Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Miljøvernere vil forby trådløse nettverk

Anbefalte innlegg

Sendere til trådløse PC-nettverk avgir så mye helsefarlig stråling at de må forbys brukt i norske skoler.

Det krever leder i Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv.

Han mener både Statens strålevern, Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet kraftig har undervurdert faren for elektromagnetisk stråling. Oddekalv mener det finnes tilstrekkelig forskning som underbygger hans advarsel om strålingsfare.

- Dette påvirker hjernen og læreevnen. I verste fall kan det endre menneskets medfødte DNA-oppbygging og føre til alvorlig sykdom, hevder Oddekalv.

Men framfor alt etterlyser han at myndighetene bruker føre-var-prinsippet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153690

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff huff.. nå kommer det sikkert til å ringe mange frustrerte folk på servicedesken på jobben i dag.. siden vi har trådløst nettet på alle skolene i nærheten.. synes den siste kommentaren var god jeg

"Man har ikke behov for trådløse forbindelser i skoler og barnehager. Der kan man godt klare seg med tilkobling til nettet via kabler. La oss starte der."

Etter 1 skoletime er det ca 1 knust pc å 4 ødelagte nettverksporter på de totalt 20 pcene

Lenke til kommentar

Vi målte akkurat strålingen fra noen av basestasjonene våre og ... vi kunne ikke registrere utstålt effekt i det hele tatt... skal dog sjekke med en sensor til for å bekrefte/avkrefte dette..

Spørs om noen er på jakt etter mediaoppslag... :no:

BTW.. er det fare for skader på min ikke medfødte DNA-oppbygning.. antar at det må finnes en slik.. eller så er det ikke viktig å poengtere at den er medfødt.. :hmm:

Endret av idos
Lenke til kommentar
Sendere til trådløse PC-nettverk avgir så mye helsefarlig stråling at de må forbys brukt i norske skoler.

...

Men framfor alt etterlyser han at myndighetene bruker føre-var-prinsippet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153690

8785706[/snapback]

Nå blir vel faktisk føre-var-prinsippet brukt allerede siden utgangseffekten er begrenset til 1/100 del av den feltstyrken som skal til for å gi noen effekt i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Vi målte akkurat strålingen fra noen av basestasjonene våre og ... vi kunne ikke registrere utstålt effekt i det hele tatt... skal dog sjekke med en sensor til for å bekrefte/avkrefte dette.. 

Spørs om noen er på jakt etter mediaoppslag...  :no:

BTW.. er det fare for skader på min ikke medfødte DNA-oppbygning.. antar at det må finnes en slik.. eller så er det ikke viktig å poengtere at den er medfødt.. :hmm:

8786927[/snapback]

hehe, noen som jakter litt desperat på mediaoppslag ja.

som det allerede er påpekt er efekten av mobiler vesentlig høyre.

en annen sak er at din medfødte DNA-oppbygning samt andre endringer du har gjort på din dna i ettertid er trygg.

For å påvirke dna må du vanligvis ha så energirike bølger at de kan ionisere, dette vil si fra ultrafiolett lys opp til rønken og gama stråler.

Det er derfor ultrafiolet sollys kan gi kreft men ikke vanlig lys.

Sier vanligvis siden denne regelen ikke gjelder om du tilfører så mye energi at du kan svi noe som å svi mat i mikrobølge ovn.

Dette er imidlertid ganske vanskelig å få til med trådløse routere.

Jeg vil derimot si noe om helsefaren med å lese for mye aviser og fordummenede tv nyheter, som har som foretnings idee og skremme folk med ikke eksisternede eller marginale problemer.

Det hadde det vært spennende og gjort en undersjøkelse på.

Tviler imidlertid på at den ville komme på trykk :)

Lenke til kommentar
Jeg så akkurat dette oppslaget og lurte på om det var noe som

hang igjen etter 1. april.

Kan vi ikke forby healing også? Strengt tatt vet man jo ikke hva

slags farlige strålinger healere utsetter oss for.

Njaaaaaa skeptisk.

8787549[/snapback]

Eh...hva har healere med dette å gjøre? Intet så hold deg on-topic takk.
Lenke til kommentar
Eh...hva har healere med dette å gjøre? Intet så hold deg on-topic takk.

Det var ment som ett forslag til ny kampanje fra miljovernforbundet,

Føre var-prinsippet kan jo ikke bare gjelde elektronisk stråling?

Forresten nytter det ikke å være 100% on-topic når man skal

diskutere en så tullete pressemelding.

Lenke til kommentar
Det var ment som ett forslag til ny kampanje fra miljovernforbundet,

Føre var-prinsippet kan jo ikke bare gjelde elektronisk stråling?

Forresten nytter det ikke å være 100% on-topic når man skal

diskutere en så tullete pressemelding.

8787649[/snapback]

Det er din mening, jeg ber deg bare om å holde deg litt mere on-topic that's all :)
Lenke til kommentar

Kan vel også minne om at sola bidrar til ødeleggelsen av vårt DNA, så da får vi vel være inne da?

Faktisk blir vel dna ødelagt uavhengig miljøfaktorer, bare det å leve er nok til at dna brytes ned. :p

Lenke til kommentar
Kan vel også minne om at sola bidrar til ødeleggelsen av vårt DNA, så da får vi vel være inne da?

Faktisk blir vel dna ødelagt uavhengig miljøfaktorer, bare det å leve er nok til at dna brytes ned.  :p

8787746[/snapback]

Med fare for å bevege oss langt utenfor topic vil jeg bare skyte inn at

vår biologiske utvikling finner sted fordi vårt DNA ødelegges og endres.

Mutasjoner står bak vår vei fra mikrobe til fisk til ape til menneske.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg ser den helt store faren i trådløst nettverk, men noen får likevel hodepine av å sitter nær trådløse enheter. Og om det uansett skulle føre til en brøkdel av en promille av barn med DNA feil er dette kanskje pris som er verdt å betale? Neppe så stor andel alikevel, og burde vi prioitere å redusere strålingen for Ola Nordmann så burde vi vel kanskje begynne med det som er mest skadlig. Vær mer på vakt etter radon i kjelleren din, og det så mange poengterte, mobilen din enn det noe så uskyldige trådløs nettverket dit.

Men jeg må si jeg liker trådløst nettverk bedre, av en variasjon grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...