Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er man for ung til å elske en annen?

Anbefalte innlegg

Kom på en liten ting her i kvellingen:

Mange sier at dersom to 14 åringer er sammen, og de sier at de elsker hverandre, så sier andre at de ikke vet hva kjærlighet er.

Hvorfor vet ikke de det?

Er det en slags aldersgrense på når man kan elske en annen person?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som har vært i et forhold i den alderen har følt at de elsket personen, og har i senere tid oppdaget at det de følte ikke var kjærlighet i det hele tatt. Jeg trodde selv at jeg "elsket" de jentene jeg var sammen med, men det var ikke før jeg virkelig følte det at jeg innså hvor feil jeg tok tidligere. Det er ikke umulig å føle det i en ung alder, men i 99% av tilfeller ser voksne folk tilbake på sine forhold i den alderen og innser at de ikke visste hva kjærlighet var.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fasit-svar på det. Vil gjerne tro at 14-åringer føler at de elsker noen, men deres sterke følelser er tolket på helt andre kriterier enn hos en voksen.

Det finnes flere "voksne" som ikke har peiling på hva det vil si å være ordentlig glad i noen og det finnes flere 14-åringer som definitivt dedikerer alle sine følelser til en partner. Det finnes også de "voksne" som ikke klarer å se konsekvensene av sine egne valg eller at valgene deres kommer til å føre dem i gal retning. Disse tenker ofte lite over hvilke personer de velger å overlate følelseslivet til og derfor kan disse virke mer frigjort og mer "naive", siden deres kjærlighetsliv ofte styres av rene følelser og ingen fornuft. Samtidig som det kan virke mer umodent, så virker det likevel mer ekte, i og med at de ikke reflektere så mye over hvem personen de forelsker seg i, kan vise seg å være når ting kommer til stykket og hvilke konsekvenser det kan få for deres fremtid og eventulle barn, men heller lar følelsene styre fritt.

Grunnen til at 14-åringer ofte ikke blir tatt på alvor i forhold til dette, tror jeg kommer av at vi som voksne "vet med sikkerhet" at det ikke kommer til å vare og at det "bare er en fase" de må igjennom for å modnes ytterligere og få erfaring. Forventningene til partneren er også annerledes og de kravene enn 14-åring må innfri i et "seriøst forhold" for å vise sin kjærlighet er også særdeles mye mindre. Betyr det likevel at følelsene teller er mindre eller er mindre genuine?

Hva man føler om ting er ofte bygd på erfaringer og jo mindre erfaringer man har, jo større er sjangsen for at man ikke er redd eller måteholden med hvem man slipper inn i livet sitt. Hvis man snur det, så kan man si at "voksen kjærlighet" er bygd på så mye egoisme, egenrådighet, krav, forventninger og ikke minst redsel, nettopp fra erfaringer man høstet når man var i tenårene, at man kan begynne å lure på om ikke tenåringsfølselser er mer "ekte" enn det mange voksne føler. Følelser hos voksne er ofte bygd på eller styrt/undertrykt av intelektuelle problemstillinger i forhold til penger, lån, barn osv., mens en 14-åring som, i de fleste tilfeller, ikke trenger å tenke på dette eller har noen erfaringer å bygge sine tanker på, ofte blir mer styrt av rene følelser de ikke forstår. Hva kan da sies å være mer ekte? Rene følelser eller partnere som er valgt ut fra et reflektert sinn som prøver å dekke sine dagligdagse og fremtidige behov og som grubler ihjel følelsene med fordommer og redsel for at ting kan gå galt? Det er ikke så mange "voksne" som slipper alt de har i hendene og springer etter en de er forelsket i, koste hva det koste vil, når man vet at feil valg av partner kan koste deg mer enn det smaker, selv om det, som nevnt over, finnes mange eksempler på det... Kan en slik person kalles voksen og moden eller er det å bli helt "fjortis" når man blir forelsket i en alder av 30 år, sies å være umodent?

Spørsmålet blir vel: kan en "voksen" som blir hemningsløst forelsket og som følger disse følelsene slavisk, kalles voksen og dermed kunne si at de vet hva det vil si å elske noen, når de oppfører og tar valg som en fjorten-åring? Kan samtidig en som er reflektert i sine valg og som tenker nøye igjennom ting før han involverer seg, sies å være moden og dermed vite hva det å elske betyr, i og med at han har erfaringer som holder følelsene tilbake, mens han tenker over valget før han tar det? Hvis svaret blir at en "voksen" som lar seg blindt forelske og styres av dette, slik fjortenåringer gjør, likvel vet hva det vil se å elske noen, så kan vel en fjortenåring også vite hva det betyr... Hvis svaret derimot blir at det kreves et reflektert og modent sinn for å elske noen, så er vel konklusjonen på spørmålet at det å elske er bygd på erfaringer og modenhet. Da kan vel ikke en 14-åring vite hva det vil si å elske, selv om deres følelser er mer frittflytende, mer "ekte" og uten så mye "fornuft". Kreves det da fornuft for å elske noen?

Bare en tanke... :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
De fleste som har vært i et forhold i den alderen har følt at de elsket personen, og har i senere tid oppdaget at det de følte ikke var kjærlighet i det hele tatt. Jeg trodde selv at jeg "elsket" de jentene jeg var sammen med, men det var ikke før jeg virkelig følte det at jeg innså hvor feil jeg tok tidligere. Det er ikke umulig å føle det i en ung alder, men i 99% av tilfeller ser voksne folk tilbake på sine forhold i den alderen og innser at de ikke visste hva kjærlighet var.

8784969[/snapback]

What Stefan said.

Ting forandrer seg veldig når man kommer i forhold lengre opp i årene. Jeg sier ikke at det er en fasit på når man kan elske en person, men de færreste opplever det vel når de er 13-14-15 år. Jeg har ikke fylt 18 enda, men kan med hånda på hjertet si at jeg virkelig har elsket en person. Så det er jo mulig.

Lenke til kommentar
What Stefan said.

Ting forandrer seg veldig når man kommer i forhold lengre opp i årene. Jeg sier ikke at det er en fasit på når man kan elske en person, men de færreste opplever det vel når de er 13-14-15 år. Jeg har ikke fylt 18 enda, men kan med hånda på hjertet si at jeg virkelig har elsket en person. Så det er jo mulig.

8795209[/snapback]

Men er du sikker på at du kan stå inne for dette når du er blitt 30?

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er noe bestemt aldergrense på det. Det kan variere fra person til person. Noe opplever ekte kjærlighet i 14 årsalderen uten at de engang ikke vet det selv. De lar seg ofte påvirke av at andre mener de ikke opplever kjærlighet. Så kan man spørre seg selv om hvorfor det er slik?

Noen treffer den rette med engang i livet, andre ikke.

Jeg sier at hvis to 13-14 åringer blir sammen og begge med hånden hjerte kan si selv at de elsker hverandre. Hvorfor skulle det ikke være ekte kjærlighet?

Lenke til kommentar

Finnes jo de som ble isammen i 15-16års alderen, og er gifte den dag idag, kansje de er 25-35år nå?

Men sånn er det nesten uansett. Vis du var isammen med ei i 13års alderen, og det ble slutt, så vil du se rart tilbake på det når du er 15, for da har hjernen utviklet seg mer voksent.

Lenke til kommentar
Så er det forskjell på å.

"åååå, jeg elsker gutten/jenta min/mi så mye, h*n er bare værdens beste, giiid jeg er så glad i h*n lzm. <3<3<3<3<3"

og

"Jeg elsker virkelig denne gutten/jenta"

8795002[/snapback]

Dette er faktisk så dumt, ja så dumt at dette faktisk slår de fleste inleggene på "Anale gleder hos menn."

Anyways, alle aldere har sin egen definisjon av å elske, så det er helt klart at å si at man elsker noen som fjortenåringer går helt fint an. Det finnes ingen aldersgrense for å forelske seg.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på å elske noen, og det å forelske seg i noen.

8800281[/snapback]

Jeg har aldri ment noe annet.

8800364[/snapback]

Anyways, alle aldere har sin egen definisjon av å elske, så det er helt klart at å si at man elsker noen som fjortenåringer går helt fint an. Det finnes ingen aldersgrense for å forelske seg.

Ok, da var det bare jeg som ble litt forvirret at utsagnet ditt, da du blandet sammen forelskelse med det å elske noen i samme setting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...