Gå til innhold

Hvor gammel må man være for å ta teori, oppkjøring

Anbefalte innlegg

Hvor gammel må man være for å ta teori, oppkjøring og alt annet obligatorisk? kan man ikke ta alt sammen noen dager før man fyller 18? eller er jeg helt på jordet (hvis det er sånn det skrives)

Hvor deilig er det ikke være å få lappen den samme dagen man har bursdag :) (men det er noe jeg tviler på)

Takk for svar på forhånd :)

EDIT: Endra litt på teksten

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er 17 år og 6 måneder gammel kan du starte opplæring til førerkort, traffikalt grunnkurs kan selvfølgelig ta's når du er 15 for øvelseskjøring og eventuelt mopedlappen når du er 16.

Teoriprøven kan du ta så snart søknad om førerkort er godkjent (denne kan du forsåvidt sende inn elektronisk på www.vegvesen.no)

Oppkjøring kan kun avholdes etter bestått teoriprøve og ved "anbefaling" fra kjørelærer. Du må altså gjennomgå alle 4 trinn av opplæringen.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å ta oppkjøring den dagen du fyller 18, bare sørg for å planlegge det litt i forveien. Snakk med kjøreskolen din, så fikser de den datoen du måtte ønske, så sant den ikke havner på en fridag. ;)

8783659[/snapback]

nå tenkte jeg på noen dager før 18?

Lenke til kommentar
Når du er 17 år og 6 måneder gammel kan du starte opplæring til førerkort, traffikalt grunnkurs kan selvfølgelig ta's når du er 15 for øvelseskjøring og eventuelt mopedlappen når du er 16.

Teoriprøven kan du ta så snart søknad om førerkort er godkjent (denne kan du forsåvidt sende inn elektronisk på www.vegvesen.no)

Oppkjøring kan kun avholdes etter bestått teoriprøve og ved "anbefaling" fra kjørelærer. Du må altså gjennomgå alle 4 trinn av opplæringen.

8783680[/snapback]

Takk for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å ta oppkjøring den dagen du fyller 18, bare sørg for å planlegge det litt i forveien. Snakk med kjøreskolen din, så fikser de den datoen du måtte ønske, så sant den ikke havner på en fridag. ;)

8783659[/snapback]

8783683[/snapback]

Du kan ikke ta oppkjøringa før du er 18 år... husk at står du på oppkjøringa så har du lappen og den er det 18 års aldersgrense på. ;)

Lenke til kommentar

8783680[/snapback]

Det er absolutt ingenting som tilsier at man ikke har lov å kjøre opp uten at kjørelæreren "anbefaler" det. Har man fullført alt obligatorisk fra trinn 1 - 4 (edit=og selvsagt bestått teoriprøve), kan man bestille oppkjøring. ;)

Når du sier "Når du er 17 år og 6 måneder gammel kan du starte opplæring til førerkort ...", skjønner jeg ikke helt hva du mener? Man kan selvsagt begynne med opplæring den dagen man fyller 16.

Mener du at det "ikke er nødvendig" å starte før 6mnd i forveien? Isåfall forstår jeg hva du snakker om...

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

8783659[/snapback]

8783683[/snapback]

Du kan ikke ta oppkjøringa før du er 18 år... husk at står du på oppkjøringa så har du lappen og den er det 18 års aldersgrense på. ;)

8783703[/snapback]

ok, oppkjøringa er det umulig å stryke på da (mener jeg). Klarer å kjøre bil nå etter faren min lærte meg :)

Lenke til kommentar

8783659[/snapback]

8783683[/snapback]

8783703[/snapback]

ok, oppkjøringa er det umulig å stryke på da (mener jeg). Klarer å kjøre bil nå etter faren min lærte meg :)

8783745[/snapback]

Tja.. skal ikke så veldig mye til.

Må sensor bremse pga. stor fart i et kryss eller liknende så er løpet kjørt.

Noen har store problemer i rundkjøringer også. ;)

Lenke til kommentar

8783680[/snapback]

Det er absolutt ingenting som tilsier at man ikke har lov å kjøre opp uten at kjørelæreren "anbefaler" det. Har man fullført alt obligatorisk fra trinn 1 - 4 (edit=og selvsagt bestått teoriprøve), kan man bestille oppkjøring. ;)

Når du sier "Når du er 17 år og 6 måneder gammel kan du starte opplæring til førerkort ...", skjønner jeg ikke helt hva du mener? Man kan selvsagt begynne med opplæring den dagen man fyller 16.

Mener du at det "ikke er nødvendig" å starte før 6mnd i forveien? Isåfall forstår jeg hva du snakker om...

8783718[/snapback]

Jeg kommer til å ta lappen så FORT som mulig.

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men basert på denne tråden nærmer du deg vel 16?

At faren din har "lært deg å kjøre bil", betyr ikke annet enn at du trolig mestrer å starte, stoppe, løse ut i første, sette bilen i revers og andre helt banale ting. ;)

Teknisk sett kan du "kjøre bil", men du bør ikke ta så lett på det som allerede nå og si at "oppkjøring passerer jeg glatt". Misforstå meg rett, når du har gått gjennom opplæringen er det ikke noe i veien for at du skal kunne klare å stå på oppkjøring.

Personlig har jeg hatt lappen i 1-2mnd nå, og "kan kjøre bil". Med det sagt er jeg en veldig fersk sjåfør, og vil absolutt tro at det det å bli en "skikkelig god sjåfør", krever mye erfaring (les: flere år bak rattet). :)

(Det siste ble kanskje litt OT)

Lenke til kommentar

8783659[/snapback]

8783683[/snapback]

8783703[/snapback]

8783745[/snapback]

Tja.. skal ikke så veldig mye til.

Må sensor bremse pga. stor fart i et kryss eller liknende så er løpet kjørt.

Noen har store problemer i rundkjøringer også. ;)

8783770[/snapback]

Rundkjøringer har jeg full kontroll på, kjører ikke fort der lenger. Første gang jeg øvelseskjørte med faren min så kjørte jeg i 30 i rundkjøringa, ble redd der :!:

Lenke til kommentar
Rundkjøringer har jeg full kontroll på, kjører ikke fort der lenger. Første gang jeg øvelseskjørte med faren min så kjørte jeg i 30 i rundkjøringa, ble redd der  :!:

8783821[/snapback]

Sorry, men det at du føler at du er en god sjåfør, betyr på ingen måte at du er en trygg/sikker/god sjåfør. Du har jo ikke hatt en eneste kjøretime enda..?

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men basert på denne tråden nærmer du deg vel 16?

At faren din har "lært deg å kjøre bil", betyr ikke annet enn at du trolig mestrer å starte, stoppe, løse ut i første, sette bilen i revers og andre helt banale ting. ;)

Teknisk sett kan du "kjøre bil", men du bør ikke ta så lett på det som allerede nå og si at "oppkjøring passerer jeg glatt". Misforstå meg rett, når du har gått gjennom opplæringen er det ikke noe i veien for at du skal kunne klare å stå på oppkjøring.

Personlig har jeg hatt lappen i 1-2mnd nå, og "kan kjøre bil". Med det sagt er jeg en veldig fersk sjåfør, og vil absolutt tro at det det å bli en "skikkelig god sjåfør", krever mye erfaring (les: flere år bak rattet). :)

(Det siste ble kanskje litt OT)

8783802[/snapback]

Hehe, har kjørt bil før å og da kjørte jeg i Pakistan der jeg er ifra, og da var jeg ikke 16 men 14. Drar dit nesten hvert eneste år og er der i 1-2 måneder. Så har blitt endel bilkjøring på meg. Har kjørt MASSE i Norge også. Jeg er 16, halvt år til jeg blir 17 :)

EDIT: Rettet skrivefeil :!:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

8783680[/snapback]

8783718[/snapback]

Med anbefaling fra kjørelærer mente jeg selvfølgelig at alle 4 trinn er bestått.

Du må også være 17 år og 6 måneder for å starte din OFFISIELLE opplæring til førerkortet, Øvelseskjøring kan du gjøre fra du fyller 16

Lenke til kommentar
Rundkjøringer har jeg full kontroll på, kjører ikke fort der lenger. Første gang jeg øvelseskjørte med faren min så kjørte jeg i 30 i rundkjøringa, ble redd der  :!:

8783821[/snapback]

Sorry, men det at du føler at du er en god sjåfør, betyr på ingen måte at du er en trygg/sikker/god sjåfør. Du har jo ikke hatt en eneste kjøretime enda..?

8783836[/snapback]

Jeg kaller ikke meg god sjåfør, men jeg har blitt bedre. Hvis du tenker fra dag en og til idag.... kjører mer forsiktig nå enn før hvis du skjønner. Men jeg er ikke så god heller :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...