Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvoen døde igjen - starter er gåen?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg startet for noen måneder siden en tråd om min stillestående Volvo. Konklusjonen var at batteriet var dødt. Sist uke fikk jeg somlet meg til å skifte det og bilen gikk plutselig som smurt. Men gleden var kortvarig. På søndag nektet bilen atter en gang å starte, men denne gang oppførte den seg litt annerledes. Lysene lyste og stereoen funket, ergo batteriet er fortsatt inntakt.

Jeg snakket med en kompis som er forholdsvis kyndig og han mente at det var "starteren" eller "den tingen som tennpluggene sitter på" som jeg noterte ned på mobilen. Jeg har en case og det er at jeg må få bilen på veien så snart som mulig. Skal jeg gjøre som forrige gang og satse på at jeg har funnet delen som er ødelagt og bytte den eller bør jeg få noen til å se på den? Kostnad spiller også en rolle og for meg høres det lurere ut å gamble på å bytte en del enn å faktisk bruke penger på en mekaniker.

Hva sier dere?

Setter stor pris på alle hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis ikke startmotoren går har du jo ett problem i så måte, da må den jo byttes.

8786295[/snapback]

Det er jo ikke det dummeste å erstatte på en bil.

Dessuten kan man få "nye" startere veldig billig hos bilopphuggere.

8786350[/snapback]

Enig, det er like dumt å bytte den når du først er i gang.

De kan umulig koste mange kronene hos en hugger?

Lenke til kommentar

Hvis den kyndige kompisen din sa "den tingen som tennpluggene sitter på", så er det TOPPEN din, så da bør du kanskje revurdere kunnskapene hans... Det kan selvfølgelig være noe galt med noe i toppen din, men å si at det enten er starteren, eller noe i toppen, blir litt defust... Men hvis starteren går, og bilen ikke starter, så kan det være noe med fordeleren, som pluggLEDNINGENE sitter på....Det kan også være en hel masse annet, så du må ut med mere info her...

Går starteren rundt når du vrir på nøkkelen?? Nei = sjekk alle ledninger til starteren, og sjekk om det kommer strøm frem dit når nøkkelen vris om... Gjør det det, så er nok starteren din død, og du må bytte den....

Går sterteren rundt når du vrir på nøkkelen, så kan det være fordeleren, fordelerlokket, pluggledninger, plugger, coil, bensinpumpe e.l som har feil, så da må du bare feilsøke deg frem...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I det jeg vrir om nøkkelen hører jeg at bilen prøver å starte, men den lyden er over etter ett sekund. Den lever i et nanosekund før den dør igjen. Er starter og startmotor det samme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ja. Hvis startmotoren lager lyd, men slutter igjen så er det nok batteriet som ikke har tilstrekkelig ladning.

8789597[/snapback]

Batteriet? Det er jo helt nytt.

Lenke til kommentar
Ja. Hvis startmotoren lager lyd, men slutter igjen så er det nok batteriet som ikke har tilstrekkelig ladning.

8789597[/snapback]

Batteriet? Det er jo helt nytt.

8790612[/snapback]

Det må lades konstant, ellers tappes bare strømmen ut ;)

Du kan gjerne ha nok strøm til lys osv. men ikke til startmotor, den kan dra ut så mange amp. at det er ikke nok i batteriet. Mål gjerne ladestrømmen, bør være over 13,5V

Prøv med startkabler, starter bilen så kan det være lading som svikter..

Lenke til kommentar
Den gikk fra sist onsdag til sist lørdag.

da innbiller jeg meg att det er dynamo/børster i dynamo, for du kan vel fint kjøre såpass på ett nytt batteri.

men som sagt prøv startkabler, fyrer den da, så er det bare å måle ladinga!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...