Gå til innhold

GEIL minne: hvorfor så billig?

Egil87

Anbefalte innlegg

Har sett at GEIL minnet er så utrolig billig. 800MHz 2048 kittet koster jo bare ca. 695,-. Er det noen grunn til det? Er dette minnet bra? Er det verdt å bruke i en ny pc nå eller burde jeg satse på noe litt dyrere a la 1000MHz brikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal overklokke finnes det egentlig ingen grunn til å kjøpe minne som er spesifisert raskere enn CPU utnytter.

Grunnen til at minnet er så billig er at det rett og slett er gode tider for minne. Det er det ca hvert år rundt disse tider uten at jeg klarer å forklare hvorfor. Prisene på RAM er mer markedsbestemt enn andre ting. Det er ikke mange månedene siden de brikkene var iallefall dobbelt så dyre.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vel her er resten av oppsettet:

Asus Striker Extreme

C2D E6600

8800GTX

Har tenkt å prøve å kjøre CPU på i alle fall 3.0 GHz. Men hvordan spiller RAM inn på dette? Er det lurere å da kjøpe et dyrere RAM? Jeg må vel overklokke dette også for å holde følge med CPU? Kan lite om overklokking, men lærer noe nytt hele tiden. Veldig interessant å holde på med!

Hvilken RAM kan anbefales til dette oppsettet? Og hva burde jeg gjøre for å kunne kjøre CPU på i alle fall 3.0 GHz? Har en bra kjøler fra før av.

Lenke til kommentar

Corsair og Crucial er nå fremdeles et godt hakk over da. Greit at dette er gode merker, men hvor mye ekstra skal du betale for det? I bunn og grunn er det jo bare noen få produsenter av minne chiper. Hynix og Micron f.eks.

Selv bestilte jeg meg et 4GB kit fra OCZ. Merket Vista Upgrade Edition som er festlig. Et realt spark i siden til Vista som krever mye minne. Selv skal jeg bare kjøre det på Windows XP x64 Edition.

Lenke til kommentar
Akkurat.. Jeg ser litt på disse jeg da.

OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=49670#

Leser at de jobber bedre med Nvidia hovedkort, og siden jeg skal ha et basert på Nforce 680i SLI så burde det vel passe bra?

8786590[/snapback]

Kjøpte nettopp PC8500-versjonen av de brikkene og de fungerer veldig bra på mitt 680i. Liker nå best å sette timings manuelt jeg da, men hk optimaliserer minnet til å kjøre kjappest mulig på den hastighet du setter dem til når du bruker SLI-funksjonen (epp eller hva d nå het) :)

Lenke til kommentar

Men spørsmålet er om en i det hele tatt merker effekten av EPP eller om det kun gir seg utslag i 50 poeng mer i 3Dmark. Samme gjelder også for "dyre" merker RAM kontra billige (når timings er de samme).

Jeg har selv hatt flere sett med Geil-brikker, og eneste problemet jeg har hatt er at jeg ikke fikk til å kjøre 4x1GB på mitt hovedkort. Men dette kan like gjerne være hovedkortets feil (noe det antagelig er?). Har ikke pleid å overklokke minnet noe særlig, kun CPU (og justert multiplier ihh).

Faktisk støtter Nforce 6xx-hovedkortene 1000Mhz RAM, siden det ikke er i prosessoren minnekontrollern sitter, men på hovedkortet. Uansett er det neppe noen forskjell i reell ytelse mellom cas4 800Mhz og cas5 1000Mhz.

Lenke til kommentar

jeg leste en liten guide om ram en eller annen plass. ddr2 400mhz var tregere enn 400mhz ddr1. men så har du i tillegg høyere mhz. vet ikke helt hvordan det fungerte. tingen var at en får dobbelt opp med mhz på ddr2.

Ideen med ddr2 var å komme høyere opp i mhz. det dem gjorde laget dem annerledes så dem brukte mindre strøm, som igjen lagte mindre varme, derfor kunne dem øke mhz. noe sånt.

hørt at det er snakk om lite ytelsesforbedring.

anyways viktigste er å kjøpe lavest cl som mulig til ddr2, var det jeg fikk med meg dvs

4-4-4-12 800mhz cl3-4-4-8 667?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det samme ram-chippene som sitter på 667Mhz 3-3-3-8 / 800Mhz 4-4-4-12 / 1000Mhz 5-5-5-15 fra Geil. Har også lest en vei at Geil ikke liker timings der de 3 første verdiene er forskjellige, f.eks. 3-4-4-9.

Men når det er sagt, jeg er dritfornøyd med mine 800Mhz 4-4-4-12 brikker fra GEil. Helt til jeg skulle ha 4 av dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...