Simen1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jepp, det er 2 plater i harddisker med 320GB. Det passer fint med at ~160GB plater er noe av det mest økonomiske å produsere for tida. Lenke til kommentar
mystix Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Budsjettmodellene utstyres ofte med "kjipere" plater enn toppmodellene så jeg tror 500GB vil holde seg på 3*167GB en god stund til. Så netshop er ute med en liten løgn når de skriver "Ny versjon med 2 plater" på WD 500GB ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Isåfall var den merkelig billig om den skulle brukt de nyeste 250GB platene om de så fantes. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Budsjettmodellene utstyres ofte med "kjipere" plater enn toppmodellene så jeg tror 500GB vil holde seg på 3*167GB en god stund til. Så netshop er ute med en liten løgn når de skriver "Ny versjon med 2 plater" på WD 500GB ?8807970[/snapback] Jeg vil kalle det en misforståelse eller et feilsitat. Den versjonen der, WD5000AAKS har 3 plater. Dette er en forbedret utgave av den gamle WD5000KS med 4 plater. Så vidt jeg vet har ingen produsenter laget noe mer enn 200 GB/plate ennå. (Rekordholderen er Hitachi med sin 5-platers, 200 GB/plate = 1TB disk) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Simen1: Så det du sier er at man burde kunne produsert "billige" disker basert på 167GB plater med størrelser på "668"/640GB(4 plater) og "835"/800GB(5 plater)? 640GB hadde vært en interresant størrelse å kjøpe. Endret 7. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det er ikke fullt så enkelt. Kostnadsligningen har etter det lille jeg forstår tre ledd: A. Kostnaden for chassiet. Denne kostnaden er ganske konstant, men varierer litt med mengden cache og om det er SATA eller P-ATA. Kostnaden inkluderer selve chassiet, kretskortet, motoren, spindelen og aktuatoren (armen som lesehodene sitter på, spoler og magneter) B. Kostnaden for hver plate og ett sett med 2 lesehoder. Jo mer kapasitet per plate jo dyrere. Nå for tida er 160-200 GB/plate det vanlige, mens det ennå finnes gamle disker og plater i salgskanalene med ned til ca 125 GB/plate. C. Kostnaden for montering av plater og hoder med høy presisjon. Marginene er veldig små og må være mindre jo flere plater som skal monteres. Skal det være 2 plater må kanskje marginene være 1 mikrometer. Skal det være 5 plater må marginen på avstanden mellom platene være en fjerdedel av det for at ikke de adderte marginene mellom alle platen skal bli over 1 mikrometer. Med 5 plater er det også vanskeligere å lavnivå-formatere. Flere arbeidsoperasjoner gir også høyere risiko for støvkorn som kan ødelegge disken. Faktor C er vist veldig høy. Så høy at det ikke er lønnsomt for en produsent å "kuppe" markedet ved å lage billige 640GB (4*160) og 800 GB (5*160) disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå