Gå til innhold

Nikon F75 eller Canon EOS 300?!

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med speireflekskamera, men nå skal jeg kjøpe meg ett.

De to som det står mellom er:

1. "Nikon F75 speilreflekskamera,negativ-eksponering. Kun tatt ca 500 bilder med, kjøpt nytt for 3 år siden. Avbildet linse følger med. Linsen er standard tilbehør til dette kameraet, 28 - 100 mm." Kr. 1000,-

2. "Pent brukt Canon EOS 300 med 28-85 mm standardobjektiv selges grunnet overgang til digitalt kamera. Selges med Lowe TLZ veske." Også kr 1000,-

Hvilket skal jeg velge, eller er det andre kameraer på samme prisnivå som er bedre? Er disse prisene oppriktige?

Hadde satt veldig pris på tilbakemelding fra noen som har mer peiling enn meg og som kanskje har noen erfaringer med disse kameraene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen erfaring med speireflekskamera, men nå skal jeg kjøpe meg ett.

De to som det står mellom er:

1. "Nikon F75 speilreflekskamera,negativ-eksponering. Kun tatt ca 500 bilder med, kjøpt nytt for 3 år siden. Avbildet linse følger med. Linsen er standard tilbehør til dette kameraet, 28 - 100 mm." Kr. 1000,-

2. "Pent brukt Canon EOS 300 med 28-85 mm standardobjektiv selges grunnet overgang til digitalt kamera. Selges med Lowe TLZ veske." Også kr 1000,-

Hvilket skal jeg velge, eller er det andre kameraer på samme prisnivå som er bedre? Er disse prisene oppriktige?

Du kan få bedre kameraer for samme eller nesten samme pris. Har sett Nikon F80s for under 1000 kr (riktignok uten objektiv, men med digitalt bakstykke og batterigrep), Canon EOS30 med et par objektiver til 1500, EOS3 til snaue 2000 kr. Vil ikke si det er dårlige priser du har fått, men dersom du ikke har det veldig travelt kan du få deg bedre kamera for samme prisen.

Ville unngått tre- og fire-sifrede EOS-kameraer og Nikon-kameraer med 5-tall til slutt (bortsett fra F5, da...), de var "billig"-kameraer da de ble solgt nye. EOS300 er vel dog den beste tresifrede på markedet, men det burde som sagt ikke være noen stor utfordring å oppdrive bedre kameraer til samme pris.

Du bør heller ikke utelate Minolta og Pentax-kameraer, men hvilke modeller du bør satse på av dem, vil jeg ikke begi meg ut på. Men du kan få mange bra kameraer, antakelig noe rimeligere også, fordi de ikke er så "anerkjente"...

Lenke til kommentar

Begge kameraene er helt kurante- men billige grunnet den heller begredelige optikken som følger med- og slik vil det nok være. Dette var typisk kamerahus som ble solgt som sett (kit) med en normalzoom for at folk skulle få en rimelig intreden i speilrefleksverden.

Om du har lyst til å utforske film synes jeg det er uendelig mange bedre alternativ. Nikon har flere flotte entusiastkamera- om det er autofokus og automatikk du vil ha, så er F80 et meget sterkt kort. God lysmåler, fin autofokus, innebygget blits, god byggkvalitet og ergonomi. Nå som filmkamera er såpass billig som det er ville jeg derimot vurdert F100, som kanskje er det fineste entustiast SLR noensinne. Mange nevner det i samme åndedrag som F5 (men en kompakt variant). Det har en super byggkvalitet med hus i magnesium- og god værbestandighet, et kamera jeg til stadighet befinner meg i plaskregn sammen med. F80 bør kunne skaffes for rundt 1000, og F100 for 1500-2000. Jeg ville typisk paret et F80/F100 med Nikkor 50mm 1.8 AF-D og eventuelt senere et 24-85mm AF-S - begge fullt ut brukbare til digital.

Noe dyrere blir det en dine initielle tilbud- men akk så meget bedre.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Om du har lyst til å utforske film synes jeg det er uendelig mange bedre alternativ. Nikon har flere flotte entusiastkamera- om det er autofokus og automatikk du vil ha, så er F80 et meget sterkt kort. God lysmåler, fin autofokus, innebygget blits, god byggkvalitet og ergonomi. Nå som filmkamera er såpass billig som det er ville jeg derimot vurdert F100, som kanskje er det fineste entustiast SLR noensinne. Mange nevner det i samme åndedrag som F5 (men en kompakt variant). Det har en super byggkvalitet med hus i magnesium- og god værbestandighet, et kamera jeg til stadighet befinner meg i plaskregn sammen med. F80 bør kunne skaffes for rundt 1000, og F100 for 1500-2000. Jeg ville typisk paret et F80/F100 med Nikkor 50mm 1.8 AF-D og eventuelt senere et  24-85mm AF-S - begge fullt ut brukbare til digital.

Jeg tok en kjapp liten runde på Foto.no og Finn.no, og fant bl.a. denne pakken, med Canon EOS1n, batterigrep og Metz-blitz og en (billig) 28-80-objektiv. Her får du i hvert fall et supert kamerahus for 1400 kr (om ikke det nyeste på markedet), og en OK start i speilrefleksverdenen. Fant også en tilsvarende pakke til 1500 kr, dog uten batterigrep og pressebrukt, men antakelig et litt bedre objektiv.

Uansett - når du i disse dager skal begynne med analoge speilreflekskameraer, bør du satse på de "skikkelige" kameraene, ikke kjøpe de billige konsumentmodellene. Du kommer til å få mer avsmak enn mersmak av dem...

Lenke til kommentar

Takker for mange innlegg i løpet av kort tid!

Nå har jeg virkelig villet meg inn i jungelen av kameraer og har også forstått at de alternativene jeg kom med i stad ikke var av de beste. Jeg vil heller kjøpe et litt eldre kamera av bedre kvalitet enn et nyere av dårligere kvalitet. Innebygget blitz er også et av kriteriene mine..

Hva med dette canon eos 10s?

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=80060

Jeg er villig til å invistere ca 1500,- for en hel pakke. Men jeg trenger ikke alt mulig slags ekstrautstyr. vil heller ha et bra hus og linse til å begynne med og kanskje senere investere i noe fler og bedre linser og annet utstyr. Hva er det egentlig jeg må se etter i en linse til "daglig bruk"?

Hilsen Nora

Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hva kamera skal brukes til- noe som gjør det litt vanskeligere å komme med konkrete råd. Bra kamera med god zoom-optikk lar seg vanskelig forene med ditt tak på 1500. Spesielt på optikksiden går du på kompromiss. Du nevner heller ikke noe om eventuelle objektiver du skulle eie fra før, så jeg vil anta det er scratch.

Om dette er et kjøp for å lære seg fotografi generelt hadde jeg vurdert et pent brukt nikon FM/FM2 med en Nikkor 50mm 1.8 AI(s)- Dette er et helmanuelt kamera, driftsikkert som få- ble av mange brukt som backupkamera for de proffe som hadde F2, F3 og F4 som hovedhus. Det finnes vel knapt nok noe finere plattform for å lære seg å ta bilder.

50mm 1.8 vil fungere flott til "general photography"- det meste fra portretter (helfigur) til landskap og feriebilder. Det er også lyssterkt nok til å dekke de fleste lysforhold sammen med f.eks en iso400 positivfilm.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg skal bruke kameraet til å ta bilder når jeg skal ut å reise til høsten og til å leke meg med. Har litt erfaring med kameraet til en bekjent, men ikke veldig mye.

Har sett litt på Nikon FM2 kameraer på Ebay. Hva synes du er en brukbar pris for et slikt kamera?

Og er det lurt å kjøpe linse og hus i samme pakke, eller er det lett å få tak i linse andre steder?

Lenke til kommentar

Strøkne FM2 er som samlerobjekter å regne, så ikke heng deg på de eBayauksjonene som averterer med plettfrie eksemplarer i eske o.l. De kan gå himmelhøyt.

Et 100% funksjonellt eksemplar med litt lakkskader o.l. kan derimot kunne gå for rundt 1000,- Et 50mm 1.8 skal det være mulig å skaffe for de resterende 500,- i allefall en serie E (helst den med metallring) som er litt mindre populær, men til gjengjeld ekstremt kompakt.

Nikon FM2 + 50mm

P.S.

Jeg hadde normalt også anbefalt et FE2 som gir deg blenderautomatikk- disse er ofte litt billigere grunnet elektronikken som gjør dem litt skjørere for tidens tann og ikke like klassisk som FM2.

Jeg synes derimot automatikken gjør det enklere å fange de riktige øyeblikkene, og valgte FE fremfor FM.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Takker igjen for hjelp!

Da har jeg undersøkt enda mer på ebay.

Det ene jeg har sikla på er et Nikon FM2 kamera med linse:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...hlink:middle:uk

Det andre er et Nikon FE2 uten linse:

http://cgi.ebay.com/Nikon-FE2-FE-2-35mm-SL...1QQcmdZViewItem

FM2 kameraet er det noen dager igjen å by på, så da har jeg ikke peiling på hvor mye det kan ende på til slutt. Mens FE kameraet kommer på rundt 1200kr med frakt, dette er da uten linse..

Vanskelig valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...