Gå til innhold

Hvor mye kan jeg koble til før det ryker?

Anbefalte innlegg

Hei. Før hadde jeg en gammel strømmforsyning. Når jeg kjøpte pc'n var det 2 - 3 vifter til sammen i datamaskinen. Etterhvert koblet jeg til 2 neon lys og 2 UV lys(kald katode). Jeg koble også til 5 80x80mm vifter med LED's. Blant disse 5 var en av dem systemkjøler (et lite brett med 2 vifter). Etterhvert sluttet datamaskinen min å virke. Jeg fant ut at dette var pga det massive strøm forbruket, skjermkortet fikk ikke nok strøm, harddisken sviktet osv.

Nå har pc'n min blitt fikset. Nå har jeg fått en strøm forsyning med ca 650W. SP-ATX-650W.

Nå som jeg har en slik strømmforsyning så lurer jeg på, hvor mange vifter og/eller lys kan jeg ha til det går galt?

Mvh, Eirik E. Karlsen

Endret av Conquerer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å se på spesifikasjonene til de enkelte viftene og lysene. Mye av disse tingene kobles til 12Volten så det er antall Ampere på 12V som begrenser hvormye du kan koble til å fortsatt holde liv i skjermkort og harddisker.

Lenke til kommentar

Vel, vi vet ikke hvor sterk din forrige PSU var, men om den nye er på 650W og det er grei kvalitet på den, ser jeg ikke at den skulle ha noen problemer med vifter og katoder. 650W er jo slettes ikke lite, det er nok til å drive en god del ting. (det er jo selvfølgelig ikke alltid det meste av det kan leveres på 12V, men uansett)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...