Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Jeg lagra en konfigurasjon med 2GHz i går, nå står det 2.4GHz og prisen er den samme.

9023272[/snapback]

 

Rått. Er vel bare å bestille da, så får du kanskje noen ekstra Ghz ekstra?

9023523[/snapback]

Problemet er bare at jeg sikkert får en 2GHz i stedet, og jeg tenkte egentlig å vente til Intel kutter prisene i slutten av juli for så å kjøpe en bedre prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det almenne vil nok begge deler fungere bra. Det som er verdt å huske på er at om du kjøper som bedrift så blir ikke lenger forbrukerkjøpsloven gjeldende, det er derimot avtale mellom kjøper og selger som gjelder. I praksis betyr det at en i Norge har 5 års rett til å få maskinen reparert gratis som forbruker, mens som bedrift må en kjøpe serviceavtale.

 

Ellers er på stedet service bra uavhengig av bedrift eller privatpersoner, forskjellen vil være minimal.

9021418[/snapback]

Vil dette i praksis si at om jeg velger på-stedet-service 3 år som privatperson eller som bedrift, så vil jeg få akkurat den samme servicen? Som bedrift må man jo nesten gå for denne løsningen siden man uten ikke vil få service etter standard ettårig serviceavtale. Men som privatperson? Er det egentlig bortkastet å bestille ekstra serviceavtale, siden man uansett har forbrukerkjøpsloven og rett til reparasjon av systemet innen 5 år fra kjøpsdato?

 

Jeg vet at serviceavtalen man kan bestille i tillegg innebærer at Dell kommer på døra di innen en arbeidsdag, og det er jo flott! Men hvis man som privatperson uansett får pc'en fikset hvis det skjer noe galt med hardware, så er kanskje denne ekstraservicen waste? Hvordan fungerer Dells reparasjonsservice når man ikke har på-stedet-service? Er det innsending som gjelder? Eller kan man levere på serviceverksted selv?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på om jeg skal velge LED eller CCFL. Minuset til LED-skjermen er at det bare er 0,3mp. Jeg skal bo utenlands hele neste år, og det kan være litt kjipt for de jeg prater med over skype.

 

Noen som har kjøpt M1330 med 0,3 mp som kan kommentere hvordan kvaliteten på kameraet er?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt WinXP på mine to maskiner (gammel Compaq-laptop (N400c) og MPX-station fra januar 2005), og frem til nå har jeg vært ganske skeptisk til å gå over til Vista - spesielt fordi jeg har testa Vista Home Basic på en ny laptop på jobben (denne) - og jeg har sjelden vært borti en tregere opplevelse i dataverdenen. Min steingamle Compaq-laptop med P3 Mobile 850Mhz prosessor og XP kjører tidvis raskere - og det sier litt (!). Så når jeg nå vurderer Dell XPS M1330, så er jeg litt skeptisk til hvor vidt Vista vil kjøre supersmooth.

 

Tenkte derfor å teste Vista på min stasjonære maskin i 30 dager og se om det gir en god opplevelse. Mine specs:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2,2Ghz 512KB cache

2 GB DDR RAM (PC3200, 400Mhz)

nVidia GeForce 7600 GS 256MB

 

Hvordan kan man sammenlikne AMD-prosessorer og Intel-prosessorer? Jeg har skjønt det slik at man ikke bare kan se på antall Ghz. Dessuten har jo Dell'ens prosessor tokjerneteknologi, så hvis jeg går for 2,0 Ghz-versjonen av Intel-prosessoren, samt 2GB RAM på Dell'en, vil denne kjøre Vista MYE bedre enn min stasjonære med overnevnte specs?

 

Jeg planlegger å ta den integrerte grafikkløsningen på Dell'en, da jeg ikke skal spille eller redigere video. Regner med at det holder til vanlig dvd-avspilling, divx og slikt...

 

Takker for alle svar :innocent:

Endret av kebabkongen
Lenke til kommentar
noen som vet om dell pleier å trekke penger fra kontoen din med en gang du legger inn bestilling, eller venter de?

9018681[/snapback]

 

Når jeg bestilte per telefon og brukte kredittkort trakk de pengene med en gang ordrebekreftelsen blei sendt til meg (7-8 timer - innen 48t sier de)

Lenke til kommentar
T7700 står endå der som T7300 pleier å stå. Er ikkje det feil likevel?

9033828[/snapback]

Ville blitt veldig overrasket hvis det ikke er en feil... men ble nesten litt fristet til å kjøpe NUH! og ikke vente til neste uke i tilfelle det endres på i mellomtiden.

 

Forresten: Hvor stor ytelsesforskjell vil det være mellom

 

T7100 1,8Ghz

T7300 2,0Ghz (finnes den?) - ser den ikke på Dells sider...

T7500 2,2Ghz

T7700 2,4Ghz

 

Eller, for å omskrive litt... Hvilken av de overnevnte er det som IKKE lønner seg å bestille fordi spranget opp fra forrige koster mer enn ytelsen man får igjen? :-) Merker man stor forskjell på 1,8 og 2,0 Ghz, liksom?

 

Og et spm til: Jeg ser man kan velge inntil 4GB RAM, men på noen Vista-forum har jeg lest at med mindre man bestiller 64bit-versjonen, så støttes ikke mer enn 3GB RAM. Stemmer dette, eller er jeg på jordet? Syntes det ville være litt rart hvis man fikk bestille 4GB ram dersom Vista ikke taklet det (for det er vel 32bit-versjonen maskinen kommer med)...

