Gå til innhold

Sikkerhetsspørsmål til oppkjøring.


Catop

Anbefalte innlegg

Skal ha oppkjøring for 2. gang i morgen og tenkte jeg skulle gå gjennom sikkerhetsspørsmålene en gang til, har desverre forlagt spørsmålene og lurte derfor på om noen kunne husker noe/har dem liggende i nærheten?

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, ser du ikke klarer 5a. Den er veldig enkel. Bare trykk inn bremsen 4-5 ganger. Dette gjøre du før motoren er på. Deretter holder du bremsen inne og skrur på motoren. Da vil pedalen sige ned hvis bremsekraftforsterkeren fungerer...

8794676[/snapback]

Da kommer 1000kroners spørsmålet.. bilen min har elektrisk bremsekraftforsterker, hvordan sjekker jeg det der?

 

spm4: det er vel bare å bremse og se om bilen trekker til noen av sidene (og/eller bakhjul låser før forhjul, eller om abs slår inn dersom bilen er utstyrt med det). Drar bilen til en av sidene kan det være dårlige skiver/klosser på den siden, eller treg bremsecaliper.

 

spm7: dersom den lampen lyser så sjekk først om håndbrekket står på. Hvis det ikke er tilfellet ville jeg stoppet med en eneste gang og sjekket om det er nok bremsevæske i beholderen og om man kan se at det lekker bremsevæske.

 

spm8: hmm, litt som spm4 denne. Skjev bremsevirkning skyldes jo ganske enkelt at bremsene på en side av bilen bremser mer enn den andre siden. Kan være alt fra glaserte skiver, dårlig caliper, forskjellig bremsebelegg, oljesøl på bremsene osv osv

 

spm10: nå husker jeg ikke kravet, men dårlige endeledd, dårlig styresnekke osv osv kan være årsak.

 

spm11: mange årsaker her. Den mest opplagte er forskjellig lufttrykk i hjulene og/eller bremser som henger på på den siden bilen drar til. Feil justert spissing vil også føre til at bilen sporer. Men det kan også skyldes sporete vei i kombinasjon med dekk som har stive rette vegger. Da får bilen en tendens til å "klatre" opp hjulsporene. Feil castervinkel vil påvirke selvopprettingen

 

spm15: Jeg vil si "ja". Ingen sier vel at man MÅ kjøre med fjernlys. Man kan jo bruke nærlys og heller kjøre i lavere fart.

Lenke til kommentar
Vel, ser du ikke klarer 5a. Den er veldig enkel. Bare trykk inn bremsen 4-5 ganger. Dette gjøre du før motoren er på. Deretter holder du bremsen inne og skrur på motoren. Da vil pedalen sige ned hvis bremsekraftforsterkeren fungerer...

8794676[/snapback]

Da kommer 1000kroners spørsmålet.. bilen min har elektrisk bremsekraftforsterker, hvordan sjekker jeg det der?

 

Jeg vil sette spenna mine på at det er et lys i dashen som begynner å lyse om bremsekraftforsterkeren begynner å bli dårlig/er defekt...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...