Gå til innhold

Resette CMOS.. Hvordan?

Knuty

Anbefalte innlegg

Heisann..

Sitter med en maskin med et ødelagt hovedkort. Det gir strøm osv, men ikke skjermbilde. Kommer bare med en stemme som sier "System Failed - CPU Test".. Samme skjer med to prossesorer som fungerer til på at annet hovedkort.

Sendte mail til komplett. De foreslår å "resette cmos".. Hvordan gjør jeg dette. Det er et ASUS A7V 333 Hovedkort.

Får som sagt ikke skjermbilde, så gjøre ting i bios/windows er uaktuelt.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hovedkortet ditt en plass er det tre stk. veldig små metallpins der det som regel er en svart "hette" over to av pinsene. Flytt den svarte plastikkhetten over til de to borterste pinnene. Da har du "kortsluttet" CMOS'en din. Sett så den svarte plastikkbiten tilbake over de to første pinnene igjen (der den opprinnelig sto).

Da har du cleared CMOS.

Dette er jumperen som fyren over meg snakker om.

Lenke til kommentar
På hovedkortet ditt en plass er det tre stk. veldig små metallpins der det som regel er en svart "hette" over to av pinsene. Flytt den svarte plastikkhetten over til de to borterste pinnene. Da har du "kortsluttet" CMOS'en din. Sett så den svarte plastikkbiten tilbake over de to første pinnene igjen (der den opprinnelig sto).

Da har du cleared CMOS.

Dette er jumperen som fyren over meg snakker om.

Skal dette gjøres mens hovedkortet har strøm? Altså mens vifter og alt går?

Eller kan dette bare gjøres når maskinen er koblet fra?

Samme spørsmål gjelder med biosbatteriet.

Lenke til kommentar
Du må for all del ikke resette cmos når det står strøm på hovedkortet!

Dra ut strømkabelen fra kabinettet ditt før du resetter!!!

Se der ja. Fint å spørre på forhånd.

Vel.. Det hjalp ikke. Hovedkortet nekter fortsatt å godta prossesoren. Samme skjer med både xp2100+ og en 1,4 tordenfugl..

Lenke til kommentar

greiest for deg akkurat nå:

1. se etter noe som likner forstørret klokkebatteri på hk`et.. (1-2cm2) Du kan egentlig ikke ta feil.. :)

2. Så tar du ut/av dette batteriet.. (eneste som kan løsnes på den måten på hk`et?)

3. vent 10 sek eller.no og putt det inn igjen..

ps pass på at strømmen er AV mens du gjør det.. :)

nå kan du starte pc`n ok kose deg med en resetta cmos/bios.. :D

Hvis det ikke funker/du vil gjøre det på en annen måte: se i manualen som fulgte med hk, og se etter resetting av cmos.. 8)

Lenke til kommentar
Hovedkortet ditt er kaputt, du må nok skaffe et nytt. Var ikke så lenge siden eg leste en tråd med samme problem? Tror at vedkommende fant ut at han måtte sende det inn til repp.

Den tråden var min. Ville bare forsikre meg om at ikke å resette cmos hjalp. Skal sende det inn til komplett nå regner jeg med.

Til deg som foreslo annet skjermkort. Det er testet. To stk Gfti4200 kort, og et gf2 gts kort er testet. Akkuratt det samme skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...