Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
husk at Li-Ion batterier ikke tåler å lades helt ut da :) bruk det til det er igjen 5-10%, aldri mindre enn det. Li-Ion kan ta varig skade av å tømmes helt...

Mente ikke å blø batteriet helt tomt da, laptoppen vil skru seg av før det er fare for det (equipement cut-off point) :) Levetiden har jo mye å si på ren alder/lagring i Li-Ion batterier også.

Denne artikkelen synes jeg var veldig informativ, for de som ikke gidder å tråle gjennom hele så er den oppsummert i noen få greie punkter på slutten: http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Edit: Fant også dette på siden i en annen artikkel, er rimelig relevant info om nye batterier:

"Preparing new lithium-ion for use:

Unlike nickel and lead-based batteries, a new lithium-ion pack does not need cycling through charging and discharging. Priming will make little difference because the maximum capacity of lithium-ion is available right from the beginning. Neither does a full discharge improve the capacity of a faded pack. However, a full discharge/charge will reset the digital circuit of a 'smart' battery to improve the state-of-charge estimation"

Synes denne siden virker veldig seriøs og informativ, så regner med det stemmer at en bør discharge så å si fullstendig av og til for å kalibrere måleren.

Endret av Toxin
Lenke til kommentar

Da har jeg fått min nye M1330 i hus :)

Ingen piping, knirking, skraping eller skramling :w00t:

Avinstallerte Mcafee og installerte i stedet Avast! og Spy Sweeper. Bruker Vista-brannmuren.

Jeg plundret litt med fingeravtrykksleseren før jeg fikk den til å fungere (måtte skru ned nøyaktigheten/sikkerheten på den).

Så langt er jeg kjempefornøyd!

Lenke til kommentar

Det viser seg at musikken hakker på samme måten som på youtube-klippet når jeg tar ut en cd/dvd mens jeg spiller mp3 i Windows Media Player. Har du fått noe tilbakemelding fra Dell ang problemet?

Ang løse deler rundt webcam, så sitter alt som det skal der oppe. Det er jo egentlig ikke så mange deler som kan være løse i det området.

Endret av POB
Lenke til kommentar
Det lureste er uansett å ha strømkabelen i når man har muligheten ;) Hver eneste utlading reduserer kapasiteten til batteriet littegrann

Batteriet svekkes også gradvis om man kjører maskinen konstant med strømadapteren. Batteriet har godt av å lades ut (men som nevnt ikke fullstendig) en gang i blant, for eksempel en gang i uka/måneden.

Lenke til kommentar
Jeg installerte de nyeste oppdateringene i windows update, de som kom i går. Så klikka maskina. Gikk ikke engang å starte den i sikkerhetsmodus. måtte bruke vista DVD-en for å reparere. Noen andre som har samme problem?

mitt råd: ikke installer de nyeste oppdateringene

Nøyaktig samme problem her. Prøvde først å reparere, men da ble det bare krøll. Men etter 3-4 omstarter funket PC-en igjen, helt til jeg skulle oppdatere Office-pakken. Da ble det krøll på nytt, og en del restarter måtte til igjen.

Noe som vet mer spesifikt hva som er galt?

Lenke til kommentar

Da var maskinen min i hus også. Fornøyd med at det gikk 9 dager fra bestilling til maskinen ble levert på dør.

Har fått kommet i gang og avinstallert noe av tullprogrammene som følger med. Ellers virker det som maskinen er nettopp det arbeidsjernet som min forrige laptop ikke lenger kunne påstås å være.

Har problemer med å partisjonere opp harddisken min i Diskbehandling. Først fikk jeg bare redusert ned OS disken til 168 GB, og i tillegg får jeg beskjed om at "det ikke er nok ledig plass på diskene til å fullføre denne operasjonen" når jeg prøver å opprette en ny partisjon i det ledige området, uansett hvilken størrelse jeg setter på partisjonen. Noen tips?

Lenke til kommentar
Har problemer med å partisjonere opp harddisken min i Diskbehandling. Først fikk jeg bare redusert ned OS disken til 168 GB, og i tillegg får jeg beskjed om at "det ikke er nok ledig plass på diskene til å fullføre denne operasjonen" når jeg prøver å opprette en ny partisjon i det ledige området, uansett hvilken størrelse jeg setter på partisjonen. Noen tips?

Har du prøvd å bruke GParted eller andre partisjoneringsprogrammer?

Lenke til kommentar

Kommer av at det er låste systemfiler som er plassert ute i partisjonen og som forhindrer deg i å bruke det ledige området mellom de filene og innholdet forøvrig som ligger tidlig i partisjonen. Kjent sak med windows xp/vista sitt innebygde partisjoneringsprogram.

eks: disk på 150GB med 1 partisjon, 50GB brukt 100GB ledig, men systemfiler som er plassert "rundt" 130GB som blir låst i det OS'et er aktivt - som fører til at du kan kun opprette en partisjon på 20GB i stedet for en på 100GB som jo er det du har ledig.

Du må da benytte deg av GParted, Paragon Partition Manager (veldig likt Partition Magic - som ikke funker for Vista) e.l. som vil utføre partisjonering før Windows starter, og som da flytter de tidligere nevnte filene.

Annet problem med Windows sin partisjonering er f.eks om du har en C, D, E partisjon, og ønsker å tilføre ledig plass på C til E, dette kan ikke gjøres, eneste endringer du kan gjøre er å tilføre ledig plass på slutten av D til E, forutsatt at E er tom. Dette igjen pga Windows ikke utfører flytting av data, men er mulig gjennom tidligere nevnte partisjoneringsprogrammer. Jeg har selv mest erfaring med bruk av Paragon Partition Manager.

Lenke til kommentar

Leste litt om Vista tweaks osv, og en av punktene som blir nevnt er å fjerne indeksering av filer for raskere søk. Dette skal visstnok hjelpe ganske bra, men jeg lurte på hvordan dette påvirker søketiden på dataen...er ikke søking noe av det som skal være så nytt og bra me Vista?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...