Kong-king Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Heisann Har en lei situasjon her: En av mine beste venner skylder meg 1400 kr (spillegalskapen lenge leve ) I helgen var jeg ute sammen med han og da presterte jeg å miste telefonen min som kostet 4500 kr når den var ny ( en Nokia 6680, ganske nøyaktig et år gammel nå) Jeg var å lette etter telefonen dagen etter men klarte ikke å finne den. Men som den gode kompisen han var gikk han gjennom ei myr, lette gjennom ei steinrøys, over masse gjerder og han klarte faktisk å finne den igjen. Hadde tenkt å bytte telefonen snart uansett, så den eneste verdien telefonen har for meg er pengene jeg får hvis jeg eventuellt klarer å selge den videre. Veit ikke hvor mye jeg klarer å selge den for nå. Har kranglet litt med han nå, fordi han mener at det er rettferdig at jeg sletter hele gjelden. Vil jo ikke øderlegge vennskapet over dette, men jeg mener at det ikke er verdt 1400 kr for å traske litt rundt i 20 min. Hva synes dere? Skal jeg slette gjelden på 1400 som jeg kanskje får igjen når jeg selger telefonen? Eller gi han vanlig finnelønn på 10% eller litt mer? Noen som har noen fornuftige kommentarer å komme med? Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Du kan gi han litt i finnerlønn. Men selvfølgelig skal du ha igjen resten av pengene. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Dette er to seperate hendelser og bør behandles slik. Om en kompis av meg, hvor det var ingen gjeld involvert, fant telefonen min og sa "få 1500kr fordi jeg fant den", så ville det vært absurd. Enhver som låner penger for å spille har ikke godt av å lære at man kan kreve at gjeld blir slettet, og folk er villig til å ofre pengene for vennskapet. Hvor mange vennskap eller familier har blitt ødelagt av en spilleavhengig de er glad i som hele tiden spør om penger, som de ikke kan si nei til? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 "du får 10 dager til å skaffe 1000kr, eller så går gjelden tilbake til 1400kr" det ville jeg sagt.. hvis han pushe deg litt med finnerlønn, så gi ham finner lønn, men da burde du pushe litt tilbake og sagt " 1000kr innen 10 dager , så er gjelden borte" Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Og hvis ikke det funker, så kan du brekke tomlene hans og skyte morra, fordi det er det venner gjør <3 Lenke til kommentar
toazty Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 oxo en måte å gjøre det på.. kanskje litt vel brutal .. men funker sikkert.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg vedder en penn på at du ikke får solgt en brukt 6680 for noe over 500. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 For meg skurrer det litt når du sier "vi trasket gjennom en myr og noen greier"....Mulig jeg er paranoid, men høres ut som han har hatt den i lomma hele tiden, for så å rope; "yea, ho wo, fant den"... Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 For meg skurrer det litt når du sier "vi trasket gjennom en myr og noen greier"....Mulig jeg er paranoid, men høres ut som han har hatt den i lomma hele tiden, for så å rope; "yea, ho wo, fant den"... 8785801[/snapback] Oh yeah, si at han skylder deg alle pengene Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Han krever jo at du skal være kompis, når han selv ikke klarer det med mobilfunnet. En real kompis hadde bare gitt deg mobilen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Han er ikke mye kompis hvis han krever penger for å hjelpe deg med å lete etter mobilen din.. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Finnerlønn er vel 10% av verdien til tingen man finner... ? HVIS man velger å gi finnerlønn.... Så om mobilen er verdt 500, så kan du velge å gi ham avlslag på 50kr på gjelda. Endret 5. juni 2007 av Caddy Lenke til kommentar
iMono Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Nei, fy søren. Jeg har ingen nære venner som ville tenkt på å utnytte meg på en slik måte. Skylder de meg penger, så vet jeg at de betaler tilbake til slutt. Finner de noe jeg har mistet, så tar de ikke finnerlønn for det. De får jo selvfølgelig "lønn" ved at de hjelper meg, men det kan ikke måles i penger. Mao. virker ikke som en skikkelig god kompis det der. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ikke faen om jeg hadde sletta gjelda hans for å si det sånn. Kanskje sletta deler av den, men maks 3-400 Lenke til kommentar
Kong-king Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 OK, men se på det fra den her siden da... Hadde jo egentlig gitt opp å lette etter den. Men han trasket rundt i en halv time mens jeg satt hjemme å ringte på den. Hadde ikke han gått å lett etter den, så hadde jeg jo mistet sim-kortet (400 kr tror jeg det er for et nytt) + de pengene jeg kanskje kan få for den (600-700 kr) Lenke til kommentar
hrmpf Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 "Aha, en sjangse til å slette gjelda! Jeg går å leter." Lenke til kommentar
iMono Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Min tanke også. Dårlige bestevenner du har. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 OK, men se på det fra den her siden da...Hadde jo egentlig gitt opp å lette etter den. Men han trasket rundt i en halv time mens jeg satt hjemme å ringte på den. Hadde ikke han gått å lett etter den, så hadde jeg jo mistet sim-kortet (400 kr tror jeg det er for et nytt) + de pengene jeg kanskje kan få for den (600-700 kr) 8786625[/snapback] Det er jo likevel hans valg å gjøre det. Eneste fornuftige grunnen til at du skulle slette gjelden for det, er om du sa til han: Hvis du går ut og leter etter mobilen og finner den, så skal jeg slette gjelden din". Men jeg går ut i fra at du ikke har sagt noe slik til han, og da er det hele et absurd forslag. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Min tanke også. Dårlige bestevenner du har. 8786651[/snapback] Kan jo virke som han sliter litt med økonomien, men det virker helt klart ganske kjipt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Min tanke også. Dårlige bestevenner du har. 8786651[/snapback] Kan jo virke som han sliter litt med økonomien, men det virker helt klart ganske kjipt. 8786699[/snapback] Poeng, økonomi kan ødelegge selv de beste forholdene. Regel nr. 1: Ikke lån bort penger til venner, du ender kanskje opp med å miste begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå