Gå til innhold

LOST Kommer ikke inn pa Ubuntu webserver fra andre

Anbefalte innlegg

Har ikke testet dette selv, denne (fedora) oppsett guiden for apache så er det en del steg å gjøre. Søk etter <Directory /home/*/public_html> så skulle du komme direkte til avsnittet for websider fra brukerområde. Vet ikke hva du evt har gjordt og ikke gjordt av dette, men kan kanskje være verdt en liten titt. Regner med at apache oppsettet er ca det samme uannsett distro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Du har verken brukt Listen- eller Port-direktivet noe sted såvidt jeg kan se (vet ikke om det er nødvendig), men default er sannsynligvis port 80. Kan du bekrefte med netstat -l at du har en (TCP)-forbindelse som lytter til port 80 (sjekk lista på toppen)?

8784712[/snapback]

netstat -l

tcp 0 0 *:www *:* LISTEN

Hm, i mitt virtualhost oppsett bruker jeg "NameVirtualHost *:80" .. vet ikke om det gjør noe forskjell egentlig. Apache 2.2, right?

Provde det, men det gikk ikke det heller

Lenke til kommentar

Jeg testet å sette opp userdirs på min FC6 server, fikk ingen problemer. Men jeg fikk 403 forbidden når rettighetene ikke var satt riktig på katalogene, eller riktig rettigheter i SELinux. Men det ser ut som du ikke får kontakt med web serveren overhodet. Regner med du har testet med både dns navn og ip adr ? Får du koblet til med noe annet, f.eks ftp, ssh, telnet ? Hvis ikke så ser det ut som noe blokkerer all innkommende trafikk, og da er det neppe ett apache problem.

Lenke til kommentar

I guiden jeg fulgte så måtte jeg editere /etc/hosts og /etc/sysconfig/network

Hvordan ser disse ut hos deg, kanskje noe må gjøres der for at den skal svare å forespørsler utenfra :hmm: Jeg ville ha begynt å gå igjennom systemoppsettet for å se om jeg kan finne noe som lukter som det kan blokkere nettrafikk eller trenger litt videre konfigurering. For det er jo veldig tydelig at det ikke fungere "out of the box" :dontgetit:

Lenke til kommentar
I guiden jeg fulgte så måtte jeg editere /etc/hosts og /etc/sysconfig/network

Hvordan ser disse ut hos deg, kanskje noe må gjøres der for at den skal svare å forespørsler utenfra  :hmm: Jeg ville ha begynt å gå igjennom systemoppsettet for å se om jeg kan finne noe som lukter som det kan blokkere nettrafikk eller trenger litt videre konfigurering. For det er jo veldig tydelig at det ikke fungere "out of the box"  :dontgetit:

8865330[/snapback]

127.0.0.1 localhost

127.0.1.1 ubuntu.knausen.local

192.168.2.100 ubuntu.knausen

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts

::1 ip6-localhost ip6-loopback

fe00::0 ip6-localnet

ff00::0 ip6-mcastprefix

ff02::1 ip6-allnodes

ff02::2 ip6-allrouters

ff02::3 ip6-allhosts

Det var ingen network fil i den banen. =/

kanskje serveren bare kjører på loopback og ikke på eth0 (eller hva-nå-enn-kortet-ditt-heter)

hvordan ser jeg det, og/eller hvordan fikser jeg det?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kunne finne på nettet så ser det ut som i ubuntu så ligger hostname i /etc/hostname (som er det som ligger i network fila på Fedora)

Setting your ubuntu stytem hostname

Setting up your hostname upon a ubuntu installation is very straightforward. You can directly query, or set, the hostname with the hostname command.

As an user you can see your current hostname with

sudo /bin/hostname

Example

To set the hostname directly you can become root and run

sudo /bin/hostname newname

When your system boots it will automatically read the hostname from the file /etc/hostname

If you want to know more about how to setup host name check here

I Fedora guiden så settes hostname til dns navnet

HOSTNAME=stantonfinley.org
, i ditt tilfellet så skulle vel det bli S. Det samme blir satt opp i host fila
67.172.236.37           stantonfinley.org stantonfinley
jeg brukte ipnummeret på mitt nettverk (192.168.2.100) og dnsnavnet, igjenn så skulle det bli S

Om dette vil fungere eller ha noen betydning vet jeg ikke, tar bare utgangspunkt i at apache er (ca) likt uannsett distro, og derfor bør settes opp likt.

For å sjekke nettverksoppsettet ditt kan denne siden kanskje være nyttig: http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-networkin...mmand-line.html

Endret av crowly
Lenke til kommentar
auto lo

iface lo inet loopback

iface eth0 inet static

address 192.168.2.100

netmask 255.255.255.0

gateway 192.168.2.1

auto eth1

iface eth1 inet dhcp

auto eth2

iface eth2 inet dhcp

auto ath0

iface ath0 inet dhcp

auto wlan0

iface wlan0 inet dhcp

auto eth0

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Har du sjekket at det ikke er sperret av brannmuren i linux?

Jeg trodde også at alt var åpent, men ved å bruke webmin litt kreativt fant jeg ut at nesten alt var stengt, det ble altså løsningen på hvorfor jeg ikke fikk koblet til cs-serveren min blant annet.

Lenke til kommentar
Ubuntu comes with a good firewall system called iptables. You can download some graphical managers to customize it. This is good if you want to do some things like port forwarding for BitTorrent clients. One is called "firestarter" (sudo aptitude install firestarter).

Kanskje installere firestarter (hvis du ikke har det allerede) for å (dobbelt)sjekke at alt som bør være åpent faktisk er åpent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...