Gå til innhold

Dreadlocks - noen som har peiling? Bilde!

Anbefalte innlegg

Enig.

Jeg synes dreds på hvite mennesker blir helt feil, skal man bære symbolet til en religion uten å følge den? nei.

Jeg mener det er det samme som om jeg skulle brukt sånn jøde-hatt til vanlig og spist gris.

Settes kansje lit på spissen, men virker bare sånn pga folk ikke vet om historien bak dreads osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dreads på folk som ikke har livsstilen er det samme som å gå med UCLA skjorte uten å gå på på University of California Los Angeles eller ha noe med påskriften; "I love NY" uten å ha vært der en gang. Eller kanskje det mest idiotiske jeg ser, duster som går med bilde av "Che" uten en gang å vite hvem det er..

Lenke til kommentar
For de fleste så ja. Men for de som vet om det nei. Kjenner en farget venn som er lit rastafaraaaai, og han blir sur når han ser hvite bruek det som en frisyre. Jeg skjønner jo godt at det er en frisyre, men jøde-hatten er jo også da bare et hodeplagg?

8885427[/snapback]

Hva om man er en surfer/skater, eller noe lignende der dreads er utbredt?

Lenke til kommentar

Og hvite kjortler får kun kristne bruke?

"The first known examples of locks date back to ancient dynastic Egypt, where Egyptian royalty and commoners wore locked hairstyles and wigs appeared on bas-reliefs, statuary and other artifacts.[1] Mummified remains of ancient Egyptians with locks, as well as locked wigs, also have been recovered from archaeological sites.[2]"

Ergo: Kompisen din kunne ikke så jævla mye om det selv?

Pågrunn av at en religion har noen frekke ideer om at klipping av hår er bare tull betyr ikke det at de har enerett på å ikke ikke klippe hår.

Og Btw så suger rastafarismen smått ekstremt mye og har jævla lite i mote og velvære delen av forumet og gjøre.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Og hvite kjortler får kun kristne bruke?

nei?

"The first known examples of locks date back to ancient dynastic Egypt, where Egyptian royalty and commoners wore locked hairstyles and wigs appeared on bas-reliefs, statuary and other artifacts.[1] Mummified remains of ancient Egyptians with locks, as well as locked wigs, also have been recovered from archaeological sites.[2]"
Oj, så flink. Les hele artiklen du, og les hva jeg skrev. Har på ingen måte sagt at Rastas var først ute med det, men det jeg sier er at de bruker et symbol for en religion, og burde respektere religionen. Greit nok at hvite folk med dreads synes det er eksotisk og fremmed (dermed kult) men for meg blir det teit.
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Trustafarian" is a sarcastic term for a rich, white young person with locks. The word combines "Trust-Fund" with "Rastafarian". 

"Fashion dread" is a derogatory term used for male dreadlock wearers who shave their beards and the fringes of their dreadlocks, or otherwise sport dreadlocks to attract women.

Her er et utdrag fra den samme artiklen du quoter fra ...

Ergo: Kompisen din kunne ikke så jævla mye om det selv?

HVis du prøver å laterliggjøre han via mine utsagn, så kommer du langt.

Pågrunn av at en religion har noen frekke ideer om at klipping av hår er bare tull betyr ikke det at de har enerett på å ikke ikke klippe hår.

... Skal jeg sitere meg selv igjen? Eller har jeg sagt hva jeg mente og hva jeg mener?

Og Btw så suger rastafarismen smått ekstremt mye

What?

Men ok, siden du liker wiki så mye så regner jeg med at du har leste denne artiklen også, og dermed bruker isms ordet for å provosere.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Rastafari say that they reject "-isms". They see a wide range of "isms and schisms" in modern society and want no part in them, for example communism and capitalism. They especially reject the word Rastafarianism, because they see themselves as having transcended "isms and schisms". This has created some conflict between Rastas and some members of the academic community studying the Rastafari phenomenon, who insist on calling this religious belief Rastafarianism, in spite of the disapproval this generates within the Rastafari movement. Nevertheless, the practice continues among some scholars, likely because it fits their academic standards of use. However, much as academics now refer to Canadian "Eskimos" as "Inuit" and "Lapps" as "Sami", study of Rasta using its own terms has occurred and may be gaining acceptance. Rasta generally think that academic analysis is unnecessary to "trod" the path.

og har jævla lite i mote og velvære delen av forumet og gjøre.

Raoprter det, ikke komenter det ... Har du veldig lyst så kan du få lov til å raporterer dette og spørre om de kan skille ut diskusjonen. For vi diskuterer jo faktisk dreadlocks.

Mvh Michael

Du prøver å provosere en del, ikke artig ... (frekke ideeer, jævla og jobber ikke veldig for en diskusjon)

Lenke til kommentar

Strengt tatt er jeg bare litt lei av at hvis noe først er et symbol for noe så får pinadø ingen lov å bruke det utenom de heldige 7 personen som er så fantastisk heldige og oppfyle kravene til hva denne særskilte tingen er et symbol for.

La no for guds skyld folk få lov å gå med hva de vil. Langt over halvparten jeg ser rundt meg hver eneste dag som har et kors som smykke er ikke kristen, men la no de få lov og bruke det hvis de vill....

Så var bare rett og slett en liten usblåsning for at alle skal sitte ting i båser. Går jeg med et hvist klesplagg er jeg enten *sett inn en klesstil* eller poser, og har dermed ikke rett til å gå med klesplagget eller lignende.

Saken med utdraget fra den teksten er at:

Rastafariene har jo da stjelt symbolet til en annen religion eller lignende, ergo er jo ikke det noe gale av andre og stjele det fra rastafariene siden de tydeligvis synes det er helt ok.

Og ismen var for å provosere ja :)

Settes kansje lit på spissen, men virker bare sånn pga folk ikke vet om historien bak dreads osv.

Hvilken historie tenker vi på da? At det står i zie holy zkrifts at de ikke får kutte håret?

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
La no for guds skyld folk få lov å gå med hva de vil. Langt over halvparten jeg ser rundt meg hver eneste dag som har et kors som smykke er ikke kristen, men la no de få lov og bruke det hvis de vill....
Pakkiser med kors og muslimsk familie, er det like teit?
Så var bare rett og slett en liten usblåsning for at alle skal sitte ting i båser. Går jeg med et hvist klesplagg er jeg enten *sett inn en klesstil* eller poser, og har dermed ikke rett til å gå med klesplagget eller lignende.

Joda, men jeg reserverer meg retten til å si at jeg synes det ser teit ut.

Saken med utdraget fra den teksten er at:

Rastafariene har jo da stjelt symbolet til en annen religion eller lignende, ergo er jo ikke det noe gale av andre og stjele det fra rastafariene siden de tydeligvis synes det er helt ok.

Dreads ble jo brukt som et symbol, pga de sto for hva de de tok symbolet av sto for. Ikke det at jeg kan noe om dette, men symbolet dreadlocks er det Reggae som har fremmet, ikke egyptere. Hakekorset er jo orginalt et symbol for no indiske greier. Jeg ville fått hørt det om jeg gikk med hakekorset for mine indiske grunner.

Og ismen var for å provosere ja :)

:tease:

EDIT:

@ det du redigerte inn

Fordi reggae osv er mindre kjent en feks islam, så reagerer folk mer på en hvit kvinne med burka som spiser gris og gjøre andre ulovelige ting, enn en uskyldig hvit diskusjon.no bruker med dreads som liker babylon("det hvite systemet")

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar

Antallet folk som går med symbolet hakekorset for hinduismen overskridet antallet som går med det for nasismens sin del med endel millioner, så det kan du bare fortelle de hvis du føler for å gå med et hakekors grunnet dine hinduistiske grunner.

Men du vil muligens føle deg litt som Randal i Clerks 2.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Antallet folk som går med symbolet hakekorset for hinduismen overskridet antallet som går med det for nasismens sin del med endel millioner, så det kan du bare fortelle de hvis du føler for å gå med et hakekors grunnet dine hinduistiske grunner.

Gjør de? jeg trode det var et symbol man ikke brukte så ofte lenger. Anyways, hadde jeg trasket gatene i olso med et hakekors hadde ikke folk tatt med for hinduist/budist osv.

Men du vil muligens føle deg litt som Randal i Clerks 2.

Har ikke sett filmen, men kan tenke meg hvordan det er.

Lenke til kommentar

Hm, jaja, får sette meg ned å lese om swastikaen(eller no) på wiki da ;)

Jeg kommer ikke til å klare å forbinde hakekorset med indere osv på en lang stund. Adolfs skyld, damn yous!

edit, men jeg må ha i meg fôr ... anser diskusjonen som ferdig, for idag

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar

Ok, ro ned litt da folkens:)

Det blir bare tøv å si at noen har enerett på en ting, spesielt en frisyre som dreadlocks.

Dreadlocks er faktisk veldig mye brukt innen for venstreradikale miljøer, musikkmiljøer, og vann/ski/brett sport og ekstremsport miljøer. Å nekte disse å gå med dreads bare fordi rastafaries sluttet å gre håret sitt for x antall år siden blir bare teit.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...