snapback]

Fly eller landfrakt betyr ingenting for fortollingsreglene i dette land!

Lenke til kommentar

Fly eller landfrakt betyr ingenting for fortollingsreglene i dette land!

8794900[/snapback]

det er vell det samme om det er fly, båt, land eller hva det måtte være vell?

unntak for varer for under 200 og andre varer som har spesielle regler for tolling, som eks. bøker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...