Gå til innhold

Miniguide: Hvor mange Watt er nok?

Anbefalte innlegg

P = U*I både på vekselstrøm og likestrøm. Unntaket er tre fase, der P = U*I* kvadratroten av 3. Når du måler 1,982 A ved 240 V er effekten 230 * 1,982 = 455,86 W

EDIT: 1 VoltAmpere = 1 Watt kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Watt

8796507[/snapback]

Sorry mate, men dette stemmer bare nesten.

2 fase er P = U * I * Cos φ

S = U * I

Q = U * I * Sin φ

3 fase er P = U * I * Cos φ * kvadratrot av 3

S = U * I * kvadratrot av 3

Q = U * I * Sin φ * kvadratrot av 3

S oppgis i VA (Volt Ampere) også kalt tilsynelatende effekt

P oppgis i W (Watt) også kalt aktiv effekt (nyttegjort)

Q oppgis i VAr (Volt Ampere reaktiv) reaktiv effekt

Grunnen til dette er Q, som er en reaktiv effekt. Alle kretser som inneholder kapasitive eller induktive komponenter vil ikke ha en Cos φ = 1, noe rene resitive kretser har. Forskjellen er at det trekkes effekt fra nettet som ikke nyttegjøres. De går til feks vekslende magnetfelt etc. Kan gi store utslag på et regnestykke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trekker den 400 Watt fra støpslet så trekker den ca 20% mindre "inne i maskina" om du da legger på 25% for å ha litt rom, så er man oppe i 400 Watt igjen :) Mao holder det stort sett greit med en PSU som er like kraftig som den oppgitte effekten fra veggen.

8781017[/snapback]

Veldig greit forklart! :thumbup:

De eksempelmaskinene i artikkelen greier seg altså fint med henholdsvis 300W og 400W PSU dersom man ikke antar dårlig luftgjennomstrømning, dårlig fordeling av lasten mellom 12V, 5V og 3,3V og sånne ting.

For ordens skyld: PSU'er merkes med det antall watt de kan levere inni maskina, ikke det de trekker fra stikkontakten. Eksempel 1 trekker inntil 275W fra stikkontakten og leverer omtrent 220W inni maskina. I teorien holder det på hengende håret med en 220W PSU, men det er jo bra å ha litt å gå. Dermed legger man på drøye 25% og havner oppe på 275W PSU. 275W er en uvanlig PSU-størrelse så da velger man den nærmeste over det: 300W. (Da har man lagt til 36% ekstra å gå på).

Angående oppstart så bidrar harddiskene til å trekke opp en del. De kan bruke omtrent 30W de sekundene de spinner opp. Men da er heldigvis PSU mest kjølig og kan levere mest effekt også. CPU og GPU trekker nok også opp en god del de første sekundene siden det tar litt tid før Cool & Quiet, Speedstep og tilsvarende funksjoner for skjermkort slår inn. Vifter som spinner opp trekker også litt ekstra, men det er bare snakk om noen få watt.

Lenke til kommentar

Ikke et eneste ord om 12V-linje? :no:

Det er jo vanligvis viktigere å vurdere enn total effekt!

Og den kalkulatoren bør nok kun anbefales til folk som vet å kontrollregne. Det viser seg gang på gang at mange bruker den feil eller tror at resultatet er faktisk forbruk. Og den påpeker jo også:

The recommended total Power Supply Wattage gives you a general idea on what to look for BUT it is NOT a crucial factor in power supply selection! Total Amperage Available on the +12V Rail(s) is the most important, followed by the +5V amperage and then the +3.3V amperage.
Lenke til kommentar

Siden jeg har en strømforbruksmåler testet jeg mest for morro skyld litt på A64 maskinen min, for å se hvordan det så ut ifht kalkulatorens anbefalning.

Maskinen består for øyeblikket av:

DFI LP NF4 Expert

Opteron 165 1,8Ghz @ 2,8Ghz- 1,4V

ATI X1800XT 512MB (flashet til PE fart og V-core)

2x Raptor 10K rpm i Raid 0

1 IDE 7200 disk

2x dvd/cd

Audigi lyd pci

4x 512MB DDR

1 floppy

Mist 500W

Vannkjøl og radiatorvifter er ikke medregnet, det er delvis selvforsynt. Det høyeste forbruket jeg har klart å få til er 298VA eller ~298W under deler av 3DMark06 i Vista. Under oppstart er det først ca 180 under post, og 220 under boot av Vista. Idle ligger rundt 148-152. Orthos dualcore bruker ca 220VA

Kalkulatoren anbefaler ca 460W til dette oppsettet, så den tar nok relativt godt i. Det kan dog tenkes at jeg har peek verdier som er høyere, siden jeg ikke har noen analog måler, eller max/min registrering.

Noe som overasker meg litt når jeg nå driver å måler her er forbruket med maskinen avslått. Den bruker da ca 14VA og dette syns jeg var mye.

Prøvde å måle adapteren til laptop, siden det har vært en del snakk om strømforbruket av slike ting (mobil-ladere osv), men fikk ikke noe utslag når den ikke var tilkoblet, så det var nok ikke rare forbruket.

Lenke til kommentar

Av 298w fra nettkontakten, kan du sikkert trekke fra 20% i tap fra virkningsgraden på PSU. Så maskinen din reelt bruker ca 240w internt, nesten halvparten av hva watt-kalkulatoren skulle tilsi :!: .

Hører du "rare lyder" fra Mist PSU når maskinen er skrudd av hvis du legger øret helt inntil?? Tror det er nettfilteret og litt annet som drar de 14w.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i det Krapfoss, og selv om vi legger til feks 10% for å være raus, i eventuell feilmåling har jeg nok mye å gå på på det oppsettet selv med 500W som i dag jo ikke er veldig kraftig.

Når det gjelder Mist og lyder har jeg ikke hørt noe. Jeg har 2 slike psu i hver sin vannkjølte maskin her og er særdeles fornøyd, og kommer til å kjøpe enda en tror jeg. Den ene maskinen er helt vifteløs og det er hardiskene jeg hører, rett og slett utrolig stille og bra syns jeg de er.

Men vet at det har vært en del som har vært plaget av lyder som du beskriver og diverse ting (noen lav spenning, noen plutselig død, og noen ulyder har jeg lest om), men jeg har selv ikke hørt det så langt i alle fall. Siden jeg driver å bygger om begge de maskienen nå skal jeg prøve å høre etter det med øret inntil psu (har eller ikke øret akkurat der slik de normalt står, så kan ha overhørt det :p )

Ellers, vedrørende Watt og 12V linjer ser jeg først nå at mine 2 "Mist 500W BHE12 Active PFC" som altså har prikk lik modellbetegnelse og navn faktisk har litt forskjellig spesifikasjoner.

Den ene har;

3,3+5V max 275W samlet (eller 3,3V-30A/ 5V-45A)

12V max 380W samlet (eller 2x18A)

Totalt samlet 3,3V-5V-12V=475,5W (+ -12V og 5Vvsb 24,5W)

=500W totalt samtidig max og rating

Den andre har;

3,3+5V max 275W samlet (eller 3,3V-30A/ 5V-45A)

12V max 400W samlet (eller 2x20A)

Totalt samlet 3,3V-5V-12V=475,5W (+ -12V og 5Vvsb 24,5W)

=500W totalt samtidig max og rating

Så her har altså to tilsynelatende helt like psu forskjellige egenskaper i praksis, der den siste har fått noe bedre kapasitet på 12Volt linjene, på bekostning av hva man da samtidig henter ut av 3,3V og 5V. Hver for seg kan man fortsatt trekke det samme av 3,3V og 5V. Den siste vil dermed være bedre i de fleste oppsett.

Dette er atter et eksempel på det flere her har vært inne på at total Watt rating ikke nødvendigvis sier så alt for mye. Og sett i lys av det er det i grunn fornuftig når man først skal lage en slik kalkulator, som altså i gratisversjonen kun gir svar i form av totalrating, at den tar godt i.

Mist er ganske bra på 12V effekt ifht Wattrating, og har feks bedre 12V egenskaper en Hiper 580W eller OCZ Modstram 520W for å nevne de jeg kommer på da jeg undersøkte for et års tid siden. Nå er ikke det heller noe dårlige psu, men bare som et eksempel på at man i praksis ikke har noe mer effekt der det normalt sett er mest kritisk (12Volt), selv om ratingen er 80W forskjellig på de nevnte. Men de to sistnevnte tillater høyere forbruk fra 3,3 og 5V linjene samtidig som man belaster de max av det de klarer på 12Volt. Det finnes både bedre og dårligere eksempler enn alle disse. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble litt skremt av den kalkulatoren det er linket til. Har et 8800gts på vei i posten. Med det lagt inn, kommer kalkulatoren ut med at jeg trenger 548W.

Med skjermkortet jeg har nå får jeg anbefalt 521W. Men har jo kjørt stabilt i mange måneder med en Chieftech merket med 400w.

Har liksom ikke råd til ny strømforsyning i samme måned som jeg kjøper et 8800gts :(

Hardware:

-8800gts

-Asus A8N-SLI Premium

-X2 3800+ (overklokket til 2.8GHz på 1.4v)

-4 x 512mb DDR

-3 x SATA disker

-1 x DVD brenner

-3 x 120mm vifter

-2 x 90mm vifter

Blir dette for mye for en 400w psu?

Lenke til kommentar

Synes denne er fin:

http://www.chill-innovation.com/chill-innovation.asp

This is a top-of-the-line overclocked hardcore gaming SLI System featuring two blistering fast 8800GTS cards and a overclocked top range processor.

*

Intel Core 2 Extreme X6800 Processor

*

Hi-End motherboard, nForce 680i SLI chipset

*

2x Nvidia 8800GTS VGA cards with 640Mb RAM in SLI

*

2x 2Gb (total 4Gb) PC-6400 DDR2 Hi-End Memory, 4-4-4-12

*

2x 300Gb Hard drive, 7200RPM

*

DVD-RW, 18x Speed

*

DVD-ROM, 48x Speed

*

2x 120mm Silent Case fans w/ LED light

*

Chill Innovation CP-520A4 520W

CPU at stock speed 2.93Ghz

2x 8800GTS at stock speed 513/1584

PC / Windows Start up = 276 W

Windows Idle operation = 207 W

Stressprime Orthos Small FFTs = 296 W

Full load gaming (3Dmark06) = 384 W

CPU Overclocked to 3.45Ghz

2x 8800GTS Overclocked to 650/2010

PC / Windows Start up = 305 W

Windows Idle operation = 228 W

Stressprime Orthos Small FFTs = 312 W

Full load gaming (3Dmark06) = 436 W

As the results show, a Hi-End gaming system like this can easily be run with a high quality real power PSU such as the new CP-520A4 520W.

Even during full load and highly overclocked, this system "only" peaked at 436W. During most stress situations and gaming tests the system barely hit 400W. This Power Supply provides plenty of power and plenty of spare capacity for such hi-end configurations.

(It is not recommended to use any of our former series Power Supplies for such configuration as the combined 12V performance is not sufficient enough for such)

The VGA cards are by far the most consuming parts, and the 8800 series are some of the most power demanding VGA cards on the market today.

If removing one of the 8800GTS in the SLI setup and thereby only running a single 8800GTS card, the full load gaming power draw is reduced by amazing ~100W, making the CP-450A4 450W strong enough for such hi-end configuration.

Here is another powerful top-of-the-line system featuring a popular Intel Core 2 Duo E6600 overclocked to 3.2Ghz and a top-of-the-line 8800GTX 768Mb VGA card.

*

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.2Ghz Processor

*

Hi-End motherboard, i965P Chipset

*

Nvidia 8800GTX VGA card with 768Mb RAM

*

2x 1Gb (total 2Gb) PC-6400 DDR2 Hi-End Memory, 4-4-4-12

*

*

DVD-RW, 18x Speed

*

2x 120mm Silent Case fans w/ LED light

*

Chill Innovation CP-520A4 520W

CPU Overclocked to 3.2Ghz

8800GTX at stock speed

PC / Windows Start up = 273 W

Windows Idle operation = 221 W

Stressprime Orthos Small FFTs = 279 W

Full load gaming (3Dmark06) = 355 W

This powerful configuration can also easily be run by a high quality REAL POWER PSU such as the CP-520A4 520W and still have lots of capacity remaining. Surprised?

If replacing the 8800GTX with the ATI X1950 XTX power consumption will be almost similar.

If replacing the Intel E6600 processor with an AMD X2 Dual Core processor or even the AMD FX-60, the total power consumption will not be affected that much.

The next system will become a very popular mainstream gaming configuration which represents the upper end of gaming systems today.

*

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.2Ghz Processor

*

Hi-End motherboard, i965P Chipset

*

Nvidia 8600GTS VGA card with 256Mb RAM

*

2x 1Gb (total 2Gb) PC-6400 DDR2 Hi-End Memory, 4-4-4-12

*

*

DVD-RW, 18x Speed

*

2x 120mm Silent Case fans

*

Chill Innovation CP-450A4 450W

CPU Overclocked to 3.2Ghz

8600GTS at stock speed

PC / Windows Start up = 159 W

Windows Idle operation = 110 W

Stressprime Orthos Small FFTs = 179 W

Full load gaming (3Dmark06) = 209 W

Are you surprised again? This system can easily be run by a high quality REAL POWER PSU such as the CP-400P4 400W or CP-450A4 450W.

Even adding several additional hard drives and optical drives etc. and/or trying to overclock even more, will still make this system more than easy to run with a good quality 400W or 450W Power Supply. If you are not planning to overclock, the power consumption will be even lower than illustrated here!

This type of system is also very easy to make very silent. By using the ultra silent CP-400P4 or CP-450A4 together with a silent temperature controlled CPU cooler and a passive cooled 7600GT or 8500GT/8600GT can make such configuration virtually silent.

Finally we will here show the PEAK power consumption of some of the most popular components on the market lately:

AMD Athlon-64 FX-60 = 110 W

AMD FX-60 @ 3006Mhz at 1.45v = ~145 W

AMD Athlon-64 X2 5000+ AM2 (2 versions) = 65/89 W

AMD CPU Athlon 64 3800+ AM2 = 45 W

Pentium-4 D840 3.2Ghz = 130 W

Intel Core 2 Duo E6300 - E6700 = 65 W

Intel Core 2 Duo E6600 @3600Mhz at 1.45v = ~113 W

Intel Core 2 Extreme X6800 = 75 W

Intel Core 2 Quad QX6800 = 130 W

NVIDIA 8800GTX 768Mb = ~130 W

NVIDIA 8800GTS = ~106 W

NVIDIA 8600GTS = ~ 48 W

NVIDIA 7950GT = ~ 82 W

NVIDIA 7900GT SLI (2x VGA cards) = ~143 W

NVIDIA 7600GT SLI (2x VGA cards) = ~ 95 W

NVIDIA 7600GT = ~ 36 W

ATI X1950 XTX = ~125 W

ATI X1900 XTX CrossFire (2x VGA cards) = ~230 W

ATI X1800 XT = ~103 W

ATI X1800 XL CrossFire (2x VGA cards) = ~124 W

ATI X1600 XT = ~ 55 W

Western Digital Caviar SE16 250Gb = ~10 W

Seagate Barracuda 7200.7 NCQ = ~12 W

Maxtor DiamondMax 11 = ~15 W

Optical Drives (DVD-RW, DVD-ROM, CD) = ~20 W

All ratings are PEAK values. During idle operation consumption will be much lower.

So as you can see from all this - The power requirements are of course higher the more powerful your system is.

But the power requirements are probably much lower than you expected, right?

The Power Supply manufacturers would of course like you to buy the high-wattage top models, because that means a higher profit.

The VGA manufactures need to take into considerations that many Power Supplies on the market can not deliver what they are supposed to. So therefore they specify much higher power requirements on their products than actually needed.

Even though hardware becomes faster and faster, the manufacturers also implement new technologies to reduce power consumption. As an example most of the new Intel Dual Core processors actually only consumes half the power compared to the older Pentium-4 series, even during full load. Such new technologies are now also top priority at the VGA card makers - so eventually VGA cards will also be consuming less and less power.

Unless you plan running an extremely powerful Quad Core system with multiple SLI Top-Model VGA cards you will probably never need a PSU higher rated than ~500W (High Quality Real Power). If you are thinking of buying a really high-wattage PSU to be future proof - Then remember you pay much more for these additional watt's, and you might not even be able to use it for your next system anyway. The computer industry is moving fast - New technologies, form factors, connectors and specifications are being introduced constantly. Whatever you buy today, will be outdated tomorrow - that is a proven fact unfortunately!

Lenke til kommentar
Det oppsettet der trekker ikke 500+ watt nei.    I verste fall noe i området ~300W vil jeg si.

8960735[/snapback]

Det tror jeg er et ganske riktig anslag. Jeg postet jo måleresultat fra min A64 maskin litt over her som er relativt likt. Klarer ikke få den til å bruke over 300W, Selv om ditt skjermkort er kraftigere, er det ikke kjempeforskjell i forbruk.

Så under forutsetning av at din Chieftech 400W har fordelt de 400 Wattene på en fornuftig måte har du lite å frykte Sigurd2.

Lenke til kommentar

Jeg satt sammen min PC i den anbefalte kalkulatoren, med neon og hele pakka...

Og jeg endte opp med 602W :ph34r:

EDIT: Jeg har ikke målt min direkte ut fra støpselet, men skal se om jeg får lånt noe utstyr for og få til det...

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Så under forutsetning av at din Chieftech 400W har fordelt de 400 Wattene på en fornuftig måte har du lite å frykte Sigurd2.

8973113[/snapback]

Det ser ut til å gå greit. Ingen blåskjermer eller frys på de fem dagene jeg til nå har fått testet kortet med spill og litt overklokking. Luften ut fra strømforsyningen er heller ikke spesielt varm, som sikkert også er et bra tegn.

Så dere reddet meg fra å i all hast kjøpe en ny strømforsyning, som jeg egentlig ikke trengte :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg er en ny bruker av dette forumet og dette er min første post :D

Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc som jeg satt sammen selv og er storfornøyd, men fikk litt panikk når jeg så denne testen og brukte dn psu kalkulatoren...

PC'en min;

HK:Gigabyte GA-M55S-S3, nForce 550, ATX

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz

RAM: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

Skjermkort: XFX GeForce 8600GTS 675M 256MB GDDR3

HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 + en annen sata disk på 250gb..+ 1 ide...

Diverse: 1stk diskettstasjon, 1 stk dvd brenner, 1stk dvd

og så måtte jeg ha NorthQ 2500 Acrylic Kabinett med 5 80mm vifter med LED, + 2 kald katoder når jeg for engangs skyld hadde satt på shopping humøret på nettet. Tingen er at med det kabinettet følgte det med en 400 watts strømforsyning. Og når jeg brukte kalkulatoren så kom jeg fram til at jeg trenger en psu på 516 watt.

Bør jeg skaffe meg en ny psu eller er kalkulatoren litt på bærtur?

Håper på svar, på forhånd takk :):p

Lenke til kommentar

Først:

Det er STOR forskjell på 400W PSU-er

Så:

Mange hensyn kan/må/bør tas når man lager kalkulator, som spinup på HDD etc.

Sist:

Noe av det viktigste er hvor mange amper som trekkes på 12V-linjen, da det er her begrensningen er.

Oppsummert:

Kanskje - kanskje ikke :-)

For lite info

... og velkommen

Lenke til kommentar

tror nok 400 watt er nok til den der.

kan du gi oss info om psu som fulgte med så kan vi svare bedre.

men en fin regel er det at dersom maskina funker uten å lage problemer (reboots, blåskjermer og feilmeldinger som at skjermkortet får for lite strøm) så er det ikke noe poeng i å bytte.

Lenke til kommentar

IGJEN nevner jeg en typisk feil som alle gjør, de velger Dual Processor, men hvis du leser 2 CM! unna der hvor det står så står det noe sånn som det her:

"A dual core processor is still a single-processor"

Det bety; at hvis du velger dual Processor, så tror den at du har 2 prosessorer...

Lenke til kommentar
IGJEN nevner jeg en typisk feil som alle gjør, de velger Dual Processor, men hvis du leser 2 CM! unna der hvor det står så står det noe sånn som det her:

"A dual core processor is still a single-processor"

Det bety; at hvis du velger dual Processor, så tror den at du har 2 prosessorer...

9369656[/snapback]

Jeg oppga min som singel cpu:)

Dette står om psu'en på komplett:

Produktbeskrivelse NorthQ 4001AL Metallic Blue PSU - strømforsyning - 400 watt

Enhetstype Strømforsyning - Power Factor Correction (PFC) - intern

Spesifikasjonssamsvar ATX12V

Dimensjoner (BxDxH) 15 cm x 14 cm x 8.6 cm

Inngangsspenning AC 230 V

Utgangsspenning ± 5, ± 12, + 3.3 V

Strømtilførsel 400 watt

Utgangskobling(er) 4-pin intern strøm, 4-pin mini-strømkontakt, strøm 4-pin ATX12V-kopling, 15-pin seriell ATA strøm, 6-pin PCI Express-strømforsyning, strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet

Lenke til kommentar

northq ja. de har bra psuer, men de er litt svake på +12v linjene. men som jeg sa i min forrige post, dersom du ikke opplever noen problemer, så er det bra nok.

systemet mitt (se profil) skal vistnok trekke rundt 250-300 watt på full spiker, og det er kraftigere enn ditt ;)

Lenke til kommentar

Sitter selv med:

8800gts 640mb

Core2Duo E6400 overklokket til 2,8ghz

2gb ram

hdd

dvdbrenner

3x120mm vifter

på ett 400w powersupply med 29A på 12v, dvs 348w

Med andre ord, det burde trekke ca like mye som oppsett #2. Det stemmer ganske greit hvis man ganger 394w med normal effektivitet på 80%, så man får 315,2w. Mao har jeg ca 33w å gå på under full load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...