Skavold Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Som kjent har den grasiøse bokstaven J to forskjellige uttaler, noen sier [je], mens andre sier [jådd]. Er det riktig i forhold til språkråd og alt mulig å i det hele tatt si [jådd]? Personlig bruker jeg [jådd]. Hva foretrekker du? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har alltid sagt "jådd". Om det er riktig i dag vet jeg ikke. Men jeg vet at det i staving av en lang rekke ord fungerer mye bedre fordi de så tydelig skiller j-en ut som en egen bokstav. Geir Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 I følge ordboka er det heilt lovleg. j J, j j-en, j-ar (utt je el. jådd) språklyden og bokstavteiknet j / stor J / liten j Sjølv brukar eg alltid "jådd". Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 sier begge delene siden jeg har vokst opp både på østlandet og møre. Tror det er derfor, vet ikke :!: men jeg sier ihvertfall begge delene, men mest [je]. Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Je Men fårstår at det er lettere å skille jådd Lenke til kommentar
Missen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg sier alltid "je." "Jådd" blir for snålt for meg Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Vi hadde en sånn artig leke med menneskestemme for å lære små barn alfabetet, og jeg husker stemmen ennå.. JÅDD....... JA, SVARET-ER-RIKTIG! siden har jeg sagt det Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Mye kuuuulere å si jådd, enn je! "She loves you je-je-je" kan bli det ultrakule "She loves you jådd-jådd-jådd". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg sier alltid "je." "Jådd" blir for snålt for meg 8790919[/snapback] når jeg har lest gjennom tråden, høres begge måtene helt fjerne ut teite ord. Selv sier jeg vel både [je] og [jådd]... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg har aldri hørt noen si [jådd] utenom tv. Må være noe rart folk i andre deler av landet (eller er det en arv fra dansk?) har funnet på. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Med tanke på brukernavnet ditt kan det jo nesten virke som om du er romsdaling. Jeg bor i Molde, prater hovedsaklig moldenser, men sier [jådd] ... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Niks, har bodd diverse steder i Nordland hele mitt liv. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Har alltid sagt [jådd]. Kjenner ingen som sier [je] faktisk. [je] høres liksom sånn "yeah, yeah" (slapp måte) ut ... Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Vi hadde en sånn artig leke med menneskestemme for å lære små barn alfabetet, og jeg husker stemmen ennå.. JÅDD....... JA, SVARET-ER-RIKTIG! siden har jeg sagt det 8794343[/snapback] HAHAHAHAHA!! Jeg og husker det spillet On topic: Jeg sier JÅDD hvis jeg staver noe, men JE hvis det er kun for å si bokstaven liksom. JÅDD er så harry. EDIT: Glemte et ord som fikk hele posten til å bli ustemt Endret 6. juni 2007 av Missy TommeN Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 sier for det meste Je, er fra nordland og virker som de fleste der sier je. Er hvertfall mitt inntrykk. Jådd virker mye mer formelt, og har kun sagt det et par ganger på skolen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Alle jeg kjenner sier jådd, og jeg sier jådd, je kjenner jeg ingen som bruker Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Uttalelsen av "jod" er jo koselig. Endret 6. juni 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg