Trynemjoel Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Pokker så vanskelig dette er... Begynner nesten å vurdere MacBook her (!) - Please talk me out of it, someone! 9056566[/snapback] Vel om det er en vanelig Macbook du vurderer så kan det jo nevnes at det integrerte skjermkortet er en Intel GMA 950, som i motsetning til XPS 1330 sin GMA 3100 har i følge grafen fra tidligere i tråden halvparten av ytelsen. Eneste grunnen jeg nå vil ta en Macbook Pro er pga 20% rabatt som ADC Studentmedlem, og på den måten får jeg mer for pengene. Men uten den ville en slik maskin ikke være et alternativ. Endret 16. juli 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Pokker så vanskelig dette er... Begynner nesten å vurdere MacBook her (!) - Please talk me out of it, someone! 9056566[/snapback] Vel om det er en vanelig Macbook du vurderer så kan det jo nevnes at det integrerte skjermkortet er en Intel GMA 950, som i motsetning til XPS 1330 sin GMA 3100 har i følge grafen fra tidligere i tråden halvparten av ytelsen. Eneste grunnen jeg nå vil ta en Macbook Pro er pga 20% rabatt som ADC Studentmedlem, og på den måten får jeg mer for pengene. Men uten den ville en slik maskin ikke være et alternativ. 9081877[/snapback] Men er ikke MacBook med OsX bedre integrert og gir en bedre brukeropplevelse totalt sett? Har hørt at selv om en Mac har lavere specs enn en pc, så kan den gi raskere utføring av oppgaver. Men... snart ringer vel Dell-mannen meg for å få kredittkortopplysninger, og da suser 18.500 fra kortet mitt og jeg må vente en måned på denne artige maskinen Er dog litt usikker på en ting: Skal jeg velge Business eller Home Premium? EDIT: Se post litt lenger ned for fyldigere info om dette spørsmålet... Endret 16. juli 2007 av kebabkongen Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Men er ikke MacBook med OsX bedre integrert og gir en bedre brukeropplevelse totalt sett? Har hørt at selv om en Mac har lavere specs enn en pc, så kan den gi raskere utføring av oppgaver. Men... snart ringer vel Dell-mannen meg for å få kredittkortopplysninger, og da suser 18.500 fra kortet mitt og jeg må vente en måned på denne artige maskinen Integrert og integret, det er ikke slik at OSet er bygget rundt akkurat den brikken men Linux, OSX og UNIX har for vane å nytte seg bedre av maskinvaren enn f.eks. Vista. Men det gjør det jo ikke mindre bra å ha en brikke som virker å yte veldig mye bedre enn den som per dags dato ligger i en Macbook. Men om det er OSet du er ute etter mer enn maskinvaren så er det selvsagt ikke mye alternativer. Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Dette er egentlig en edit til forrige post, men sender meldingen fra mobilen, så det får bare gå: Til de av dere som har Vista-erfaring, gjerne med både Home Premium og Business, hvilke av funksjonene som følger spesifikt med disse har dere fått mest nytte av? Jeg lurer på om Media Center-funksjonaliteten er nok til å gå for Home Premium. Ettersom XPS'en har en såkalt MediaDirect-knapp som gjør at man kan spille av musikk og film uten å skru på OS'et, er det kanskje best med Home Premium? Min kar hos Dell sa akkurat at denne knappen krever Media Center for å kunne gi nevnte mulighet for musikk- og filmavspilling. Med Vista Business vil altså denne knappen ikke gi slik funksjonalitet. På den annen side virker jo ShadowCopy-funksjonaliteten i Business praktisk (at hvis man gjør endringer i en fil ved en feiltakelse, så kan man under filens egenskaper gå tilbake til tidligere versjoner av filen. Dette finnes ikke i Home. I tillegg skal backuprutiner og slikt være mye enklere å sette opp i business - men er det da kun snakk om operasjoner som man i dag f.eks. bruker SecondCopy eller andre 3.partsprogrammer til? I såfall trenger jeg det ikke... Mulighet for domene-innlogging tror jeg ikke jeg trenger. Har Business da noe annet som Home Premium ikke har? Og vedr. Home, er DVD-maker et bra program? Det finnes jo ikke i Business... Eller vil jeg like enkelt kunne lage dvd'er med 3.partsprogram? I såfall hvilket? Bestillingen skal legges inn imorgen før kl.11.30, så alle svar før den tid er gull verdt! Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Og vedr. Home, er DVD-maker et bra program? Det finnes jo ikke i Business... Eller vil jeg like enkelt kunne lage dvd'er med 3.partsprogram? I såfall hvilket? Bestillingen skal legges inn imorgen før kl.11.30, så alle svar før den tid er gull verdt! 9084217[/snapback] http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...s/n/choose.mspx Endret 16. juli 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Og vedr. Home, er DVD-maker et bra program? Det finnes jo ikke i Business... Eller vil jeg like enkelt kunne lage dvd'er med 3.partsprogram? I såfall hvilket? Bestillingen skal legges inn imorgen før kl.11.30, så alle svar før den tid er gull verdt! 9084217[/snapback] http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...s/n/choose.mspx 9084486[/snapback] Takk for tipset! Jeg har imidlertid allerede vært innom den linken (men det kunne jo ikke du vite - jeg var kanskje litt uklar der). Var mer interessert i brukernes egne oppfatninger og opplevelser med Vista Business og Home Premium. Regner med at brukernes erfaringer med de ulike distroene er litt annerledes enn M$' personlige bilde av og reklame for dem. Så altså: Se min post litt ovenfor, dere som har brukt Vista Business og Home Premium allerede, gjerne sett i sammenheng med XPS'ens specs og 3.partsprogrammer som kan gjøre tilsvarende arbeid som Vista-distroene sine "special features" (les: backup, enkel dvd-brenning, media-center-features etc) EDIT: Har to tilbud inne på maskinen, som jeg må velge mellom - nevner bare det som avviker: Vista Business og 120GB disk til kr.18.500,- (inkl. MVA og frakt) eller med Home Premium og 160GB disk til kr.18.600,- (inkl. MVA og frakt). Altså kun 100kr forskjell for den større disken (fordi Business er litt dyrere enn Home Premium...) Endret 16. juli 2007 av kebabkongen Lenke til kommentar
Almighty_Malachi Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Noen som vet om m1330 har Intel Turbo Minne? Slik som Multicom Z37S? Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Nei den har ikke det. Står mer om det tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Noen som vet om m1330 har Intel Turbo Minne? Slik som Multicom Z37S? 9085715[/snapback] Noen som vet om det er mini-PCIe slot inni maskinen? da støttes isåfall "Turbo Minne". Etter det jeg syns å ha lest er det 2stk vanlige mini-PCI slotter, noe som er litt skuffende om så skulle være tilfelle. Det beste hadde vært en av hver type Trodde liksom santa rosa chipsettet var av nyere dato Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Hvordan er det med 7200 VS 5400 RPM disk, vil den bråke mye mer, og ha ett større strømforbruk? Vurderer og bestille med den miste disken dell har, og heller sette inne en ny og billigere 7200 disk.. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hvordan er det med 7200 VS 5400 RPM disk, vil den bråke mye mer, og ha ett større strømforbruk? Vurderer og bestille med den miste disken dell har, og heller sette inne en ny og billigere 7200 disk.. 9087028[/snapback] De bruker litt mere strøm enn 5400 disken, men ikke så voldsomt mye. Max 10 minutter eller mindre batteritid på en full oppladning skulle jeg tippe (9celler) Støyforskjellen mellom 7200 og 5400 er ikke sånn voldsomt mye, men jeg personlig pleier å legge litt merke til sånt. Men så er jeg "litt" kresen når det kommer til støy. Det lureste er nok å bestille en løs disk hos en annen webshop som du selv setter inn, for prisene Dell tar for oppgraderingene er grusomme. En 250GB disk til bærbar koster ikke mer enn ca.1500kr Link! Fikk minnebrikkene til maskinen min i dag, så nå mangler jeg bare maskinen 1650Kr. inkl.frakt for 4GB (2 x 2048GB), Dell skulle ha 6500kr. for samme oppgraderingen Brikkene jeg fikk hadde Micron D9NLH chipper som regnes som meget gode Noen som vil kjøpe 1GB med orginalt Dell minne jeg har til overs nå? Endret 17. juli 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Hvordan er det med 7200 VS 5400 RPM disk, vil den bråke mye mer, og ha ett større strømforbruk? Vurderer og bestille med den miste disken dell har, og heller sette inne en ny og billigere 7200 disk.. 9087028[/snapback] De bruker litt mere strøm enn 5400 disken, men ikke så voldsomt mye. Max 10 minutter mindre batteritid på en full oppladning skulle jeg tippe (9celler) Støyforskjellen mellom 7200 og 5400 er ikke sånn voldsomt mye, men jeg personlig pleier å legge merke litt til det. Men så er jeg litt kresen også når det kommer til støy. Det lureste er nok å bestille en løs disk hos en annen webshop som du selv setter inn, for prisene Dell tar for oppgraderingene er grusomme. En 250GB disk