Gå til innhold

Synkronisering av minnepenn

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en Corsair 4 GB minnepenn, og har i den forbindelse bestemt meg for å jobbe i større grad direkte mot minnepennen. Har installert TrueCrypt og laget en kryptert virtuell "stasjon" på minnepennen som jeg "mounter" hver gang jeg kobler til minnepinnen. Men så er det ikke alltid at jeg har tilgjengelig minnepinnen når jeg sitter på maskinen hjemme, eller når jeg for den saks skyld er koblet opp mot maskinen via Remote Desktop.

Kunne egentlig tenke meg å ha de den krypterte fila liggende på både den stasjonære maskinen og på minnepennen, og at når jeg "mounter" fila på minnepennen, f.eks. H: (fila på den stasjonære maskinen "mountes" automatisk f.eks. som G: under oppstart), så synkroniseres disse to automatisk. Noen som har peil på et synkroniseringsverktøy som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det kan bli vanskelig:

Q: Is it secure to create a new container by cloning an existing container?

A: You should always use the Volume Creation Wizard to create a new TrueCrypt volume. If you copy a container and then start using both this container and its clone in a way that both eventually contain different data, then you might aid cryptanalysis (both volumes would share a single key set).

Kilde.

vet ikke om det svarte nøyaktig på spørsmålet ditt, men det jeg får ut av det er at det ikke funker å kopiere "host-fila" for å få en ny en hvis du skjønner, derfor kan det bli vanskelig å synkronisere på den måten.

kanskje det kan funke å synkronisere dem mens de er "mounta"?

anbefaler å lese gjennom (i hvert fall deler) av kilden jeg linka til pluss pdf-brukermanualen som fulgte med.

har selv kjøpt en corsair flash voyager 4gb for et par dager siden og syns den funker veldig bra og truecrypt er rimelig genialt.

når jeg først møter en med (nesten?) samme minnepenn, vet du hvordan man lager en partisjon istedet for å bruke en "host-fil"? :hmm:

hernil

Lenke til kommentar
tror det kan bli vanskelig:
Q: Is it secure to create a new container by cloning an existing container?

A: You should always use the Volume Creation Wizard to create a new TrueCrypt volume. If you copy a container and then start using both this container and its clone in a way that both eventually contain different data, then you might aid cryptanalysis (both volumes would share a single key set).

Kilde.

vet ikke om det svarte nøyaktig på spørsmålet ditt, men det jeg får ut av det er at det ikke funker å kopiere "host-fila" for å få en ny en hvis du skjønner, derfor kan det bli vanskelig å synkronisere på den måten.

kanskje det kan funke å synkronisere dem mens de er "mounta"?

anbefaler å lese gjennom (i hvert fall deler) av kilden jeg linka til pluss pdf-brukermanualen som fulgte med.

8781379[/snapback]

Det spørsmålet du siterte gjaldt egentlig om det går an å lage en ny TC-partisjon (TrueCrypt) ved å kopiere en gammel .tc-fil. Og som det står der, så går det helt fint. Men siden du da ender opp med to filer med samme "key set", vil du bidra til å gjøre det enklere å knekke krypteringen.

Anywho, så var det ikke det jeg var ute etter. Tanken min var å ha en kopi av .tc-fila fra minnepinnen liggende lokalt på den stasjonære PCen min. Selvsagt som backup, i tilfelle jeg skulle miste minnepinnen, men óg fordi jeg da vil ha tilgang til dokumenter, bookmarks +++, selv om ikke minnepinnen er tilgjengelig akkurat der og da.

Det endte med at jeg kopierte fila fra minnepinnen og la den lokalt på PCen min. Satt opp TrueCrypt til å starte under oppstart av Windows, og til å automatisk mounte .tc-fila. Så kan jeg bare bruke FirefoxPortable fra den TC-partisjonen + legge dokumenter ol. der, også bare passe på å synkronisere med minnepinnen med ujevne mellomrom.

har selv kjøpt en corsair flash voyager 4gb for et par dager siden og syns den funker veldig bra og truecrypt er rimelig genialt.

når jeg først møter en med (nesten?) samme minnepenn, vet du hvordan man lager en partisjon istedet for å bruke en "host-fil"? :hmm:

8781379[/snapback]

Mitt inntrykk er at TrueCrypt ikke bryr seg så mye om de fysiske størrelsene på minnepinnen din, eller på harddiskene dine heller for den saks skyld. Så lenge den har en partisjon tilgjengelig, det være seg på minnepinnen eller på harddisken din, så kan du lage en fullstendig TC-partisjon (ikke sånn host-fil). Det valget må du jo bare ta når du lager en ny TC-partisjon med programmet ("Create Volume").

Hvis du vil ha flere partisjoner på én og samme minnepinne, ser jeg vel egentlig ikke noe problem med det. Men regner med at du må bruke Partition Magic eller noe sånt for å dele opp minnepinnen i flere partisjoner. :hmm:

Lenke til kommentar
Skjønte ikke alt hva du skreiv, men vis du skal synkroniere Minnepenn med PC, så kan du bruke SyncToy fra Powertoys. Funker bra her  :thumbup:

8780266[/snapback]

Takker for tipset! Enkelt og greit program, også går det jo veldig greit å kombinere det sammen med Task Scheduler. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...