Gå til innhold

Uskarpe bilder Coolpix 995 + andre tips?

Anbefalte innlegg

Hei, har nå vært eier av Nikon Coolpix 995 i 6 mnd ..

Har en tendense til å få litt uskarpe bilder, jeg kjøpte kameraet i Danmark, og dansk er kjedelig å lese :cry:

Noen som har tips om hva som kan prøves ut for å få skarpe bilder, jeg trykker alltid utløserknappen halvveis ned litt før jeg "skyter" bildet.

Er det noen andre bruker tips eller innstillinger som andre vil gi tips om så takker jeg så mye på forhånd. :wink:

Mvh

.rolf.h.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde CP995 i over et år, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen her.

Nå har jeg ikke lenger håndboka til 995, og kan derfor ikke hjelpe til mye med menysystemet, men fabrikkinnstillingene er ikke alltid den beste innstillingen på kamera.

Du må prøve deg frem med ulike innstillinger, for å utnytte kameras sine egenskaper.

Se mine Coolpixbilder her:

http://www.pbase.com/skarsk/inbox&page=all

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med lo0ser.

Jeg har også hatt dette kameraet, og før dette så hadde jeg Coolpix 950 og 990. Jeg fikk aldri skikkelig "sprut" i bildene, og syntes lukkertiden i kombinasjon med lysfølsomheten er for dårlig.

I mørke er kameraet svært vanskelig å lyktes med, og ikke minst totalt umulig å autofuksere med.

Jeg vil ikke akkurat påstå at alle bildene til Skarsk er skarpe, så han bør vel kjenne seg litt igjen.

Mye kan gjøres med bildene i et fotobehandlingsprogram som f.eks. Photoshop 7.0 eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er riktig at mine bilder ikke er særlig skarpe, men det er gjort med hensikt.

I menyinnstilling har jeg valgt 'low sharpening' fordi det gir større spillerom for etterbehandling av bilder.

At jeg ikke har oppskarpet dem etterpå, skyldes at jeg vil ha bildene slik.

Skal jeg skrive dem ut eller bruke bildene til noe, har jeg muligheten til å forme dem som jeg ønsker.

Sitat:

"Jeg vil ikke akkurat påstå at alle bildene til Skarsk er skarpe, så han bør vel kjenne seg litt igjen. "

Optikken til Nikon er topp, det er ingen ting i veien med den.

I det her tilfellet er det altså fotografen som ønsker et noe 'soft' utseende på bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...