Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Med forbehold om at jeg vil unngå å skape en Firefox/Opera/IE tråd; Dere to som klager på treg maskin: Hvorfor bruker dere IE7? Det er vel en smakssak, men har dere noen gode grunner?

 

Selv kuttet jeg ut IE for lenge siden og bruker det kun når jeg må (MS-websider etc.). Har brukt Opera flittig og kjører nå bare Firefox.

 

Er ikke Opera kjappest og lettest for systemet tro - Mener å ha lest det en gang. :hmm:

 

Prøv Opera eller Firefox (som forøvrig kan utvides og konfigureres til døde begge to) og dere vil ikke angre.

 

Selv har jeg ikke opplevd problemer med Java. Har dere absolutt siste versjon?

 

 

Når det gjelder Vista generelt så er det vel kjent at det er noe tregere enn XP og dermed krever mer av maskinen. Uansett virker min M1330 kjappere i Vista enn min stasjonære i XP, selv om min stasjonære banker XPS-en på alle punkter når det gjelder ytelse. Jeg kjørte forøvrig kjapt en reinstallasjon av Vista og opplevde kjappere respons etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med forbehold om at jeg vil unngå å skape en Firefox/Opera/IE tråd; Dere to som klager på treg maskin: Hvorfor bruker dere IE7? Det er vel en smakssak, men har dere noen gode grunner?

Poenget er vel at IE7 er et eksempel. Dersom ie har problemer er det store sjanser for at andre program vil fungere like dårlig.

Lenke til kommentar
Med forbehold om at jeg vil unngå å skape en Firefox/Opera/IE tråd; Dere to som klager på treg maskin: Hvorfor bruker dere IE7? Det er vel en smakssak, men har dere noen gode grunner?

Poenget er vel at IE7 er et eksempel. Dersom ie har problemer er det store sjanser for at andre program vil fungere like dårlig.

 

Til dere begge:

Ja problemet mitt var ikke IE7, men Java VM, og jeg har kjørt siste versjon inntil for få dager siden.

Jeg lastet sågar ned siste versjon igjen i går for å teste og være sikker, og noe av de samme problemene meldte seg straks.

Maskinen generelt ble litt tregere, IE7 krasjet også hvis jeg gikk inn på itavisen.no sitt speedometer med java.

Uten Java installert funker maskinene mine kjapt og greit, og ja, min M1330 kjører også Vista med Aero litt kjappere enn desktop PC-en min som er ca. 1 år gammel.

Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke helt problemet med at systemet går tregt...jeg har hatt systemet en godt stund nå, og har kun fjernet antivirus ut i fra standard konfigurasjon. Har ikke kjørt recovery eller noe lignende, og systemet går i alle fall like kjapt som et standard XP system; systemet svarer med en gang jeg ber det om noe. Filkopieringer og nettverksbrowsing synest jeg er utrolig raskt i Vista. For å ha sagt det i tillegg, har jeg den "svakeste" prosessoren, men jeg bruker ikke standard minnebrikker.

 

(For de som maser om nettlesere, bruker jeg forresten Opera ;))

Lenke til kommentar

For å fortsette litt on topic:

Jeg har i det siste merket at aluminiumsdekselet som sitter over Expresscardslotten

har blitt løs! Det hjalp ikke å skru inn skruene under på nytt/fastere.

 

Skal få besøk av en tekniker for å bytte ut hele "palmresten". dessverre

mister jeg fingertrykksavleseren (siden jeg aldri hadde bestillt denne alikevel, men fikk beholde maskinen med den uansett.)

Har noen andre merket løst deksel på maskinen?

 

PS M1530 har nettop blitt tilgjengelig med Blu-Ray, lurer om dette finner sted til M1330en snart?

Lenke til kommentar
Har fått en forsinkelse når jeg skriver (både i browser og i word) noen andre som har problemet?

 

Sjekk taskmanager og se om noe bruker mye CPU hele tiden. Virus, antivirus scan eller annet. Slik kan skape rare ting. Hvis det ikke er CPU bruk så..tja...nei...hvem vet.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Da har jeg vært i kontakt med DELLs support og den var langt fra god.

 

Først sendte jeg mail til [email protected] som skal brukes _etter_ laptop er mottatt.

Fikk denne i retur da dette var en teknisk henvendelse (hva med FW??). Hun sa at jeg kunne kontakte teknisk via telefon, mail eller chat.

 

FEIL!! Finnes ikke teknisk support via chat. Dette fikk jeg vite etter mye om og men.

 

Ringte så den vanlige supporten (norsk telefon) da problemet var en dockingstasjon. De ville heller ikke hjelpe da denne var kjøpt med en XPS. Dockingstasjonen er ikke et Dell produkt engang.

 

Uansett. Har nå ringt via XPS og de hadde _aldri_ hørt om problemet. Ikke rart, etter mye forumleting så har jeg ikke funnet en sjel her på diskusjon eller forumet til Dell som har kjøpt dockingstasjon (kensington) til sin Dell m1330 via Dell sine sider.

 

Akuratt nå er jeg på on hold.... og snart tom for strøm...

 

25 min lang samtale senere...

Vi kan ikke hjelpe deg, vi hjelper kun dersom det er hardware feil.

Vi får sette deg over til customer care dersom du ønsker å bytte dockinstasjon eller ha pengene tilbake.

 

... Ble nå satt over til Customer Care og fikk snakket med ei annan flicka. Hun sa at hun _IKKE_ kunne hjelpe meg da det hadde gått over 14 dager.

Hun skulle sende så en melding til reklamasjonsavdelingen som da til slutt skulle ta en avgjørelse på dette.

 

-----------------------

Dette er ikke lett....

Dere lurer kanskje på hva problemet er. I korte trekk så er problemet følgende:

 

Dockingstasjonen mangler drivere for Vista 64 bit (usb-to-serial). De finnes rett og slett ikke. I Vista 32 og 64 så fungerer dockinstasjonen dårlig sammen med XPS. I det man bruker de fysiske volumknappene på laptop'en så kopler den ut lyden på dockingstasjonen og de kommer ikke tilbake ved å re-plugge den eller restarte. Nei, her må man reinstallere driverene (ja, har sjekket lydkortsettingene og de peker til riktig lydenhet).

 

Har også sendt 3 e-poster til kensington for å høre etter årsaken og eller evt få tilsendt drivere til denne dockingstasjonen (da medfulgt cd kun hadde drivere for XP).

 

Anyway. Madammen på customercare skulle sende saken videre å dette kunne ta ytterligere 3 virkedager før jeg fikk svar.

 

Dette er jeg jo spent på...

 

Ringte DELL nå får å høre status på min reklamasjon som de hadde sendt videre... De kunne ikke finne noe Case på dette og ba meg skrive en og sende på nytt...

 

Hurra... ?

 

Videre så har jeg snakket med hos Dell som er med på UniNett avtalene og pga jeg alt har mottatt min Pc så kan de ikke gi meg utvidet service pga de ikke "vet" om min laptop er i helt ok nå.

Syns servicebiten begynner å synke litt... Salgskanalene er nok dem sitt store satsningspunkt :S

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått den gjennom uninett, derfor jeg har en dialog med dem nå. For på 2 sider (husker ikke URL nå, men det er eksterne linker på utsiden av DELL) så peker de blant annet til m1330 som et alternativ til uninett avtalen. Derfor følte jeg meg noe buttfucked da jeg ikke fikk 3 år service + 30% rabatt.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått den gjennom uninett, derfor jeg har en dialog med dem nå. For på 2 sider (husker ikke URL nå, men det er eksterne linker på utsiden av DELL) så peker de blant annet til m1330 som et alternativ til uninett avtalen. Derfor følte jeg meg noe buttfucked da jeg ikke fikk 3 år service + 30% rabatt.

Jeg sendte mail til HiST sin kontakt hos Dell for et par mnd'er siden (usikker om det er gjennom Uninett eller ikke) og fikk beskjed om at de ikke hadde noe tilbud og at de bare solgte PC-er på store ordre (50+ eller noe), og ble videresend til en kar som hadde ansvaret for studentdealer.

Han sa at han ikke hadde tid til alle disse studentene som sendte mail om evt skreddersydde avtaler o.l.

Fikk ingen info om noe som helst tilbud på m1330, og ble heller ikke videresendt til noen selgere.

 

Etter den fine NTNU-dealen (siste jeg hørte i den saken var i oktober, da hadde de fortsatt ikke levert) som de gjorde i sommer tenkte jeg at Dell ville gjøre det opp for oss studenter, men det virker ikke sånn.

 

Det endte jo selvfølgelig at jeg besilte PC-en som privatperson.

 

Gjerne si i fra om du kommer noe fremover med saken din!

Lenke til kommentar

Jaja, siden Dell pusher på å få solgt masse av den gamle M1330-versjonen for så å oppgradere den under en uke siden, så skal de få min i retur. Vil heller ha en med 250GB og fingeravtrykkleser (minus 1GB) for samme grunnpris - sett bort fra ti prosent rabatt som de har denne uken.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Ok, da var også min xps m1130 i hus. Har tatt clean install av vista. Lagt inn nyeste skjermkortdrivere fra dell.no (var bare noen uker gamle tror jeg), men kvaliteten filmene jeg kjører i VLC er dårlig. (like dårlig som min tre år gamle laptop før jeg installerte skjermkortdrivere). Noen som vet om bedre drivere?

Lenke til kommentar
Ok, da var også min xps m1130 i hus. Har tatt clean install av vista. Lagt inn nyeste skjermkortdrivere fra dell.no (var bare noen uker gamle tror jeg), men kvaliteten filmene jeg kjører i VLC er dårlig. (like dårlig som min tre år gamle laptop før jeg installerte skjermkortdrivere). Noen som vet om bedre drivere?

 

Hvordan dårlig?

Er det dårlige farger, pixellering, hakking, hva?

Er filmene i HD eller standard oppløsning?

Er kilden MPEG2, Divx/Xvid, WMV, MOV/QT eller kanskje DVD?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...