Lenke til kommentar

T7100 har 2MB cache, mens resten har 4MB cache. Så spranget fra T7100 til T7300 er vel størst når man tenker ytelse/pris. Jeg mener at det er fornuftig å oppgradere fra T7100 til T7300. Deretter synes jeg prisen blir litt i stiveste laget.

 

 

Spørsmål: Noen som vet om det er mulig å få XP på m1330 ?

Lenke til kommentar
Og et spm til: Jeg ser man kan velge inntil 4GB RAM, men på noen Vista-forum har jeg lest at med mindre man bestiller 64bit-versjonen, så støttes ikke mer enn 3GB RAM. Stemmer dette, eller er jeg på jordet? Syntes det ville være litt rart hvis man fikk bestille 4GB ram dersom Vista ikke taklet det (for det er vel 32bit-versjonen maskinen kommer med)...

9033979[/snapback]

4GB er maks for 32bit om jeg ikke husker feil. 2^32 = 4294967296.

Lenke til kommentar

Eg snakka nett med "min mann hjå Dell", og fekk beskjed om at T7700-prosessoren til spottpris er ein rein skrivefeil. Ein får faktisk ikkje T7700 til maskina endå, denne opsjonen kjem ikkje før om ein 3 månaders tid. Det er nok difor dei har fjerna prosessoren med T7700-pris, og så har dei uheldigvis lagt T7700-prosessornamnet over T7300-namnet. Viss ein bestiller med T7700-valget, ville ein berre fått ei maskin med T7300, sa han.

 

Så får det vel vera opp til kvar enkelt om ein vil gå til retten med skuffelsen når ein mottek maskina med anna prosessor enn den ein trudde ein hadde bestilt...

Lenke til kommentar
Spørsmål: Noen som vet om det er mulig å få XP på m1330 ?

9034080[/snapback]

Såvidt jeg har lest tidligere i tråden, så har Dell sagt at maskinen ikke kan leveres med XP, og at Dell ikke vil gi support dersom man legger inn XP selv (noe du selvsagt kan gjøre). Det betyr ikke at garantien på maskinvare etc. ryker, men det innebærer vel at du da ikke kan ringe Dell og få like mye / god hjelp som hvis du lar maskinen kjøre Vista... Selv skulle jeg gjerne fått maskinen levert med XP :)

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å kjøpe denne maskinen til høsten når storstipendet fra lånekassen kommer :) Jeg er klar over at man sikkert kan få bedre spesifikasjoner til en lavere pris andre steder, men jeg er en sucker for pent design, og jeg vil ikke gå over til mac. I den sammenhengen har jeg noen spørsmål som jeg håper på å få svar på ved å spørre her. Men først lister jeg opp de relevante spesifikasjonene jeg planlegger å velge. Resten av spesifikasjonene består stort sett av de billigste alternativene...

 

- Intel® Core™ 2 Duo T5250 Processor (1.5GHz,667MHz,2MB L2 cache)

- 1024MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x512]

- Integrated Intel® Graphic Media Accelerator X3100

 

 

 

1. Vil det være uproblematisk å se film i 720p - oppløsning på HDTV via HDMI-kabel med dette oppsettet? Eller må jeg ty til dobbelt så mye RAM eller dedikert grafikkort?

 

2. Vil Vista kjøre irriterende sakte?

 

3. Hva må jeg endre på for å kunne spille CSS? Eller vil det kanskje gå greit å spille CSS med dette oppsettet?

 

4. Med trang studentøkonomi i minne, hva ville du eventuelt endret på?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe denne maskinen til høsten når storstipendet fra lånekassen kommer :) Jeg er klar over at man sikkert kan få bedre spesifikasjoner til en lavere pris andre steder, men jeg er en sucker for pent design, og jeg vil ikke gå over til mac. I den sammenhengen har jeg noen spørsmål som jeg håper på å få svar på ved å spørre her. Men først lister jeg opp de relevante spesifikasjonene jeg planlegger å velge. Resten av spesifikasjonene består stort sett av de billigste alternativene...

 

- Intel® Core™ 2 Duo T5250 Processor (1.5GHz,667MHz,2MB L2 cache)

- 1024MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x512]

- Integrated Intel® Graphic Media Accelerator X3100

 

 

 

1. Vil det være uproblematisk å se film i 720p - oppløsning på HDTV via HDMI-kabel med dette oppsettet? Eller må jeg ty til dobbelt så mye RAM eller dedikert grafikkort?

 

2. Vil Vista kjøre irriterende sakte?

 

3. Hva må jeg endre på for å kunne spille CSS? Eller vil det kanskje gå greit å spille CSS med dette oppsettet?

 

4. Med trang studentøkonomi i minne, hva ville du eventuelt endret på?

 

 

Takker for alle svar :)

9042827[/snapback]

720p går glatt, CSS burde være greit også uten at jeg kan si det med full sikkerhet. Vista vil nok ha godt av litt mer RAM, 2GB er for min del minimum nå til dags, men det vil selvsagt kjøre helt fint med bare 1GB også. Personlig ville jeg nok spart litt til og slengt på en T7300, det vil nok være en del forskjell på grunn av dobbel cache of +500mhz, men det velger du selvsagt selv, T5250 vil fungere bra også.

 

Det kommer helt an på hva du skal bruken pcen til, dersom CSS er det mest krevende spillet du skal spille så funker nok det oppsettet helt fint, men noe mer avansert og du trenger nok litt mer cpu og bedre skjermkort.

 

Når det gjelder ram så vil jeg anbefale å kjøpe to brikker separat i en butikk dersom du velger å gå for det, Dell har forferdelige priser. CPU kan også byttest ut senere (etter det jeg forstår i denne tråden) ettersom lommeboken tillater, så skjermkortet er det eneste "kritiske".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...