til bærbar koster ikke mer enn ca.1500kr Fikk minnebrikkene til maskinen min i dag, så nå mangler jeg bare maskinen 1650Kr. inkl.frakt for 4GB (2 x 2048GB), Dell skulle ha 6500kr. for samme oppgraderingen 9087072[/snapback] Brukte du minnekonfigurator? Kingston minne? Jeg skal bestille med 2GB RAM og heller oppgradere når jeg har kjørt OS'et en stund... selv om det kanskje er økonomisk litt noldus, så tør jeg ikke teste 3.parts minnebrikker på en maskin som det ennå ikke finnes brukererfaringer med - spesielt mht. oppgraderinger av hardware Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Brukte du minnekonfigurator? Kingston minne? Jeg skal bestille med 2GB RAM og heller oppgradere når jeg har kjørt OS'et en stund... selv om det kanskje er økonomisk litt noldus, så tør jeg ikke teste 3.parts minnebrikker på en maskin som det ennå ikke finnes brukererfaringer med - spesielt mht. oppgraderinger av hardware 9087086[/snapback] Nope, jeg gikk bare inn hos Stretto og bestilte meg 4GB av billigste merke Link! No Guts, no Glory.. Vet ikke enda om de passer, men er ganske så sikker på at de kommer til å gjøre. Vi får se vet bare at RAM er superbillig nå. Endret 17. juli 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Brukte du minnekonfigurator? Kingston minne? Jeg skal bestille med 2GB RAM og heller oppgradere når jeg har kjørt OS'et en stund... selv om det kanskje er økonomisk litt noldus, så tør jeg ikke teste 3.parts minnebrikker på en maskin som det ennå ikke finnes brukererfaringer med - spesielt mht. oppgraderinger av hardware 9087086[/snapback] Nope, jeg gikk bare inn hos Stretto og bestilte meg 4GB av billigste merke Link! Vet ikke enda om de passer, men er ganske så sikker på at de kommer til å gjøre. Vi får se vet bare at RAM er superbillig nå. 9087113[/snapback] Ok. Da regner jeg med at du roper høyt og tydelig når du har fått testa, slik at vi andre kan følge dine fotspor! Har du forresten noen formening om posten min om valg av OS litt lenger opp? Må nesten spørre de som ser ut til å være våkne Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Ok. Da regner jeg med at du roper høyt og tydelig når du har fått testa, slik at vi andre kan følge dine fotspor! Har du forresten noen formening om posten min om valg av OS litt lenger opp? Må nesten spørre de som ser ut til å være våkne Jeg ville personlig ha valgt Home Premium pga. MCE (Media Center Edition) funksjonen. Kjekt å ha om du liker et enkelt brukergrensesnitt til film o.l. + at du får brukt den medfølgende fjernkontrollen på maskinen til noe fornuftig Skal enten juble eller banne vilt når jeg har testa om minnet passer! :!: Endret 17. juli 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ok. Da regner jeg med at du roper høyt og tydelig når du har fått testa, slik at vi andre kan følge dine fotspor! Har du forresten noen formening om posten min om valg av OS litt lenger opp? Må nesten spørre de som ser ut til å være våkne Jeg ville personlig ha valgt Home Premium pga. MCE (Media Center Edition) funksjonen. Kjekt å ha om du liker et enkelt brukergrensesnitt til film o.l. + at du får brukt den medfølgene fjernkontrollen til maskinen til noe fornuftig Skal enten juble eller banne vilt når jeg har testa om minnet passer! :!: 9087143[/snapback] Okei. Tror du hjalp meg en del der, ja! Går nok for Home Premium, for da får jeg 160GB disk til bare 100kr ekstra... Og det kommer jo alltids godt med. (Må bare sjekke om universitetet jeg skal til neste år krever domenepålogging i noen grad. Regner nesten ikke med det, da de fleste studentenes maskiner antakelig kjører XP og Vista Home editions). Har du forresten noen formening om ytelsen på en 160GB disk vil være dårligere enn en 120GB disk fordi den er større, men med lik rotasjonshastighet? Jeg vil ikke ha 7200rpm-disk pga. potensiell støy og strømsluking, men ei heller en ultratreig disk Ingen av dem er vel det? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Har du forresten noen formening om ytelsen på en 160GB disk vil være dårligere enn en 120GB disk fordi den er større, men med lik rotasjonshastighet? Jeg vil ikke ha 7200rpm-disk pga. potensiell støy og strømsluking, men ei heller en ultratreig disk Ingen av dem er vel det? 160GB disker er raskere enn 120GB, dette fordi de har høyere datatetthet, lese og skriveytelsen øker da, men søketiden er den samme. Du vil nok merke litt til den bedre ytelsen når du kopierer filmer og slikt til eller fra maskinen. Jeg har bare vært borti noen enkle VPN løsninger på universitet eller høyskoler. Terminalpålogging er heller ikke vanlig av det jeg vet. Skulle nå uhellet være et faktum kan man jo alltids oppgradere Vista-versjonen du har til Ultimate, men hva microsoft tar i mellomlegg vet jeg ikke Endret 17. juli 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Har du forresten noen formening om ytelsen på en 160GB disk vil være dårligere enn en 120GB disk fordi den er større, men med lik rotasjonshastighet? Jeg vil ikke ha 7200rpm-disk pga. potensiell støy og strømsluking, men ei heller en ultratreig disk Ingen av dem er vel det? 160GB disker er raskere enn 120GB, dette fordi de har høyere datatetthet, lese og skriveytelsen øker da, men søketiden er den samme. Du vil nok merke litt til den bedre ytelsen når du kopierer filmer og slikt til eller fra maskinen. Jeg har bare vært borti noen enkle VPN løsninger på universitet eller høyskoler. Terminalpålogging er heller ikke vanlig av det jeg vet. Skulle nå uhellet være et faktum kan man jo alltids oppgradere Vista-versjonen du har til Ultimate, men hva microsoft tar i mellomlegg vet jeg ikke 9087184[/snapback] For å være ærlig så vet jeg ikke engang hva domenepålogging innebærer. Har koplet meg til Universitetet i Oslo sitt nettverk med VPN-klient, men denne krevde ikke noen spesiell versjon av Windows. Har terminalserver på jobben, men der slutter jeg om to uker, så det er også irrelevant. Det er forresten University of Cambridge det er snakk om, og jeg skal ikke ta noen IT-relatert grad. Til "vanlige" studentnettverksoppgaver (typ: kople laptopen til nettverket på campus, surfe, maile etc) er det vel lite trolig at man MÅ ha XP Pro eller Vista Business...?! Det står i hvert fall at div. Linux-distroer skal være støttet, men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 For å være ærlig så vet jeg ikke engang hva domenepålogging innebærer. Har koplet meg til Universitetet i Oslo sitt nettverk med VPN-klient, men denne krevde ikke noen spesiell versjon av Windows. Har terminalserver på jobben, men der slutter jeg om to uker, så det er også irrelevant. Det er forresten University of Cambridge det er snakk om, og jeg skal ikke ta noen IT-relatert grad. Til "vanlige" studentnettverksoppgaver (typ: kople laptopen til nettverket på campus, surfe, maile etc) er det vel lite trolig at man MÅ ha XP Pro eller Vista Business...?! Det står i hvert fall at div. Linux-distroer skal være støttet, men jeg vet ikke. Skulle være rart om alle studentene måtte oppgradere til Vista Business eller Ultimate for enkel surfing eller mail. Det er det eneste svaret jeg kan gi før jeg hopper i køya! Lykke til der nede uansett Lenke til kommentar
kebabkongen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Maskinen er nå faktisk bestilt og betalt med kredittkort, og den skal komme om i underkant av tre uker... men regner med at det i praksis betyr fire-fem i Dell-land Konfigurasjonen, inkludert absolutt alt ekstrautstyret, endte på 18.600,- inkl. alt (14.440,- + MVA og frakt) og kan sees ved å klikke her: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Prosessor: CORE 2 DUO T7300 2.00GHz,800,4MSkjerm: 13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display Farge: Tuxedo Black & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display Grafikkort: NVIDIA® GeForce Go 8400M GS (128MB GDDR3) Minne: tokanals 2048 MB (2 x 1024) 667 MHz DDR2 SDRAM Harddisk: 160 GB, seriell ATA (5400 RPM) DVD-brenner: 8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW Batteri: Primary 9-cell 85WHr Li-Ion Battery WLAN: Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR Bluetooth: Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module Operativsystem: English - Vista Home Premium Support: 3 Year XPS Premium Hardware Support Forsikring: 3 Year Accidental Damage Support - Theme Package Ekstra: - Optional 6-cell 56WHr Li-Ion Battery - Kensington Slim Microsaver lock - Next Generation - Kensington Pilot Mouse Mini Retractable - Dicota SOFTSKIN F/ 12.1+13.3IN NS (laptop-beskyttelseslomme) - Belkin 8-Socket SurgeMaster with Tel/AV BNX/NORD (sikrer mot lynnedslag! - ba ikke om den, men han sa jeg skulle få den med uansett) - Resource DVD XPS M1330 - (Diagnostics & Drivers) - Software Drivers XPS M1330 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg