Gå til innhold

Nekter å koble til nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Installerte Ubuntu 7.04 på en bærbar PC med D-Link DWL-G122 og D-Link DI-524 som router. Disse skal jo funke ypperlig sammen, og det er noe de gjør - på alt annet enn Ubuntu.

Når jeg starter opp maskinen finner Ubuntus søk for trådløse nettverk helt greit, det nærmeste trådløse nettet blir funnet (selv om det er andre i nærheten og de listes opp overalt, med både Windows og Mac), men problemet kommer under tilkobling.

Når jeg prøver å koble til får jeg det tilkoblingsikonet fram, men etter en liten stund feiler forsøket og tilkoblingen mislykkes.

Jeg har også prøvd å gjøre dette manuelt via terminal, ved å skrive inn følgenden kommandoer:

sudo iwlist wlan0 scan

(her får jeg beskjed om at scanning er ikke støttet)

sudo iwconfig wlan0 essid "wlan1"

sudo dhclient

og tilkoblingen mislykkes forde. Dette har fungert lenge på alle andre maskiner jeg har prøvd.

Har noen forslag til hva problemet kan være?

Signalene er omtrent det beste man kan få, noe også tilkoblingsveiviseren i Ubuntu viser. Det går heller ikke ann å koble til andre nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei salah!

Bruker du nå windows-driver via ndiswrapper eller ble driveren automatisk installert? Hva er vendorID:productID til WLAN-donglen din (du finner den med lsusb på formen "0917:1a4c", og er kjekk å bruke for å vite eksakt hva slags radiochip som sitter inni, for det hender det varierer selv for kort med samme modellnavn).

Hva sier iwconfig ?

Nettverket du forsøker å koble til er ukryptert?

Lenke til kommentar

har samme problemet selv, men bruker kubuntu. hvet ikke hva slags router det er (er i militæret så det er ikke mitt nett). har prøvd med både det innebygde og et usb-nettverkskort. resultatet er helt likt på begge. bruker de driverne som følger med, har ikke gjort noen ting med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei salah!

Bruker du nå windows-driver via ndiswrapper eller ble driveren automatisk installert?

Driveren blir automatisk installert når jeg plugger dongelen inn i USB.

Hva er vendorID:productID til WLAN-donglen din (du finner den med lsusb på formen "0917:1a4c", og er kjekk å bruke for å vite eksakt hva slags radiochip som sitter inni, for det hender det varierer selv for kort med samme modellnavn).

$ sudo lsusb

Bus 001 Device 002: ID 07d1:3c03 D-Link System

Hva sier iwconfig ?

$ sudo iwconfig

wmaster0:

IEEE 802.11g

Frequency: 2.437 GHz

RTS thr: off

Fragment thr = 2346 B

wlan0:

IEEE 802.11g

ESSID: "wlan40"

Mode: Managed

Frequency: 2.437 GHz

Access Point: 00:19:5B:01:B6:65

RTS thr: off

Fragment thr = 2346 B

Encryption key: off

Link quality: 0

Signal level: 0

Noise level: 0

Rx invalid nwid: 0

Rx invalid crypt: 0

Rx invalid frag: 0

Tx excessive retries: 0

Invalid mic: 0

Missed beacon: 0

Nettverket du forsøker å koble til er ukryptert?

8785398[/snapback]

Ja, ngen kryptering eller MAC eller noe lignende er nødvendig for å komme inn.

Feilen ligger tydeligvis i Ubuntu. Alle andre (Windows-)maskiner jeg har prøvd å koble til med funker fint.

Flere forslag til hvordan jeg kan få koblet meg opp?

Lenke til kommentar

Jeg kan svare, men ikke så mye til hjelp. sitter med akkurat samme problemet selv faktisk. har du funnet noen løsning?

Hva jeg har funnet ut sålangt...

driveren som blir lastet (tror jeg, er ikke noen linux ekspert) er rausb1, denne er feil til dette kortet, jeg mener og ha forstått at rausb0 skal være den riktige, men jeg klarer ikke bytte om disse med miott kunskaps nivå... skrik ut om du finner ut noe!

Edit:

om det er noen som er interessert i og hjelpe til med denne saken så har jeg en dwl - g122 rev b1 som jeg gir bort til den som er seriøs og vil hjelpe!

Endret av Depressure
Lenke til kommentar
Det virker som du trenger Ralink rt73 driver. Se denne wikien for hvordan installere den: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...driver)#preview

Eventuelt bruke denne veiledningen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=4...ght=07d1%3A3c03

Den siste skal visstnok være mer oppdatert.

8899958[/snapback]

Så litt pes ut å kompilere driveren fra kildekode, må vel isåfall gjenta prosessen hver gang kjerna byttes ut. Funker ikke kortet med ndiswrapper?

Lenke til kommentar
Det virker som du trenger Ralink rt73 driver. Se denne wikien for hvordan installere den: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...driver)#preview

Eventuelt bruke denne veiledningen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=4...ght=07d1%3A3c03

8899958[/snapback]

Så litt pes ut å kompilere driveren fra kildekode, må vel isåfall gjenta prosessen hver gang kjerna byttes ut. Funker ikke kortet med ndiswrapper?

8900096[/snapback]

Ja en må kompilerer hvergang det er oppdateringen av kjernen. Men det skjer heldigvis ikke så ofte. Håper at de snart får inkludert denne driveren i kjernen.

Om ndiswrapper fungerer vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Ingen som kan svare?

8896054[/snapback]

8899958[/snapback]

Gaute, du er ukens helt.

Den siste linken fungerer fint, MEN husk å lese hele guiden, for modulen rt73 KAN være være installert fra før, hvis jeg ikke tar feil. Hos meg måtte modprobe -rv rt73 til først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...