Gå til innhold

Første linje support, er lønna mi bra?

Anbefalte innlegg

Hei har akkurat begynt i ny jobb, innen første linje support.Får ei månedslønning på kroner: 22500.

men det er faste skifttillegg, som i snitt blir kroner 10.000 i løpet av en måned.

så total lønning før skatt blir 32500 i snitt, er det bra betalt eller?

trur det er ganske bra betalt.

Hva er snitt lønn for førstelinjesupport i Norge forresten?

rettet feil.

Endret av stdhin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei har akkurat begynt i ny jobb, innen første linje support.Får ei månedslønning på kroner: 22500.

men det er faste skifttillegg, som i snitt blir kroner 10.000 i løpet av en måned.

så total lønning før skatt blir 32500 i snitt, er det bra betalt eller?

trur det er ganske bra betalt.

Hva er snitt lønn for førstelinjesupport i Norge forresten?

rettet feil.

8782165[/snapback]

Jeg har ikke greie på lønnsnivået i Norge for denne yrkesgruppen.

Jeg tror imidlertid, basert på erfaring med dette fra utlandet, at lønna er bra hvis du arbeider med standardprodukter. Jeg tenker da på Microsoft-nettverk, Ms Office, installasjon av drivere etc. Hvis du jobber med SQL, C+, Oracle eller lignede, så er det muligens ikke det, litt avhengig av nivå.

Endret av Oraklet
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jobber du ublu tider eller med spesiell kompetanse? Det var vanvittig bra betalt for en jobb de fleste ser litt ned på. Førstelinje er litt for ofte entry-level med folk som sitter og leser opp fra en lapp uten videre kompetanse.

Selve grunnlønna er ikke mye å skryte av, men med skifttillegget er ikke 32K brutto noe å kimse av.

Lenke til kommentar

Det er ofte stor forskjell i lønn når det gjelder support. Enkelte bedrifter tviholder på supportarbeiderne sine og lønner dem svært godt. Rett og slett fordi det er hovedsaklig 1.linje som faktisk prater direkte med kunden og dersom 1.linje hadde gått ut i streik hadde bedriften slitt noe voldsomt.. Dette er det mange arbeidsgivere som er klar over og gir dersom arbeiderne sine god lønn og goder. Mens hos andre bedrifter er det særdeles dårlig lønn fordi det er såpass lavt i rang. Akkurat det er helt latterlig og de fleste er faktisk underbetalt! Da kan man faktisk slå i bordet. Noe jeg har gjort. Jeg startet i 1.linje med en startlønn på 140,- timen. Relativt greit det tenkte jeg. Men så fikk jeg etterhvert mye større ansvar som f.eks aleneansvar for en egen kø (brukerstøtte) og at jeg i tillegg er onsite-teknikker ved andre lokasjoner. Derfor slo jeg i bordet og har nå gått opp fra 140,- i timen til 158,- i timen på 4 måneder. Synes det er ganske så bra! :) Spesielt med tanke på at jeg kun har fagbrev i IKT-Driftsfag og ikke en dag på høyskole. Noen kolleger jeg jobber med her har mange mange år på høyskole (bachelor, ingeniør osv) og har bare 165,- i timen. Derfor klager jeg ikke nå ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

en annen grunn er gjerne at de som sitter på første linje får store kunnskaper om systemene, og kan starte på drift/2-3linje uten større problemer

men på jobb er alle med noe erfaring 1 og 2 linje, og man får sitt ansvarsområde, f.eks jeg har ansvar for citrix, internett, standard programmer(som office), SMS(enkel installasjon av programmer for brukeren), antivirus og litt til, husker ikke alt :p

men så tjener alle ganske bra, tror alle tjener rundt 300k ett sted, +overtid og slikt da, og jobber ikke skift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg jobber på 2. linje support og har jobbet i bedrifte i 6 mnd 1. desember. Da er prøveperioden min over. Jeg har 310K i året, og ingen overtid (får avspassering) eller bonus som jeg vet om. Har ca et halvt år erfaring med support fra annen jobb, samt 4 år på bensinstasjon.

Av utdanning har jeg 3 årig bachelor i IT (software utvikling) og ingen ekstra kurs eller sertifiseringer.

Min tittel er 2. linje teknisk support, men er ikke begrenset til bare support. Jeg hjelper også driftsansvarlig når han trenger hjelp, og får andre oppgaver dyttet på meg, blant annet opprydding i database, samt programmerings prosjekter.

Nå som prøve perioden min er over, og det er snart lønnsforhandlinger, hva kan jeg kreve, eller hva har andre i min posisjon?

Tenkte på å kreve minst 350k, men fant ut at min kollega som har vært der i et år har den lønna. Kan jeg kreve mer enn 350k? Jeg viser stor interesse og initiativ til å gjøre ting.

Jobber forøvrig i oslo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...