Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

I det almenne vil nok begge deler fungere bra. Det som er verdt å huske på er at om du kjøper som bedrift så blir ikke lenger forbrukerkjøpsloven gjeldende, det er derimot avtale mellom kjøper og selger som gjelder. I praksis betyr det at en i Norge har 5 års rett til å få maskinen reparert gratis som forbruker, mens som bedrift må en kjøpe serviceavtale.

 

Ellers er på stedet service bra uavhengig av bedrift eller privatpersoner, forskjellen vil være minimal.

9021418[/snapback]

Vil dette i praksis si at om jeg velger på-stedet-service 3 år som privatperson eller som bedrift, så vil jeg få akkurat den samme servicen? Som bedrift må man jo nesten gå for denne løsningen siden man uten ikke vil få service etter standard ettårig serviceavtale. Men som privatperson? Er det egentlig bortkastet å bestille ekstra serviceavtale, siden man uansett har forbrukerkjøpsloven og rett til reparasjon av systemet innen 5 år fra kjøpsdato?

 

Jeg vet at serviceavtalen man kan bestille i tillegg innebærer at Dell kommer på døra di innen en arbeidsdag, og det er jo flott! Men hvis man som privatperson uansett får pc'en fikset hvis det skjer noe galt med hardware, så er kanskje denne ekstraservicen waste? Hvordan fungerer Dells reparasjonsservice når man ikke har på-stedet-service? Er det innsending som gjelder? Eller kan man levere på serviceverksted selv?

9028795[/snapback]

 

Jeg kjøpte inspiron 6400 i november og valgte ikke ekstraservice. Jeg mener det skal være fem år på hardware-feil. Forskjellen er vel at det kan bli litt mer pes om det blir trøbbel etter det er gått ett år, og at en da må sende inn maskinen, samt kanskje skrive reklamasjon heller enn at Dell gjør jobben for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger å kjøpe denne maskinen til høsten når storstipendet fra lånekassen kommer :) Jeg er klar over at man sikkert kan få bedre spesifikasjoner til en lavere pris andre steder, men jeg er en sucker for pent design, og jeg vil ikke gå over til mac. I den sammenhengen har jeg noen spørsmål som jeg håper på å få svar på ved å spørre her. Men først lister jeg opp de relevante spesifikasjonene jeg planlegger å velge. Resten av spesifikasjonene består stort sett av de billigste alternativene...

 

- Intel® Core™ 2 Duo T5250 Processor (1.5GHz,667MHz,2MB L2 cache)

- 1024MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x512]

- Integrated Intel® Graphic Media Accelerator X3100

 

 

 

1. Vil det være uproblematisk å se film i 720p - oppløsning på HDTV via HDMI-kabel med dette oppsettet? Eller må jeg ty til dobbelt så mye RAM eller dedikert grafikkort?

 

2. Vil Vista kjøre irriterende sakte?

 

3. Hva må jeg endre på for å kunne spille CSS? Eller vil det kanskje gå greit å spille CSS med dette oppsettet?

 

4. Med trang studentøkonomi i minne, hva ville du eventuelt endret på?

 

 

Takker for alle svar :)

9042827[/snapback]

720p går glatt, CSS burde være greit også uten at jeg kan si det med full sikkerhet. Vista vil nok ha godt av litt mer RAM, 2GB er for min del minimum nå til dags, men det vil selvsagt kjøre helt fint med bare 1GB også. Personlig ville jeg nok spart litt til og slengt på en T7300, det vil nok være en del forskjell på grunn av dobbel cache of +500mhz, men det velger du selvsagt selv, T5250 vil fungere bra også.

 

Det kommer helt an på hva du skal bruken pcen til, dersom CSS er det mest krevende spillet du skal spille så funker nok det oppsettet helt fint, men noe mer avansert og du trenger nok litt mer cpu og bedre skjermkort.

 

Når det gjelder ram så vil jeg anbefale å kjøpe to brikker separat i en butikk dersom du velger å gå for det, Dell har forferdelige priser. CPU kan også byttest ut senere (etter det jeg forstår i denne tråden) ettersom lommeboken tillater, så skjermkortet er det eneste "kritiske".

9043011[/snapback]

 

Tusen hjertelig takk for kjempenyttig svar! :)

 

Med "kritisk", kan jeg med rette anta at du mener at jeg burde koste på meg skjermkortet? Det er ikke noe som med enkelhet kan taes i ettertid altså? Slik som saken er m.t.p. RAM?

 

Er det egentlig "vits" med skjermkort når jeg likevel går for den billigste CPU`en? Hvis du skjønner hva jeg mener ;) Kanskje et urelevant spørsmål dog, ettersom du påpeker at man kan bytte CPU`en etterhvert, noe som kanskje blir aktuelt etterhvert ettersom jeg har tenkt å beholde maskinen i lang tid.

 

CSS er sannsynligvis det mest krevende spillet jeg kommer til å spille ja, og til og med det er strengt tatt ingen nødvendighet. Så lenge maskinen arbeider sånn noenlunde raskt, og jeg kan se HD-film via HDMI så er behovene mine egentlig dekt i massevis ;) Hehe.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Jeg har bestillt X1330 med omtrent samme bruksområde som det du skisserer 8ruk3rn4vn. Jeg gikk til slutt for billigste prosessor og dedikert skjermkort.

 

Tenker også å ha denne laptopen en stund, og eventuelt bytte prosessor etter hvert. Tror det er mindre "styr". Ikke minst fordi det, slik jeg har forstått det nesten er umulig å få tak i skjermkort til bærbare, mens prosessorer synes å være lettere.

 

Dersom du tenker på å bruke maskinene i studiesammenheng, er det mulig å kjøpe med ekstra 6-cellers batteri for ca 400 dersom du bestiller på telefon. (Ekstra mobilitet!)

 

J

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Nå har jeg snakket halvannen time med Dell på telefonen, fordelt på to dager og fire samtaler. Tenkte jeg skulle dele med dere mine erfaringer fra disse samtalene:

 

Aero

Aero vil ikke fungere med mindre man har dedikert skjermkort. Dette fordi minstekonfigurasjonen M$ anbefaler innebærer 128MB dedikert grafikkminne. Hvis noen har fått beskjed fra Dell om at Aero vil funke smooth med integrert grafikkort, så tror jeg dette antakelig har vært resultat av et ønske om å selge flere maskiner... Kun min tanke, men nå har to ulike Dell-salgspersoner sagt at dedikert grafikkminne må bestilles hvis jeg vil bruke Aero-grensesnittet, samt 9-cellers batteri (se lenger ned).

 

Grafikkort og strømbruk

Dedikert grafikkort vil generelt trekke mer strøm og derved korte ned på batterilevetiden, MEN dette vil i størst grad merkes når grafikkortet brukes aktivt til ting som krever grafikkminnets "oppmerksomhet" - dvs. til spilling, 3D-arbeid, og selvsagt aero. Ved "normale" oppgaver (tekstbehandling, websurfing, musikk, og faktisk også dvd-avspilling) vil ikke det dedikerte grafikkortet trekke enormt mye mer strøm enn det integrerte - i hvert fall i følge Dell-mannen jeg snakket med. Hvis noen har andre erfaringer, så si ifra!

 

Minne

2048 MB er høyst anbefalningsverdig! Hvis man kun går for 1gig med minne, så kommer Vista garantert til å kjøre treigt (eller i hvert fall treigere enn det man er villig til å godta etter å ha sittet med XP i flere år - som jo er lynraskt sammenliknet med treigorsh-to-the-max-Vista :) Selvsagt vil CPU også spille inn her, men hvis du vil kjøre litt programmer samtidig, så gå for 2GB RAM. Kutt heller ned på noe annet hvis pris er en begrensning...

 

Harddisk

Utgangspunktet er en 5400 rpm-disk med 120GB lagringsplass. Hvis du trenger mer lagringsplass, ville jeg IKKE gått for en større intern disk. Det koster over 600kr for å få 160GB - dvs. over 600kr for 40gig ekstra. En bitteliten (i fysisk størrelse) ekstern harddisk på 120GB med elegant innpakning koster omtrent det samme, se f.eks. denne. Dvs at prisen per GB er enormt mye lavere for en ekstern disk :) Et generelt tips er jo uansett å holde den interne disken så strippet som mulig (for at OS og programmer skal kjøre kjapt og uten mye treghet, så hvis man heller supplerer med ekstern HD i tillegg for data som musikk og film, så er nok det å anbefale...

 

Batteri

Bestill 9-cellers! Med mindre maskinen skal stå i strøm hele tiden (IKKE å anbefale!), så vil et 6-cellers batteri kjøres tomt rimelig brennkvikt, i hvert fall hvis man har dedikert grafikkort, noen programmer kjørende samtidig og lysstyrken i skjermen på et anstendig nivå. Bestill evt. et 6-cellers ekstrabatteri i tillegg (som nevnt tidligere i tråden) - for ekstra mobilitet, som de sier :thumbup:

 

Operativsystem

Personlig var jeg usikker på om Vista Home Premium eller Business ville være best for meg. Jeg er vant til Win XP Professional, har tidvis behov for å kjøre Remote Desktop etc, og synes i tillegg at sikkerhetsaspektene som tilbys i Vista Business virker interessante. Men samtidig har jeg lyst på Media Center-funksjonene, og da er jo Home Premium beste valg. Så i min genialitet tenkte jeg at "Pokker heller, jeg går for Ultimate, så får jeg ALT!" Litt stormannsgal der, ja. Spesielt da jeg fikk beskjed fra Dell om at Ultimate uansett ikke kan kjøre fullverdig godt på XPS M1330. Dette fordi Ultimate bør ha 256MB dedikert grafikkminne - MINST - samt at Ultimate generelt trenger mye sterkere ressurser, som det ikke er plass til i den lille XPS'en. Så til de av dere som har tenkt som meg, er det bare å slå tanken fra seg.

 

Når det gjelder muligheten for XP på denne maskinen, så er det jo allerede bekreftet at dette ikke går (dvs. Dell selger den ikke med XP). Man kan selvsagt installere XP selv, men Dell sa følgende til dette: "Med XP på denne maskinen er det ikke sikkert at all hardware vil fungere tilstrekkelig - eller i det hele tatt (!) - f.eks. nettverkskort o.l. Maskinen med drivere er satt sammen for å kjøre Vista, så sannsynligheten for at noe vil skjære seg med XP er stor. Og hvis dritten treffer vifta, så får du ikke en leddsetning med hjelp fra Dells telefonservice... - OK, siste setning var min kunstneriske frihet som tok overhånd... men dere ser tegninga...

 

Så da får vi vel bare venne oss til tanken på å kjøre Vista, selv om det vil gå litt saktere enn XP ville gjort...

 

Og til slutt et par spørsmål til dere andre:

Hvilken versjon av Vista skal jeg velge?? Business eller Home Premium? Noen som har testet sikkerhetsfunksjonene i Business (altså de som ikke Home har)? Og er Media Center noe å trakte etter egentlig? Kan man ikke bruke andre programmer til mediehåndtering, slik man er vant til - f.eks. iTunes til musikk osv...? Eller er dette unødvendig kronglete når man kunne brukt Media Center?

 

Er det sannsynlig at hvis jeg ønsker å oppgrade minnet fra 2GB til 4GB om et år eller to, at minnebrikker f.eks. fra Kingston (hentet fra deres egen minnekonfigurator - SKAL passe til XPS'en) ikke vil fungere? Legger Dell inn begrensninger på slikt sånn at man MÅ bestille skitdyrt Dell-minne?

 

Ok, dett var dett for denne gang. ALTFOR lang post, men kanskje noen får bruk for den... Jeg håper det :p

Endret av kebabkongen
Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

 

Nå har jeg snakket halvannen time med Dell på telefonen, fordelt på to dager og fire samtaler. Tenkte jeg skulle dele med dere mine erfaringer fra disse samtalene:

 

Aero

Aero vil ikke fungere med mindre man har dedikert skjermkort. Dette fordi minstekonfigurasjonen M$ anbefaler innebærer 128MB dedikert grafikkminne. Hvis noen har fått beskjed fra Dell om at Aero vil funke smooth med integrert grafikkort, så tror jeg dette antakelig har vært resultat av et ønske om å selge flere maskiner... Kun min tanke, men nå har to ulike Dell-salgspersoner sagt at dedikert grafikkminne må bestilles hvis jeg vil bruke Aero-grensesnittet, samt 9-cellers batteri (se lenger ned).

 

 

Den der Aero biten får meg i tvil nå.

Jeg hadde samtale med 2 stk hos Dell og begge sa at Aero ville funke fint med integrert skjermkort. Jeg hadde kun behov for deikdert skjermkort dersom jeg skulle spille, hvilket jeg ikke kommer til å gjøre.

Hmmmm.....

Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

 

Nå har jeg snakket halvannen time med Dell på telefonen, fordelt på to dager og fire samtaler. Tenkte jeg skulle dele med dere mine erfaringer fra disse samtalene:

 

Batteri

Bestill 9-cellers! Med mindre maskinen skal stå i strøm hele tiden (IKKE å anbefale!), så vil et 6-cellers batteri kjøres tomt rimelig brennkvikt, i hvert fall hvis man har dedikert grafikkort, noen programmer kjørende samtidig og lysstyrken i skjermen på et anstendig nivå. Bestill evt. et 6-cellers ekstrabatteri i tillegg (som nevnt tidligere i tråden) - for ekstra mobilitet, som de sier  :thumbup:

9051410[/snapback]

 

Hvorfor er det ikke å anbefale å kjøre en PC på strømadapter. Dette må da være måten de fleste kjører en laptop på. En ting er å anbefaler at man kjøper batteri med max kapasitet, men å ikke anbefale å kjøre en laptop på adapter virker for meg misledende og dermed blir man litt usikker på andre anbefalinger i posten din.

 

Jeg mener også å ha lest at 6 cellers batteri skal klare tett opp mot 5 timer. Jeg synes ikke det er så ille. Hvorfor MÅ man gå for 9 celler?

 

hmmmm...

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Aero

Aero vil ikke fungere med mindre man har dedikert skjermkort. Dette fordi minstekonfigurasjonen M$ anbefaler innebærer 128MB dedikert grafikkminne. Hvis noen har fått beskjed fra Dell om at Aero vil funke smooth med integrert grafikkort, så tror jeg dette antakelig har vært resultat av et ønske om å selge flere maskiner... Kun min tanke, men nå har to ulike Dell-salgspersoner sagt at dedikert grafikkminne må bestilles hvis jeg vil bruke Aero-grensesnittet, samt 9-cellers batteri (se lenger ned).

9051410[/snapback]

 

Høres merkelig ut :hmm: Intel GMA950, forrige generasjons integrerte grafikkort, klarer jo å kjøre Aero, så hvorfor skal ikke GMA X3100, som er over dobbelt så kraftig, klare det?

Lenke til kommentar
..Spesielt da jeg fikk beskjed fra Dell om at Ultimate uansett ikke kan kjøre fullverdig godt på XPS M1330. Dette fordi Ultimate bør ha 256MB dedikert grafikkminne - MINST - samt at Ultimate generelt trenger mye sterkere ressurser, som det ikke er plass til i den lille XPS'en. Så til de av dere som har tenkt som meg, er det bare å slå tanken fra seg.

9051410[/snapback]

 

Dette var helt nytt for meg, og kan egentlig ikke se hvorfor Ultimate skal krever så mye mer, noen som har no mer info om det? Her ser man greit hva som skiller de forskjellige utgavene, og hva som der er mer grafisk krevende med Ultimate vs de andre skjønner jeg ikke.

 

Jeg har vurdert Vista Ultimate av den grunn av at jeg ønsker 64bit versjonen av Vista. 64bit utgave av Home P. vil ikke Dell selge meg (per telefon/online) fordi Dell ikke støtter det enda, men snakka med teknisk support hos Dell og han sa at de hadde 64bit drivere tilgjengelig på sine sider, da også for de delene i bærbare som er merka "Dell", og seff har support for det også.

 

Alternativet mitt er da om jeg holder meg til Home P. å bestille 64bit utgave av Home P. fra MS sine sider, hvor man visstnok kan skrive inn sin serial å få tilsendt 64bit utgaven mot en liten sum (porto ++). Derfor vurderte jeg å bare betale ekstra for Ultimate med en gang, men tror utfallet blir at jeg holder meg til Home P. og eventuelt bestiller 64 seinere fra MS.

 

edit.leif

Endret av Solav
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke å anbefale å kjøre en PC på strømadapter. Dette må da være måten de fleste kjører en laptop på. En ting er å anbefaler at man kjøper batteri med max kapasitet, men å ikke anbefale å kjøre en laptop på adapter virker for meg misledende og dermed blir man litt usikker på andre anbefalinger i posten din.

 

Jeg mener også å ha lest at 6 cellers batteri skal klare tett opp mot 5 timer. Jeg synes ikke det er så ille. Hvorfor MÅ man gå for 9 celler?

 

hmmmm...

 

AKIRA

9052012[/snapback]

Grunnen er så enkel som at batteriets yteevne svekkes gradvis når laptopen står kontinuerlig i strøm. Riktignok tåler alle batterier bare et visst antall ladninger / utladninger før det blir markant svekket (derav snakker man om "batteriets levetid"), men det blir litt på siden. Uansett: Skal du ha maskinen stående i strøm hele tiden kan du gå for så dårlig batteri du bare måtte ønske (les: 4-cell / 6-cell... ett fett). Selv sitter jeg med en gammel laptop med et batteri som holder maks 30 min nå. Jeg har den følgelig i strøm hele tiden. Men det er vel strengt tatt ikke målsetningen for de som kjøper ny laptop i dag. Jeg prøver å være realistisk her: Med et 6-cellers batteri vil du kanskje få 4+ timer dersom du gjør "normale" ting som å ha oppe Outlook, en del vinduer fra Firefox/Explorer, MSN Messenger, Word, Excel e.l. samtidig. Hvis du vil ha lysstyrken i skjermen på et anstendig nivå og ikke sitter i et kullsvart rom, vil nok ikke batteriet holde mer enn 4 timer - og da er det nytt. 6-12 mnd senere vil nok denne brukstiden være kortet ned markant. Tanken var derfor, som nevnt av en annen bruker tidligere i tråden, at ved å gå for 9-cellers batteri, så får du veldig lang levetid i starten, og når det er slitt, så vil det kanskje tilsvare et nytt 6-cellers. Mens brukstiden på et 6-cellers på den samme tiden vil være redusert til enda mindre. Ergo: Hvis man ikke har lyst til å måtte kjøpe nytt batteri om et år igjen for å få spilt av en hel dvd på flyturen, så gå for 9-cellers.

 

Det var bare et tips til de som vil være litt føre var. Skal man ha maskinen i strøm hele tiden, er selvsagt det overnevnte ikke noe å ta i betraktning. Men i så fall ville jeg anta at man kjøpte en maskin med større skjerm, høyere vekt og evt. lavere pris (hvis den uansett skal stå stille).

 

Er'u med? ;)

Lenke til kommentar
Nå har de fjerna 2,4 ghz prosessoren fra konfiguratoren. :mad:

9045583[/snapback]

 

Snakket nettopp med en kundeveileder hos dell, som sa at det var en feil på hjemmesidene som gjorde at denne prosessoren ble vist i konfiguratoren. Ellers sa han at det var kjørt tester som viste at strømkapasiteten ble for svak til at en 2,4 ghz prosessor kunne kjøre på riktig clock.

 

Kunder som allerede har kjøpt xps m1330 med 2,4 ghz prosessor vil bli kontaktet av dell.

Lenke til kommentar
Høres merkelig ut :hmm: Intel GMA950, forrige generasjons integrerte grafikkort, klarer jo å kjøre Aero, så hvorfor skal ikke GMA X3100, som er over dobbelt så kraftig, klare det?

9052041[/snapback]

Jeg trodde også det skulle funke fint, men når to uavhengige personer hos Dell har sagt at det ikke vil funke, så må jeg nesten stole på det. I og med at M$ sitt anbefalte minstekrav er 128 dedikert grafikkminne (ifølge Dell, that is - har ikke giddet å sjekke selv), så vil jeg tro at med mindre minne vil enten opplevelsen utebli, eller i hvertfall begrenses betraktelig... Det kan jo ikke være noe som er mer irriterende enn å kjøre Aero-grensesnittet hvis det hakker?! :ermm:

Dette var helt nytt for meg, og kan egentlig ikke se hvorfor Ultimate skal krever så mye mer, noen som har no mer info om det? Her ser man greit hva som skiller de forskjellige utgavene, og hva som der er mer grafisk krevende med Ultimate vs de andre skjønner jeg ikke.

9052095[/snapback]

Du har et poeng, og ikke vet jeg, men jeg tenkte jo (nesten) det samme som deg, men fikk beskjed om at det ikke var å anbefale. Ultimate vil sikkert funke på XPS'en, men da MÅ man ha 9-cellers batteri og dedikert skjermkort - og selv da vil opplevelsen bli dårlig (ifølge Dell igjen...). Grunnen jeg fikk fra Dell til at Ultimate skal være så sabla mye mer ressurskrevende var noe skurrete, men den baserte seg på Dell sin testing av Vista i to år (fra første beta eller noe i den retning). Deres erfaring er at M$ setter litt for lave minstekrav, og at M$ sine anbefalte krav egentlig burde vært minstekrav for å kjøre Vista i det hele tatt. Altså: Hvis minstekravet for å kjøre Vista Ultimate sies å være 1GB ram og anbefalt ram er 2GB (kun et eksempel!), så mener Dell at minstekravet egentlig burde vært 2GB. Dette er basert på deres egne tester av Vista på Dell-maskiner. Dell sine egne minstekrav er derfor høyere enn de M$ oppgir. Derfor sterkt frarådet å bestille Ultimate til en XPS 13-tommer. Det skal være helt greit på større bærbare, for der kan man specce mye høyere, samt at det er plass til et enda bedre grafikkort, men i og med at XPS M1330 er så liten, så bør man gå for Business eller Home.

 

Håper jeg fikk klarert eventuelle svakheter ved den veldig lange posten min :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå har de fjerna 2,4 ghz prosessoren fra konfiguratoren. :mad:

9045583[/snapback]

 

Snakket nettopp med en kundeveileder hos dell, som sa at det var en feil på hjemmesidene som gjorde at denne prosessoren ble vist i konfiguratoren. Ellers sa han at det var kjørt tester som viste at strømkapasiteten ble for svak til at en 2,4 ghz prosessor kunne kjøre på riktig clock.

 

Kunder som allerede har kjøpt xps m1330 med 2,4 ghz prosessor vil bli kontaktet av dell.

9052213[/snapback]

 

Det her fikk meg til å sjekke prisene på nytt for de 3 pre-made modellene til Dell, 8K kr, 10K kr og 12K kr, siden mitt inntrykk er at toppmodellen av cpu (samt andre hw) er unormalt dyre i motsetning til nest-beste, som jeg går ut i fra er nettop fordi det er det aller beste (i dette tilfellet, beste tilgjengelige for XPS).

 

Satte sammen 3 identiske utgaver av den jeg endte opp med å kjøpe, og konstaterer at 8K utgaven (e-value NO713305) har økt med 500kr, samme ser ut til å ha skjedd med 12K utgaven (NO713307) mens nå 10K utgaven (NO713306) har sunket 500kr og ser ut til å ha samme pris om 8K utgaven da jeg bestilte 5/7. Veit ikke no om prisendringene skyldes at T7500 cpu'en nå er toppmodellen (i tilfelle rart at 10K utgaven sank og ikke økte den også), og kan ikke sjekke det siden jeg ikke husker oppgraderingstillegget ved å kjøpe den på det tidspunktet jeg kjøpte.

 

Uansett, ha hvertfall 10K prisutgaven (NO713306) (så langt jeg kan se) som utgangspunkt ved bestilling, men bestill for all del per telefon, det sparte meg ca 1200kr i forhold til billigste onlinetilbud (+ du får per telefon valgmuligheter du ikke har på nett om du måtte ønske; engelsk OS, andre harddisker etc)

Lenke til kommentar

Hvis man vedlikeholder batteriet ved å ta det ut av laptopen (strømtilkoblet) og tømmer det helt i ny og ne vil jo 6-cellers batteriet antakelig holde lenge og godt nok til å se en dvd film på fly/tog/bil/buss i 1-3 år. Er jo flere på forumet som hevder å ha tilnærmet "ny" batterilevetid etter 2-3 års bruk.

 

4 cellers batteriet er det kompatibelt valg med dedikert skjermkort forresten?

Lenke til kommentar

At X3100 ikke støtter Aero Glass er nesten garantert bare tullball fra Dells side. At den ikke har 128mb dedikert minne er irrelevant siden den bruker systemminne istedet. GMA950 som er en langt svakere chip funker fint med Aero, og det i seg selv er bevis nok.

 

4 cellers batteriet er det kompatibelt valg med dedikert skjermkort forresten?
Nei, dedikert skjermkort suger veldig mye strøm og levetiden med 4 cellers batteri ville nok blitt elendig, derfor er det heller ikke mulig å velge. Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
4 cellers batteriet er det kompatibelt valg med dedikert skjermkort forresten?
Nei' date=' dedikert skjermkort suger veldig mye strøm og levetiden med 4 cellers batteri ville nok blitt elendig, derfor er det heller ikke mulig å velge.

[right']9052884[/snapback][/right]

 

Det jeg syntes å huske fra konfiguratoren, kan vel kanskje bestilles pr. tlf :hmm:

Lenke til kommentar
At X3100 ikke støtter Aero Glass er nesten garantert bare tullball fra Dells side. At den ikke har 128mb dedikert minne er irrelevant siden den bruker systemminne istedet. GMA950 som er en langt svakere chip funker fint med Aero, og det i seg selv er bevis nok.

Okei. Men da lurer jeg på hvorfor to ulike personer hos Dell sa at det ikke var å anbefale. Mulig det vil funke (i den forstand at ikke Aero må skrus av), men det finnes jo ulike grader av Aero-/Vista-opplevelse, og den blir vel ikke veldig god jo lavere specs man har. Regner med at all boosting generelt (enten det gjelder CPU, RAM, grafikkminne o.l) vil gi en bedre Vista-opplevelse, og da lyder det logisk at et dedikert grafikkort vil mestre aero sin 3D-visning bedre. Det må i det minste gi maskinen bedre mulighet til å gjøre "alt mulig annet" knirkefritt mens aero vises på sitt beste...? Uansett er det jo rart at Dells salgspersoner gir ulike beskjeder. Andre på forumet har jo fått høre at integrert grafikk skal holde til aero. Selv ønsket jeg egentlig integrert grafikk for å få bedre batterilevetid, men er blitt "lurt" (?) til å tro at jeg må ha dedikert grafikkløsning. Så lenge den dedikerte løsningen ikke trekker enormt mye mer strøm ved vanlig kontorarbeid (les: word, surfing, chatting), så ser jeg ingen grunn til å la være for min egen del. Men fortsett å slenge inn synspunkter, folkens!

4 cellers batteriet er det kompatibelt valg med dedikert skjermkort forresten?
Nei, dedikert skjermkort suger veldig mye strøm og levetiden med 4 cellers batteri ville nok blitt elendig, derfor er det heller ikke mulig å velge.

9052884[/snapback]

Korrekt. Men hvem ønsker egentlig 4-cellers batteri når 6-celler heller ikke stikker ut bak og ei heller veier mye mer? ;)

Lenke til kommentar

Ang. det med Aero og dedikert skjermkort.

Snakket akkuratt med Dell igjen, og det var ingen problem å kjøre Vista med integrert skjermkort, men det var å anbefale å ha dedikert.

Derimot var det nesten et must å ha 2 GB RAM for å få fullt utbytte av Vista.

 

Endte forresten opp med gå ned til en T5250 cpu og heller ta med dedikert skjermkort.

Håper ikke det blir noen nedtur i forhold til T7100 uten dedikert skjermkort.

Har også LED skjerm og 6 cellers batteri.

 

Gleder meg som en unge.....bare 4 uker å vente :!:

Lenke til kommentar
Jeg mener også å ha lest at 6 cellers batteri skal klare tett opp mot 5 timer. Jeg synes ikke det er så ille. Hvorfor MÅ man gå for 9 celler?

 

AKIRA

9052012[/snapback]

Grunnen er så enkel som at batteriets yteevne svekkes gradvis når laptopen står kontinuerlig i strøm. Riktignok tåler alle batterier bare et visst antall ladninger / utladninger før det blir markant svekket (derav snakker man om "batteriets levetid"), men det blir litt på siden. Uansett: Skal du ha maskinen stående i strøm hele tiden kan du gå for så dårlig batteri du bare måtte ønske (les: 4-cell / 6-cell... ett fett). Selv sitter jeg med en gammel laptop med et batteri som holder maks 30 min nå. Jeg har den følgelig i strøm hele tiden. Men det er vel strengt tatt ikke målsetningen for de som kjøper ny laptop i dag. Jeg prøver å være realistisk her: Med et 6-cellers batteri vil du kanskje få 4+ timer dersom du gjør "normale" ting som å ha oppe Outlook, en del vinduer fra Firefox/Explorer, MSN Messenger, Word, Excel e.l. samtidig. Hvis du vil ha lysstyrken i skjermen på et anstendig nivå og ikke sitter i et kullsvart rom, vil nok ikke batteriet holde mer enn 4 timer - og da er det nytt. 6-12 mnd senere vil nok denne brukstiden være kortet ned markant. Tanken var derfor, som nevnt av en annen bruker tidligere i tråden, at ved å gå for 9-cellers batteri, så får du veldig lang levetid i starten, og når det er slitt, så vil det kanskje tilsvare et nytt 6-cellers. Mens brukstiden på et 6-cellers på den samme tiden vil være redusert til enda mindre. Ergo: Hvis man ikke har lyst til å måtte kjøpe nytt batteri om et år igjen for å få spilt av en hel dvd på flyturen, så gå for 9-cellers.

 

Det var bare et tips til de som vil være litt føre var. Skal man ha maskinen i strøm hele tiden, er selvsagt det overnevnte ikke noe å ta i betraktning. Men i så fall ville jeg anta at man kjøpte en maskin med større skjerm, høyere vekt og evt. lavere pris (hvis den uansett skal stå stille).

 

Er'u med? ;)

9052127[/snapback]

 

Vel, det er jo ett fakutm for alle laptoper og batterier. Så jeg reagerte vel mest bare på at det fremsto som at du ikke anbefalte noen å kjøre laptopen på strømadapter. Da slår du litt beina under hele laptop bransjen liksom, og kan potensielt skremme noen fra å kjøpe en ultraportabel. Jeg reiser ikke mye og har nesten alltid en strømplugg i nærheten. Jeg kjøper den for å bruke i stuen (med remot desktop til resterende maskinene) og på små reiser til familie og den eventuelt sjeldne konferansen. Så for meg virker fortsatt 6 celler ideal for blandingen mellom "rellativt" god batterilevetid og en formfaktor som ikke ødelegger litt poenget med å kjøpe en liten en. Så selv om jeg har den på strøm hele tiden har behovet for en liten lett sak meldt seg....17 tommeren som jeg har nå som jobb/privat maskin begynner jeg å bli litt lei av å dra opp å ned hele tiden.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...