LoKe2k Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Kan noen svare meg på ytelsesforskjellen fra 1,8ghz 2mb og 2,0 ghz 4mb er? Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) bare for jeg er lat og ikke orker å finlese, kan noen kjapt si om det er oled skjerm den har eller noe annet, som en vanlig lcd skjerm med led baklys? uansett, er det en oled eller noe annet? er litt forvirret.. Endret 1. juli 2007 av megaloman Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 bare for jeg er lat og ikke orker å finlese, kan noen kjapt si om det er oled skjerm den har eller noe annet, som en vanlig lcd skjerm med led baklys?uansett, er det en oled eller noe annet? er litt forvirret.. 8979605[/snapback] Det er snakk om vanlig LCD med LED baklys. Ikke OLED, slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) OLED trenger ikke baklys. Til deg med den lange posten på forrige side: Jeg er i noe samme situasjon. Har lyst på en lett PC med godt batteri som ikke skal spilles på. Så jeg har kommet frem til at det som vil gjøre PCen liten og lett er LED versjon med 6 cellers batteri, uten dedikert grafikkminne. Dedikert grafikkminne trekker jo mye strøm. Hvis jeg ikke velger dette, vil dette si at jeg ikke kan se/redigere HD video på maskinen? Endret 1. juli 2007 av ak50224 Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Til deg med den lange posten på forrige side: Jeg er i noe samme situasjon. Har lyst på en lett PC med godt batteri som ikke skal spilles på. Så jeg har kommet frem til at det som vil gjøre PCen liten og lett er LED versjon med 6 cellers batteri, uten dedikert grafikkminne. Dedikert grafikkminne trekker jo mye strøm. Hvis jeg ikke velger dette, vil dette si at jeg ikke kan se/redigere HD video på maskinen? 8979717[/snapback] Dette er forsåvidt kjernen av det jeg lurer på, ja.. Vanskelig å vurdere X3100 ut fra tallene synes jeg. Det som diskuteres mest her er jo om Nvidia-kortet duger til spilling, noe som ikke er så relevant for meg. Endret 1. juli 2007 av Janey Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Om dere ikke skal spille, velg for all del X3100, du vil da få merkbart bedre batterikapasitet, kanskje så my som 2 timer ved lett bruk. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Kan noen svare meg på ytelsesforskjellen fra 1,8ghz 2mb og 2,0 ghz 4mb er? 8978503[/snapback] Godt spørsmål.. Anyone? Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Er det en lett sak å skifte ram på en bærbar? Tenker kanskje å ta 1024 får å spare penger, men hadde vært greit å oppdatere det til 2048 etterhvert. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Er det en lett sak å skifte ram på en bærbar? 8980340[/snapback] Ja. Lettere enn på stasjonær, faktisk. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fikk litt lyst på denne, men fikk betenkt meg litt:-Kun 800 linjers oppløsning, 250 mindre enn jeg har idag Det er jo ikke en svakhet. Det er en personlig preferanse og hvis det er noe som gjør at du ikke kan bruke den så er jo ikke denne for deg.Hvordan kan dårlig oppløsning ikke være en svakhet? Ville du fremdeles ikke kalt det en svakhet om oppløsningen var 640×480? -Ser ut til å mangle Turbo Memory som man vil få nytte av fra Vista SP1 Rett meg opp om jeg tar feil, men turbo memory er jo feks en USB minnepinne eller ett minnekort i Expressport. Den har ikke innebygget "minne" klart for bruk, men det er jo ikke vanlig for noen. Og med 2 GB ram og mer er hva jeg har lest effekten av turbominne minimalt til ingenting. Via USB må det da bli veldig tregt. Det stemmer at man idag har minimal nytte av det, men når SP1 kommer ville det være synd at man har spart 100 kr og gått glipp an en ytelsesøkning. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Sikker på at det kommer til å gi ytelsesøkning med SP1 da? Ikke uten grunn at HP og flere gir f... i denne funksjonen da de rett og slett ikke så noen nytte i den. Intel hevdet jo at den fungerte med vistas førsteutgave og, noe den slett ikke gjorde i de testene jeg har sett. Dvs det var en ytelsesforskjell, men den var faktisk i disfavør av turbomemory. Lenke til kommentar
brg Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Rett meg opp om jeg tar feil, men turbo memory er jo feks en USB minnepinne eller ett minnekort i Expressport. Den har ikke innebygget "minne" klart for bruk, men det er jo ikke vanlig for noen. Og med 2 GB ram og mer er hva jeg har lest effekten av turbominne minimalt til ingenting. AKIRA 8978071[/snapback] Har riktignok en stasjonær med 4 gb ram og Vista Ultimate. Da jeg satte inn en 2GB minnepinne beregnet for Vista boost, så merket jeg en helt klar ytelsesforbedring. Spesielt ved oppstart, og ved oppstart av mye brukte program. Anbefales. BRG Edit: Det er stoooor forskjell på minnepinner, selv bruker jeg en Kingston som er beregnet på bruk sammens med Vista. Endret 1. juli 2007 av brg Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Sikker på at det kommer til å gi ytelsesøkning med SP1 da? Ikke uten grunn at HP og flere gir f... i denne funksjonen da de rett og slett ikke så noen nytte i den. Intel hevdet jo at den fungerte med vistas førsteutgave og, noe den slett ikke gjorde i de testene jeg har sett. Dvs det var en ytelsesforskjell, men den var faktisk i disfavør av turbomemory. 