Yawa Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hei, jeg bil fornye meg og jeg har vert å sett/testa et Fujifilm FinePix S9600. Var meget fornøyd med dette, men så fikk jeg også høre om Canon sitt PowerShot S5 IS. Og det ble jo fort intressant. S9600 falt ismak pga. det hadde "manuell" zoom og fokusering på objektivet. Og det føltes bare helt hærlig å slippe De forhåndsinnstilte Zoom ut/inn knappene. S5 IS ble intressant pga. grei Zoom på 12x. Og i tillegg er det "ekstra-objektiver" til å forbedre vidvinkel-, tele- og nærbilde- fotografering. Her ender man jo opp med et kamera man kan "bygge" på, det koster å være kar, men til slutt har man jo et kamera som vil dekke de fleste behov. Etter min forståelse. Vare lenge kan sikkert Fujifilm også, men ettersom jeg har sett finnes det ikke noen form for "convertere" etc. til S9600. Så det trekker litt ned etter min mening. Men trekker mye opp med tanke på "manuell" styring av Zoom og Focus på objektiv. Canon trekker ned her, og det er vel igrunnen det eneste som trekker ned her også og gjør meg usikker. Så som dere sikkert skjønner er jeg helt på bærtur, og derfor ønsker jeg å høre deres meninger. Hva jeg skal bruke kameaet til? Jo, jeg liker å ta panoramabilder av naturlandskap, bygninger etc. (oversiktsbilder), ta bilder av transportsmidler (kjøretøy, fart), mennesker (portrett, gruppebilder, selskap etc. barn-pensjonist), dyr (fart), nærbilder (macro). Jeg er mye på farten, og liker å feste det meste jeg ser på film, så det blir utrolig mye igrunnen. Men håper dere har skjønt litt, jeg er en hobby-allround-amatør. Dette ble mye, beklager for det, men nå ser dere problemet mitt. Håper noen vil gi meg en liten tilbakemeld. Mange takk! Endret 4. juni 2007 av Yawa Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hvis ikke størrelsen har så mye å si, skal du ikke opp mange kronene for å få et speilrefleks. Foreksempel Canon 350D. Men om dette ikke er av ønske så vil jeg i det minste anbefale deg å søke på tester rundt på internett. Du finner blant annet DinSide.no tester helt på toppen hos Google. Tenk deg deretter om hva du liker best, og om det som eventuelt trekkes ned i testene vil irritere deg. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 nei, speilrefleks er ikke min greie enda. speilrefleks er jo på alle måter bedre, men tingen er jo at man da må ha diverse objektiver for å få det "komplett" på en måte. Og da blir det veeeldig dyrt. Holder meg til mer avanserte kompaktkamera foreløpig. Men takk for svar btw Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du har ikke vurdert lillebroren til fuji'en : S6500fd ? Den har fått gode kritikker på tester -selv om den har færre piksler å by på, så er bildekvaliteten på topp. Og du trenger ikke mer enn 6MP. Gjør du det, da er det på tide med speilrefleks og optikk i 10-20.000 klassen Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg glemte å nevne at zoomområdet til S6500fd tilsvarer 28-300mm (fullformat) og er det viktiste området. Begge modellen har også bedre vidvinkel enn Canon - det synes jeg er viktigere enn området over 300mm. Tom Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 men, Canon sitt S5 IS kamera er det jo tilrettelagt et vidvinkelobjektiv som gir 27mm. Samt en tele som tilbyr opp til 648mm (x1,5, tillegsutstyr) Det trekker jo opp fra min side. Men er enig med deg der, at det er mer fordelaktig å ha bedre vidvinkel enn lengre tele. Det er jo også mulighet for nærobjektiv også som tilleggsutstyr. Eneste som trekker ned fra min side må være zoom/fokuserings metoden Canon har brukt. Liker best Fujifilm sin. Vet jeg er vansklig nå altså. Men that's me. Sorry folkens. Takker for svar hvertfall;) Lenke til kommentar
dags Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har selv Fujifilm S9500. Dette var den forrige utgaven av S9600. Både S9500 og S6500fd benytter samme objektiv. Dette spenner fra 28 til 300mm (sammenliknet med ”gammeldags” småfilmformat). Lysstyrken er fra f: 2,8 (som er bra for et så stort objektiv). Objektivet har standard skru-/filterfatning for 58mm. Dette gir deg mange kreative muligheter vedrørende filter- (for eksempel: close-ups-, grå- og polarisasjonsfilter) og objektivforsatser for både vidvinkel (ca. 23mm) og tele. Ta en titt på dette: http://www.fujifilm.no/FullArticle.aspx?m=191&amid=5463 Min erfaring med Fujifilm er at S-modellene er veldig gode allroundere med særdeles gode muligheter i moderat til dårlig belysning og gir deg en fleksibel alt i ett løsning sammenliknet med DSLR der du må bruke mer penger på optikk (enn hva S9600 koster) for å få tilsvarende fleksibelt spillerom for praktisk bruk. La meg sitere litt fra Digit.no (Dette er skrevet vedrørende S6500fd, men leser du testen for S9500 finner du samme utsagn der): "Siden altfor mange som kjøper et speilrefleks ikke benytter seg av muligheten til å supplere med ekstra optikk, ville de fleste av dem fått mer ut av fotohobbyen ved å velge et "megazoom"-kamera. FinePix S6500fd er et av de mest prisgunstige alternativene, ikke minst takket være 28 mm vidvinkel og 600 mm tele (med digital zoom), 1 cm makro og fremragende bildekvalitet (spesielt med RAW). At det "bare" har 6 Mp oppløsning, er faktisk av underordnet betydning, ikke minst siden det leverer 12 Mp RAW-filer. Minussiden er at S6500fd har en "syntetisk" speilreflekssøker som dessverre gjengir detaljer vesentlig dårligere enn enhver speilreflekssøker. Fordelen er at søkeren gir samme informasjon som på LCD-skjermen, samt at den store skjermen også gir levende opptaksbilde og derfor kan brukes i stedet for søkeren. Prismessig er det ikke lenger så mye dyrere å kjøpe et speilreflekskamera, men da skal man ta i betraktning at standardzoomen som følger med har vesentlig mindre zoomområde og dårligere lysstyrke, gjerne også dårligere makroegenskaper. Videoopptak får man heller ikke mulighet til. Jeg vil ikke si at FinePix S6500fd er det ideelle kamera for alle, men jeg er overbevist om at svært mange amatører med moderate krav og behov vil bli mer tilfreds med et Finepix S6500fd enn med et speilreflekskamera. Kameraet vil dessuten dekke et større bruksområde med sin 10,7x zoom, ansiktsgjenkjenning, levende skjermbilde, videoopptak og de andre fordelene som de fleste speilreflekser mangler." Håper dette var grei informasjon og litt til hjelp før du bestemmer deg. Lykke til! :-) Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 hmmm, ble mer intressant med Fujifilm igjen med tanke på den vidvinkel coverteren. Noen som vet om det går ann å bruke Teleconverteren fra Canon på Fujifilm? med tanke på 58mm (ø). Eventuelt macro-converteren/objektivet? Lenke til kommentar
torefk Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 S9600 får jo bra på tester rundt omkring, men får litt pepper for at den mangler bildestabilisator... Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 vet, men på vidvinkel har ikke det så mye og si. Det er jo på full tele det virkelig er merkbart, vil jeg tro. det med bildestabilisering. Men Dags, hvordan er det å ta bilder, hånholdt, ved full tele? Anyway, jeg har jo stativ, så vil vel tro at jeg ikke vil merke så mye til det med dårlig bildestabilitering i og med at jeg omtrent altid bruker stativ. En vanesak. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Jeg har hatt 9600 noen måneder nå, men har (pga ingeniørmangel i norge) jobbet meg halvt ihjel og fått lite tid til å lære meg kameraet. Noen bilder av "husbruk"typen er det blitt, men jeg må snart lære meg å bruke kameraet mer aktivt på instillingssiden. Out of the box med full auto så gir kameraet gode bilder. Noen av mine hovedargument for å kjøpe kameraet var bl.a manuell zoom, god optikk med "perfekt" zoomområde til hverdagsbruk. Etter å ha tatt noen bilder så er dommen på zoomringen klar: Jeg kommer IKKE til å gå tilbake til motorisert zoom igjen på denne kameraklassen. Derfor er Canon S5 og tilsvarende helt uaktuell for meg. Hva jeg hovedsaklig savner er optisk viewfinder men da må jeg over på ekte speilrefleks, samt bedre blitz. Til min bruk har mangel på bildestabilisator ikke vært noe problem. Endret 6. juni 2007 av SoftLaughBrush Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Anyway, jeg har jo stativ, så vil vel tro at jeg ikke vil merke så mye til det med dårlig bildestabilitering i og med at jeg omtrent altid bruker stativ. En vanesak. 8794368[/snapback] Hvis du bruker stativ, så har du ikke bruk for bildestabilisering. Jeg selv har speilrefleks og har ingen objektiver med stabilisering, istedet bruker jeg et ettbeins stativ - jeg synes det fungerer godt. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvis du bruker stativ, så har du ikke bruk for bildestabilisering. I stedet må du dra med deg et stativ overalt :o) Ellers kan vel også Panasonic FZ50 utstyres med vidvinkelkonverter, tror det er 58mm filtergjenger også på den... Den har i hvert fall bildestabilisator, og bedre lysstyrke på tele i tillegg. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 av vanesak tar jeg med meg stativ overalt. Er ikke store tunge greiene jeg har, men veldig stabilt og godt. i karbon. Funker fett å slenge oppi sekken jeg altid drar på, uansett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvis du bruker stativ, så har du ikke bruk for bildestabilisering. I stedet må du dra med deg et stativ overalt :o) 8794495[/snapback] Det er et poeng. Men i de tilfellene der det ikke er praktisk med stativ, synes jeg det ikke er praktisk med speilrefleks heller... For meg vil en vidvinkel på 28mm være mye viktigere enn bildestabilisering. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det er et poeng. Men i de tilfellene der det ikke er praktisk med stativ, synes jeg det ikke er praktisk med speilrefleks heller... Tja, inni kirker (med folk) kan det være greit med kamera, men det blir krøkkete med stativ. I tillegg har jo disse semikompaktene til forskjell fra DSLR nesten helt lydløs operasjon, så støy er heller ikke noe stort problem. For meg vil en vidvinkel på 28mm være mye viktigere enn bildestabilisering. Ikke for meg, det er ikke ofte jeg bruker 28mm... Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 For meg er god vidvinkel viktig. Jeg tar mye lanskapsbilder og er hekta på panorama. Så liker jeg å få med meg så mye som mulig i bilde også. Men, fra det ene til det andre, både Canon og Fujifilm har samme diameter (58mm) på objektivet. Kan man da f.eks. bruke tilleggs-objektivene fra Canon på Fujifilm og omvendt? Eks. Tele, Vidvinkel og Makro Det har jeg lurt litt på en stund. Lenke til kommentar
dags Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 vet, men på vidvinkel har ikke det så mye og si. Det er jo på full tele det virkelig er merkbart, vil jeg tro. det med bildestabilisering. Men Dags, hvordan er det å ta bilder, hånholdt, ved full tele? Anyway, jeg har jo stativ, så vil vel tro at jeg ikke vil merke så mye til det med dårlig bildestabilitering i og med at jeg omtrent altid bruker stativ. En vanesak. 8794368[/snapback] Jo mer rolig du klarer å holde kameraet, des bedre. Mindre kamerabevegelse får du ved kortest mulig lukkertider om du ikke benytter stativ, bønnepose eller legger kameraet på bakken. Veldig greit å bruke LCDskjermen som sjaktsøker (S9600 kan tiltes)... Velg stor/åpen blender, høyere iso (f.eks. 400 eller 800 om videst mulig dynamikk/kontrast og mykest toneomfang er viktig). Støyen er akseptabel tom. 1600 iso, spes om alternativet er ikke å få tatt bildet. Objektivet tegner skarpest ved f: 5,6, men også akseptabelt ved åpen blender. Ikke bruk digitalzoom hvis du har tilgang på f.eks. Photoshop eller et annet avansert bildebehandlingsprogram. Forstørring/beskjæring blir nemlig best der. Fujifilm er best av kompaktene på støyegenskaper. Det blir ikke bedre om du ikke tar skrittet opp til et DSLR! Lenke til kommentar
dags Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 For meg er god vidvinkel viktig. Jeg tar mye lanskapsbilder og er hekta på panorama. Så liker jeg å få med meg så mye som mulig i bilde også. Men, fra det ene til det andre, både Canon og Fujifilm har samme diameter (58mm) på objektivet. Kan man da f.eks. bruke tilleggs-objektivene fra Canon på Fujifilm og omvendt? Eks. Tele, Vidvinkel og Makro Det har jeg lurt litt på en stund. 8799011[/snapback] Jo lavere brennviddeverdi, des bredere utsnitt. Faren øker betraktelig for vigneterring (mørke hjørner, i verste fall en mørk sirkel rundt sentrum av bildet) dersom ikke den forsatsen du har tenkt å bruke er designet for samme brennvidde den skal brukes til. Generelt får man best resultat med original utstyr. Forøvrig er den optiske kvaliteten bra for både Canon og Fujifilm. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 så det går altså ann å benytte ekstrautstyr fra andre leverandører? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå