Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket OS er best for Web-Server/Deling av Internett?


Anbefalte innlegg

Ja jeg får snart adsl, og lurer på følgende:

 

Hvilket OS er best/lettest for FTP server?

Best/Lettest å dele en Internett Tilkobling?

 

Lurer på Redhat/Mandrake/SuSE/Slackware vs. Win2k Server.

 

Eller er det like greit å kjøre gjennom Switchen?

Bare å sette switchen i uplink?

 

Men kan jeg da like lett kjøre FTP/Mail/Hjemmeside Server?

 

Takker for alle svar som kommer inn!

 

P.S. Det er ikke nødvendig å ta pris med i bildet, og ikke begynn å anbefale win2k datacenter osv. da jeg bare har 5 pcer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg det er veldig lett å sette opp ftp og webserver på linux, dele internett er heller ikke noe problem (hvertfall ikke om du har bredbånd) Selv bruker jeg redhat og synes det stort sett er veldig bra. Sackware er endel vanskeliger og har noen litt vanskelige løsninger(bla pakkesystemet)

 

Får du adsl fra ngt kan du bare putte routeren i switchen for å dele internett ja.

Lenke til kommentar

Når du skal dele ei adsl linje er det best å bruke en adsl router.

Router'n deler opp linja i passe hastigheter til hver pc som står på!

Hver maskin får en egen ip-adresse.

Jeg har en D-Link DI-804med innebygget 4 porters switsj.(10/100MBit)

Det funker bra med linux og windows.

En router koster bare ett par hundre lapper, det kommer ann på hvor mange porter du trenger!

Router'n kan kobles sammen med andre hubber og switsjer!! :D

Lenke til kommentar
Når du skal dele ei adsl linje er det best å bruke en adsl router.

Router'n deler opp linja i passe hastigheter til hver pc som står på!

 

Neppe, disse rimelige routerene har ingen fordeling av båndbredde.

For den opprinnelige posteren vil jeg anbefale Clarkconnect

 

www.clarkconnect.com

Lenke til kommentar

Jeg får også ADSL fra telenor nå (bare mye treigere linje enn deg :() og jeg skal gjøre følgende: Ha en ADSL server, følgelig putte ADSL modemet i den og så ha et nettverkskort til som er i forbindelse med de andre maskinene i nettverket via en hub. så skal jeg bare kjøre en internettdelingsoftware (den integrerte i windows duger) og vips så har man billig deling av ADSL :)

Lenke til kommentar

Til deg som mener at internet connection sharing i windows går greit: det gjør ikke det! Var på LAN i helga, hvor jeg ikke gadd å sette opp en linux router (ødelegger ikke en av maskinene mine med telenor-dritt-pppoe!), og brukte ICS, og det er en aldri så liten bug i den: den maskina som kobler til ADSLen, og deler forbindelsen; tar all den båndbredden den trenger, og deler den båndbredden som er til overs!

 

Vi sleit litt med at vi ikke greide å tyne båndbredde ut av han som delte internetten, sånn at vi ikke greide å få kontakt med utenlandske servere, og endel sider, kom ikke komplette frem, for den bare sto å lasta ned i all evighet; og da brukte han som delte ADSLen nesten ingenting av båndbredde (han kunne jo laste ned når vi ISDN-gutter hadde gått hjem).

 

 

 

Anbefalte Clarkconnect til lærer'n min (IKT-driftsfag) og IT-ansvarlig på skolen, og i dag fikk vi vite at vi skulle lære å sette opp router, med et *veldig* bra system: Clarkconnect :)

Lenke til kommentar
Er det noen form for window program i clarkconnect, så jeg slipper å sitte å tukle meg koder i hytt å gevær?

 

Det er et standard webgrensesnitt for konfigurering og du kan hvis behov innstallere webmin som er et litt mer avansert verktøy.

Boksen trenger ikke skjerm eller tastatur/mus.

Lenke til kommentar
Jeg får også ADSL fra telenor nå (bare mye treigere linje enn deg :() og jeg skal gjøre følgende: Ha en ADSL server, følgelig putte ADSL modemet i den og så ha et nettverkskort til som er i forbindelse med de andre maskinene i nettverket via en hub. så skal jeg bare kjøre en internettdelingsoftware (den integrerte i windows duger) og vips så har man billig deling av ADSL :)

 

For det første er den treig og tar ressurser. Og for det andre så funkern ikke når PCen din er skrudd av... Kort sagt så er den dritt :lol:

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også ClarkConnect som så mange andre her.....

 

Før jeg prøvde det hadde jeg nesten ikke vært borti linux før, men etter et par søk på nettet (Google er din venn), fikk jeg satt opp Samba og Apache m/php og MySQL.

 

Det er egentlig to brukergrensesnitt i clark, et som er "innebygd" hvor du kan starte og stoppe "programmene", oppdatere systemet og se grafer og div.

 

Den andre er webmin, hvor du kan ta deg av det meste av selve administreringen. Denne må du velge å installere (enten i det "innebygde" grensesnittet, eller under installasjonen).

 

Dette var vel kanskje "skivebom" siden jeg ikke skrev noe om deling, for det har jeg ikke vært borti på CC'n(har en SMC Barricade 704ABR) , men tenkte det allikevel kunne være nyttig å vite hvis noen tenkte på å bruke den til annet enn inetdeling.

 

ClarkConnect all the way :wink:

 

EDIT: noen linker ville kanskje vært nyttig:

 

http://ccfaq.valar.co.uk/modules.php?name=...article&sid=137

(Compile PHP & (MySQL))

 

http://www.clarkconnect.org/

 

søk på forumet så finner du en bra (gratis) SAMBA bok link

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler også ClarkConnect som så mange andre her.....

 

 

EDIT: noen linker ville kanskje vært nyttig:

 

http://ccfaq.valar.co.uk/modules.php?name=...article&sid=137

(Compile PHP & (MySQL))

 

 

Hva oppnår du med og kompilere som RPM ikke gir deg?

Jeg bruker up2date fra RH til og holde boksen oppdatert, CC tar kun de alvorlige sikkerhetspatchene mens up2date tar alt som RH gir ut av fikser og bugfixer.

Lenke til kommentar
Jeg får også ADSL fra telenor nå (bare mye treigere linje enn deg :() og jeg skal gjøre følgende: Ha en ADSL server, følgelig putte ADSL modemet i den og så ha et nettverkskort til som er i forbindelse med de andre maskinene i nettverket via en hub. så skal jeg bare kjøre en internettdelingsoftware (den integrerte i windows duger) og vips så har man billig deling av ADSL :)

 

Kjører samme opplegg og det funker helt fett med alle pc'er og os!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...