8980677[/snapback] http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3009 Det er litt forskjell med turbo memory, men de ser ut til å være relativt små, ikke noe jeg vil gråte over. Og ja, en minnebrikke kan gjøre akkurat samme nytten, men den kan ikke holde cachet informasjon gjennom reboot/dvale (på grunn av autentisering av data eller noe slikt). Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fikk litt lyst på denne, men fikk betenkt meg litt:-Kun 800 linjers oppløsning, 250 mindre enn jeg har idag Det er jo ikke en svakhet. Det er en personlig preferanse og hvis det er noe som gjør at du ikke kan bruke den så er jo ikke denne for deg.Hvordan kan dårlig oppløsning ikke være en svakhet? Ville du fremdeles ikke kalt det en svakhet om oppløsningen var 640×480? Den har jo ikke noe dårligere oppløsning enn hva en 13 tommer skjerm er ment å ha. Dette er jo fakta rundt skjermer. Større skjerm = høyere oppløsning. Det blir jo litt meningsløst å si at det er en svakhet at skjermen har nøyaktig den oppløsning den kan ha. Hadde den hatt 640x480 som du sier så ja, det er en svakhet..for en 13 tommer skal klare høyere...men den har jo akkurat den oppløsningen den skal ha. Det du indirekte sier er at skjermen er for liten. Du vil ha en 14 eller 15 tommer som kan ha høyere oppløsning. Men da snakker vi om en helt annen type laptop. -Ser ut til å mangle Turbo Memory som man vil få nytte av fra Vista SP1 Rett meg opp om jeg tar feil, men turbo memory er jo feks en USB minnepinne eller ett minnekort i Expressport. Den har ikke innebygget "minne" klart for bruk, men det er jo ikke vanlig for noen. Og med 2 GB ram og mer er hva jeg har lest effekten av turbominne minimalt til ingenting. Via USB må det da bli veldig tregt. Det stemmer at man idag har minimal nytte av det, men når SP1 kommer ville det være synd at man har spart 100 kr og gått glipp an en ytelsesøkning. 8980625[/snapback] Vel, helt siden man hørte om turbominne har man nevnt USB minnepinner som bruksområde. Det med integrert minne på hovedkortet er jo nye nytt som har kommet i det siste. Men som jeg nevnte man kan også sette inn minne i expresskort plassen. Der vil du får raskere overføring. Men igjen, jeg synes ikke det er noe stor mangel når man kan gå topp til 4GB på systemet. Men hvis man skal fremheve svakheter som du virker litt opptatt av så har jeg for min del notert meg at 9 cellers batteriet drastisk endrer formfaktoren, og at LED skjermen bare kommer med 0,3 megapixler kamera. Det er jo fordi skjermen skal være så tynn så det er forståelig, men er en liten ergelse. Mangel på Blueray/HD-DVD avspiller kan også være litt anoying når man har HDMI ut. Men jeg tipper at de ikke kan lages så små enda. AKIRA Lenke til kommentar
LoKe2k Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg er sikker på at noen vet hva ytelsesforskjellen fra 1,8 2mb og 2,0 4mb er ANyone? :=) Lenke til kommentar
Triffle Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Noen som vet om 1330 bruker mxm moduler ? I tilfelle ville jeg kjøpe et 8600 gt modul for å erstatte 8400 gs modulen. Det kan bli temmelig vanskelig (les umulig) for en vanlig bruker hvis det ikke er mxm basert. For øvrig veldig synd at Dell ikke selv tilbyr 8600 gt modulene når de likevel putter disse i 152x serien. Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Noen som vet om 1330 bruker mxm moduler ? I tilfelle ville jeg kjøpe et 8600 gt modul for å erstatte 8400 gs modulen. Det kan bli temmelig vanskelig (les umulig) for en vanlig bruker hvis det ikke er mxm basert. For øvrig veldig synd at Dell ikke selv tilbyr 8600 gt modulene når de likevel putter disse i 152x serien. 8981969[/snapback] Hadde det gått an å sette inn en 8600gt så kan du være helt sikker på at dell ville solgt det. Det kommer helt an på plass/varme/strømkrav, etc og de eneste laptopene som i praksis kan byttes moduler på er vel slepbare. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Noen som vet om 1330 bruker mxm moduler ? I tilfelle ville jeg kjøpe et 8600 gt modul for å erstatte 8400 gs modulen. Det kan bli temmelig vanskelig (les umulig) for en vanlig bruker hvis det ikke er mxm basert. For øvrig veldig synd at Dell ikke selv tilbyr 8600 gt modulene når de likevel putter disse i 152x serien. 8981969[/snapback] Vil dette si at en i så fall i teorien kan kjøpe M1330 uten dedikert skjermkort, for så å kjøpe en MXM-modul senere og sette den inn selv? Er det forresten mulig å kjøpe MXM-moduler separat? Og i så fall, hvor? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Ser jo ut som ei fin maskin det der. Det eg ikkje likar er dei sirklane på sidene (dei med Dell-logoen inni). Og så syns eg det er litt rart at ein ikkje kan ha batteriet med 9 celler når maskina er sett opp med 8400M GS. Det ser ikkje ut som det er muleg å bestille då. Men det er sikkert berre ein feil på nettsida. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 På Multicom sin maskin er det et 8400M G 256 MB skjermkort, mens på Dell er det et 8400M GS 128 MB skjermkort. I teorien vet jeg at 8400 GS kortet yter litt mer siden det har 16 pipelines imotsetning til 8 på 8400 G kortet. Men når det er 128 MB minne i forskjell på de to korttene. Hvem er da best? Link til Multicom sin maskin: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....519693;c:100559 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg