Boogeyman Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Å trimme en sugemotor er ikke no problem. Man kan få masse hester, men det koster også masse penger. Prinsippet innen motortuning ligger i å gi motoren mest mulig bensin. Jo mer bensin, jo mer luft og da blir det mer effekt. Kompresjon har også mye å si. Et eksempel på komp: Audi 100 med 2,3 liters 5'er har 136hk utifra fabrikken. Audi 90 coupe quattro har på noen 2,3 litere 5'er 170hk. Dette er det andre kammer og mer kompresjon som gjør. Første bud for å trimme en sugemotor er å la den puste bedre. Dette gjøres ved å bytte til sportseksos og konfilter. Neste punkt er bytte grenrør, optimalt innsug, ny datastyring (gi den mer bensin), vassere kammer, bedre bensin og optimale plugger. Dette koster da mer penger. Neste punkt igjen er å montere proff datastyring(feks. Autronic SM4) bytte stempler og råder, porte topp, større ventiler, eventuelt bedre forgassere(på forgassermotor) borre opp blokka til mer volum, balansert veiv, osv. osv. Dette koster myyye penger. Se på f.eks vanlige 2 liter 4 sylindra biler. De ligger på mellom 100 og 140hk. Honda har presset ut 240hk ut av sin S2000. Dette er og en 2 liter 4 sylindret sugemotor. Denne er trimmet optimalt. Men til slutt må du tenke på den trimminga som er gratis..... Vektreduksjon.... Tøm bagasjen for basskasse og drit, riv ut alt av tepper, lydisolasjon, asfaltmatter, reservehjul og annet dilldall. Ta ut baksetene hvis du ikke har bruk for dem, få vekk alt av tepper, matter og annet påklistret lydisolasjon og annet drit. Kjøp lettere racingstoler. Drit i tunge 18" felger og kjøp heller noen breie 14" alufelger. Dette er viktig da det er ufjøret vekt som er tyngst for bilen å flytte framover. Kjøp bedre understell og bremser, breiere hjul. Det er kulere å bremse forbi en bil mot svingen enn å kjøreforbi på rettstrekka. Husk at fartsgrensene er lave her i landet, og tenk heller på at du skal ihvertfall klare å holde fartsgrensa i enhver sving. Konklusjon: Gratis trimming er letting, billig trimming er bedre luft til motor, litt dyrere er enten å bytte til turbomotor eller trimme moderat, dyr trimming er.....dyrt.... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Prinsippet innen motortuning ligger i å gi motoren mest mulig bensin. Jo mer bensin, jo mer luft og da blir det mer effekt. Kompresjon har også mye å si. Et eksempel på komp: Audi 100 med 2,3 liters 5'er har 136hk utifra fabrikken. Audi 90 coupe quattro har på noen 2,3 litere 5'er 170hk. Dette er det andre kammer og mer kompresjon som gjør. ER ikke sikker på kompen men audi 5er med 136 og 170 er ganske forskjellige motorer trur jeg da 170hk har 20v og 136 har 10v?.. Med 20v puster motoren lettere noe som fører til mere effekt. Høy komp fører ofte til at effekten ligger lavere på turtallet men behøver ikke å ha mere effekt f.eks turbo motorer har lavere komp enn tilsvarende uten turbo. Er om å få en bra ratio av bensin og luft som mulig ikke mest mulig bensin. Endret 9. juni 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå