loathsome Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Heisann, Hvordan skal jeg gå fram for å patche min kernel til den nyeste versjonen (fra kernel.org)? P.d.d kjører jeg loathsome@serpent's-kiss:~$ uname -r2.6.20-16-generic Takk for svar Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Noen grunn til at du vil ha nyere kernel? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du kjørte *buntu, gjorde du ikke? I så fall er nok denne fin å se på (NB: denne er vel egentlig skrevet da 6.10 var siste versjon, men det meste der gjelder jo fortsatt), selv om det var kun patching du lurte på. Ellers finner en ganske mange forklaringer på hvordan bruke patch ved å bruke en WWW-søkemotor: f.eks. denne. (For ikke å glemme man patch) Lykke til :-D Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Noen grunn til at du vil ha nyere kernel? 8782055[/snapback] Det er høyst urelevant. Du kjørte *buntu, gjorde du ikke? I så fall er nok denne fin å se på (NB: denne er vel egentlig skrevet da 6.10 var siste versjon, men det meste der gjelder jo fortsatt), selv om det var kun patching du lurte på. Ellers finner en ganske mange forklaringer på hvordan bruke patch ved å bruke en WWW-søkemotor: f.eks. denne.(For ikke å glemme man patch) Lykke til :-D 8782318[/snapback] Takk for svar - prøvde $ sudo patch -p1 <patch>, men det skjedde ikke noen ting. Måtte bruke CTRL+C for å avbryte "patchingen". edit; Å kjøre med --dry-run gjorde heller ikke noe. Endret 4. juni 2007 av loathsome Lenke til kommentar
kommers Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Du måtte avbryte med ^C når det ikke skjedde noe? Du mener kanskje at den spyttet ikke ut noe tekst, men noe ble i hvert fall gjort? Patching tar vanligvis ikke så utrolig lang tid, akkurat. Har du sjekket at du bruker riktig nivå av prefiks-stripping (du sier du brukte -p1) i forhold til path'en i patchen du påfører? Prøv å sleng på --verbose og vent, så bør den si ifra hva den evt jobber med. Redigert (Ekstra feilkilder): Du har husket å pakke ut patchen, om den er komprimert som .gz eller .bz2 e.l., ikke sant? Du står i rett katalog (typisk /usr/src eller /usr/src/linux -- avhengig av benyttet prefiksstripping) når du forsøker å patche? [Men det er litt rart at du ikke får ut noen feilmelding heller om du har blitt utsatt for disse feilene.] Redigert2: Bra, Egil.B, du lukta lunta med én gang. Sorry at jeg ikke så den selv. Endret 4. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 patch -p1 < patch merk at < skal være der. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Ah, takk! Skal prøve igjen snart. Manualen sa ingenting om noe «<» Endret 4. juni 2007 av loathsome Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Du måtte avbryte med ^C når det ikke skjedde noe? Du mener kanskje at den spyttet ikke ut noe tekst, men noe ble i hvert fall gjort? Patching tar vanligvis ikke så utrolig lang tid, akkurat. Har du sjekket at du bruker riktig nivå av prefiks-stripping (du sier du brukte -p1) i forhold til path'en i patchen du påfører? Prøv å sleng på --verbose og vent, så bør den si ifra hva den evt jobber med. Redigert (Ekstra feilkilder): Du har husket å pakke ut patchen, om den er komprimert som .gz eller .bz2 e.l., ikke sant? Du står i rett katalog (typisk /usr/src eller /usr/src/linux -- avhengig av benyttet prefiksstripping) når du forsøker å patche? [Men det er litt rart at du ikke får ut noen feilmelding heller om du har blitt utsatt for disse feilene.] Redigert2: Bra, Egil.B, du lukta lunta med én gang. Sorry at jeg ikke så den selv. 8782567[/snapback] Hvordan vet jeg hvilke "nivå av prefiks-stripping" jeg skal bruke? Leste bare at jeg skulle bruke «-p1» og hvordan finner jeg ut hvor jeg må være? Skal jeg bare prøve under /usr/src? Ikke gjort dette før, tydeligvis. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Patcher skal brukes i mappen kildekoden ligger, f.eks /usr/src/linux-x.x.x. Stripping finner du ved å lese de første linjene i patchen. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Her er de første linjene; diff --git a/Makefile b/Makefileindex d970cb1..7980f39 100644 --- a/Makefile +++ b/Makefile @@ -1,7 +1,7 @@ VERSION = 2 PATCHLEVEL = 6 SUBLEVEL = 21 -EXTRAVERSION = +EXTRAVERSION = .3 NAME = Nocturnal Monster Puppy Hvillke skal jeg bruke? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) I patchen din ser man at den modifiserer Makefile til Linux. Denne er laget som en diff (differansen, hvilke filer den gjelder angis med "---" og "+++" og hver linje i patchen som starter med "-" eller "+" angir linjer med endringer, linjer uten dette angir referansepunkter der koden/innholdet er lik(t) i begge filene) mellom a/Makefile og b/Makefile (begge angitt med relativ path i forhold til der du står når du påfører patchen, siden de ikke starter med '/'). (NB: En .patch-fil kan inneholde diff'er for flere fil-par, de kommer etter hverandre i fila, og markeres med ny "---"/"+++" osv, og alle diffene blir påført i én operasjon med patch). Siden stien til din Makefile er /usr/src/linux*/Makefile og du ikke har noen "a"- eller "b"-katalog i kildekodetreet til Linux så må du strippe vekk prefiksene "a/" og "b/" slik at dersom du da står i /usr/src/linux* vil patchen "treffe" din Makefile som ligger i katalogen. Altså må du strippe vekk til og med den første skråstreken (dvs -p1). Mao. prøv: cd /usr/src/linux* (bytt ut "linux*" med navnet på katalogen med kildekodetreet du vil patche, slik at det passer for deg) sudo patch --dry-run -p1 < sti/til/din/super.patch (en dry-run først for å se om det passer -- greit når man er ny i faget ;-) ) sudo patch -p1 < sti/til/din/super.patch (patche på ordentlig) Endret 5. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Så du skal patche en 2.6.20-kernel (som har fult av patcher fra Ubuntu) med en patch til en vanilla 2.6.21-kernel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå