Gå til innhold

Mitt gamle, vakre objektiv - har noen maken?

Anbefalte innlegg

Hei,

etter at min far kjøpte et Nikomat speilreflekskamera i Japan tidlig på 70-tallet, har det vært hans beste venn, og det er senere overtatt av meg. Blandt de objektivene han kjøpte, er dette 55 mm fastobjektivet. Det er nok det beste objektivet jeg har brukt. Både kvaliteten, følelsen og utseendet appellerer kraftig til meg, men jeg har aldri vært borti noen som har maken. Min far mener han betalte ca. 3000 norske kroner for det (i 1974?), med en svært gunstig kr-yen-kurs. Det står ikke noe navn på det, bare at det er et Nikkor-objektiv på 55 mm med 1:1,2 (samt et serienummer).

Hvis noen har maken, hadde det vært morsomt å få høre om det!

Jeg legger ved tre bilder av objektivet

Med vennlig hilsen

Bård

post-131586-1180980470_thumb.jpg

post-131586-1180980523_thumb.jpg

post-131586-1180980582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En som kjenner til denne superlyssterke 55mm'eren er Bjørn Rørslett

"

55 mm f/1.2 Nikkor-SC

This lens is impressive to behold, but image quality is modest when it is used wide open. There is a veiling flare from internal reflections that softens the image and coma is apparent at f/1.2. Residual optical aberrations lend a softness to the corners until the lens is stopped down to f/4-f/5.6, at which point it becomes a capable performer in terms of sharpness. Image contrast picks up beyond f/2.8 and is very good at f/8 to decline when the lens is stopped more down than this. Note that the 55/1.2 is susceptible to knocks from the side, such abuse can misalign the optical elements."

fra www.naturfotograf.com

Regner med det er den du viser han snakker om, men jeg er ikke helt sikker..

Nikonians?

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Det kan jo høres ut som om det er dette objektivet, men jeg må si at jeg ikke har opplevd særlig uskarphet. På 1,2 er det klart at dybdefokuset er minimalt, men at det er uskarpt i hjørnene har jeg aldri opplevd. Kan det kanskje være et annet? Eller er det bare jeg som er så glad i mitt barn at jeg overser alle feil? Jeg tror egentlig ikke det

EDIT: Jeg ser at han også har mitt 80-200 4,5 Nikkor-objektiv. Det likte han visst svært godt

Endret av Jubel_og_glede
Lenke til kommentar

"

55 mm f/1.2 Nikkor-SC

This lens is impressive to behold, but image quality is modest when it is used wide open. There is a veiling flare from internal reflections that softens the image and coma is apparent at f/1.2. Residual optical aberrations lend a softness to the corners until the lens is stopped down to f/4-f/5.6, at which point it becomes a capable performer in terms of sharpness. Image contrast picks up beyond f/2.8 and is very good at f/8 to decline when the lens is stopped more down than this. Note that the 55/1.2 is susceptible to knocks from the side, such abuse can misalign the optical elements."

Nikonians?

8782409[/snapback]

Bjørn snakker om modellen før den du har;

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85

Lenke til kommentar

"

55 mm f/1.2 Nikkor-SC

Nikonians?

8782409[/snapback]

Bjørn snakker om modellen før den du har;

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85

8783221[/snapback]

Å ja! Tusen takk skal du ha! Nå vet jeg det. Bedre bilder av objektivet enn de jeg tok er altså her: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/k5512.jpg

Objektivet er svært, svært, lyssterkt, og det gir fenomenale bilder. Bruker det fremdeles utelukkende på det samme analoge kameraet pappa kjøpte. Både kameraet og objektivene har dermed fungert smertefritt i nesten 35 år! De har vært på kryss og tvers av verden, pappa har mistet alt utstyret to ganger i sjøen, og jeg mistet kamerahuset ned en trapp. Likevel fungerer det som om det skulle vært nytt. Jeg kommer nok til å fortsette å bruke det til alt sammen går i oppløsning. Eller får kanskje mine barn overta alt etterhvert?

Jeg takker igjen for all hjelp, og jeg vil fremdeles gjerne høre fra noen som har samme objektiv!

Lenke til kommentar
Synd det ikke er den legendariske Noct'en.

8785926[/snapback]

Skulle til å nevne det samme- Forøvrig er de få ekstra 5mm fine for å finne en cropekvivalent til legendariske 85mm 1.4 AI-S, i motsetning til de vanligere 50mm på 1.4

Uansett, du sitter på et fantastisk glassamling selv Abraxa- er 85mm en AF-D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...