sola78 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hei. Jeg har nå i lengre tid fundert på å skaffe meg et lite kompaktkamera som ekstrakamera i tillegg til speilrefleksen. Jeg ønsker det skal ha vidvinkel, relativt god lysstyrke og være raskt, og selvsagt bør bildekvaliteten være bra, men hvem ønsker et med dårlig bildekvalitet;-) Jeg har f... unnet fram til 3 kandidater eller merker jeg lurer på. 1) Panasonic modell: Lumix DMC-FX01, Panasonic Lumix DMC-FX30 2) Samsung modell: Samsung L74 Wide 3) Canon modell: Canon Digital Ixus 850 IS evt Richo modell: Ricoh Caplio R6 Antall megapixler og størst mulig zoom er ikke nødvenidig, da setter jeg heller pris på god lysstyrke, hurtighet osv. Er det noen som har sterke meninger når det kommer til slike kameraer, evt vet om et kamera jeg ikke har fått med meg som dere heller vil anbefale? TIdligere hadde jeg det lille analoge mju kameraet med kun 28mm vidvinkel, men med superb bildekvalitet, skulle ønske det fantes et tilsvarende, men det gjør det da ikke. Setter stor pris på svar, da ferien nærmer seg og jeg stadig går meg vill i kamera jungelen. Vennlig hilsen Ingrid K Syvertsen Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ta en titt her, kansje det dukker opp noe intressang informasjon. "lite kamera med god kvalitet..." Ellers er det nesten bare å se på tester rundt forbi. Det svaret har jeg fått mange ganger, og det hjelper stort;) Lykke til Lenke til kommentar
sola78 Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 ja jeg har lest tester, men endel av disse kameraene har ikke blitt testet så vidt jeg vet, bl.a samsung som jeg synes virker interessant. Ellers har endel av de kameraene i linken du sendte ikke vidvinkel, det er viktig for meg. takk for svar. Ingrid Ta en titt her, kansje det dukker opp noe intressang informasjon."lite kamera med god kvalitet..." Ellers er det nesten bare å se på tester rundt forbi. Det svaret har jeg fått mange ganger, og det hjelper stort;) Lykke til 8786102[/snapback] Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Ricoh Caplio R6 er jo veldig kompakt, og har både vidvinkel og bildestabilisator. Den har til og med 7x zoom, selv om det vel ikke var så viktig for deg. Men denne pakken, at kameraet har "alt" (veldig raskt, god makro, går i lommen, god zoom, vidvinkel, osv.) gjør at jeg er på nippet til å gå til innkjøp av det selv. Den mangler bare optisk søker, men når den har alt annet, så... Merkelig at det ikke er noen tester på Samsung-kameraet, men for andre pleier det å komme opp massevis hvis du søker på "kameranavn review" på Google. trustedreviews.com, photographyblog.com, ephotozine.com, dpreview.com osv. er nettsteder som stadig dukker opp og som har mange tester. Men dette med at tester hjelper er ikke alltid sant, siden de ofte motsier hverandre Hvis kameraet skal brukes til å ta bilder under litt dårligere lysforhold så er vel Finepix F30/F40 det beste på dette. Jeg har oppsummert litt om det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8732776 Dessverre tror jeg ikke det har vidvinkel..? Det har derimot også en helt syk batterilevetid visstnok. Det er heller ikke aller best på bilder i dagslys visstnok. Og det er en del mer klumpete enn f.eks. Caplio R6. Jeg har fått holdt begge i hånden, og R6 lå litt bedre må jeg si. Så er det Ixus 850, som jeg også har sett på, og den er også ganske liten, og den har både stabilisator, vidvinkel, og har vel også den "vanlige" Canon-kvaliteten på bildene. Hvis det ikke er andre krav enn de du har kommet med så langt så er dette en god del billigere enn Caplio R6. At den bare har ca. 4x zoom var vel ikke så farlig for din del? Hadde ikke R6 hatt så god zoom hadde jeg selv muligens gått for Ixus 850. Endret 5. juni 2007 av Pricks Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg kjøpte nylig Panasonics' Lumix LX2 og er veldig fornøyd med dette. P grunn av at linsa stikker ut er det ikke helt lommevennlig, men med den store, fine LCD-skjermen burde man skamme seg for å oppbevare det uten veske uansett . Og selv med veske blir det ikke større enn av det passer fint i den lille håndveska mi. Kameraet sliter litt med støy på ISO-verdier over 400, men det gjør mange andre kompaktkameraer også? Jeg trodde dette var et større problem enn det viser seg å være, og har enda ikke fått noen "ubrukelige" bilder pga støy (klønete fotografering derimot... ha ha!) Men grunnen til at jeg valgte dette kameraet var mulighetene for manuelle innstillinger. Pek og klikk er fint i mange situasjoner, men det hender man har lyst å leke litt også. Nevner også, i samme slengen, Nikons' P5000 som var det andre kameraet jeg vurderte da jeg skulle kjøpe. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 ISO over 400 er vel mye for de fleste kompaktkameraer ja. I allefall de jeg har kikket på. Det eneste er vel Finepix F30/40 som er langt bedre enn de andre på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå