Gå til innhold

Miniguide: Hvor mange Watt er nok?

Anbefalte innlegg

Angående oppgitt effekt på Q-Tec-PSU'er. Jeg skjekket hva som er oppgitt på hver rail nå, og kom frem til en ganske morsom greie.

Spenning	Strøm	Effekt
+5V      30A      150,0 W
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

Og PSU'en har en oppgitt makseffekt på 300W. Her har altså Q-Tec underdrevet den oppgitte effekten i forhold til hva de kunne ha gjort.

:)

8788373[/snapback]

Men det spørs jo hva virkningsgraden er...

Sett at den er ett sted mellom 75 og 80% vil det bli ~310-330W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående oppgitt effekt på Q-Tec-PSU'er. Jeg skjekket hva som er oppgitt på hver rail nå, og kom frem til en ganske morsom greie.

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

Og PSU'en har en oppgitt makseffekt på 300W. Her har altså Q-Tec underdrevet den oppgitte effekten i forhold til hva de kunne ha gjort.

8788373[/snapback]

Dette er vel maks effekt på alle railene, dog kan ikke disse belastes for fullt alle sammen samtidig.

Derfor har den fremdeles 300W.

Edit: Effekten er P2 altså avgitt effekt, dermed er tapene allerede regenet med.

Endret av LianLidude
Lenke til kommentar

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

8788373[/snapback]

Ja, men du kan ikke bare regne sammen hva hver rail kan levere enkeltvis, og hvertfall ikke legge sammen både + og - :!:

Ser man all belastning under et, kan man ikke dra mer enn 300w tilsammen fordelt på alle "rails", selv om hver "rail" i teorien kan levere mer siden all strøm enkeltvis.

15A på 12v er uansett ekstremt dårlig i dag. FOrdelingen bærer preg av litt "gammel" kraftfordeling.

Lenke til kommentar

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

8788373[/snapback]

Dette er vel maks effekt på alle railene, dog kan ikke disse belastes for fullt alle sammen samtidig.

Derfor har den fremdeles 300W.

Edit: Effekten er P2 altså avgitt effekt, dermed er virkningsgraden er allerede regenet med.

8788609[/snapback]

det er greit å legge til at flere produsenter legger peak effekt ut som Wattoppgivelsen av PSU..

Lenke til kommentar

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

8788373[/snapback]

Ja, men du kan ikke bare regne sammen hva hver rail kan levere enkeltvis, og hvertfall ikke legge sammen både + og - :!:

Ser man all belastning under et, kan man ikke dra mer enn 300w tilsammen fordelt på alle "rails", selv om hver "rail" i teorien kan levere mer siden all strøm enkeltvis.

15A på 12v er uansett ekstremt dårlig i dag. FOrdelingen bærer preg av litt "gammel" kraftfordeling.

8788634[/snapback]

hva er "dårlig med 15A på 12Volt rail"?? kommer helt an på hvilket bruk den er myntet på...

Lenke til kommentar
hva er "dårlig med 15A på 12Volt rail"?? kommer helt an på hvilket bruk den er myntet på...

8788669[/snapback]

Ja, om du har en PentiumIII 450 med Matrox G100 er den sikkert knall!! :!:

8788706[/snapback]

Vær så vennlig...

15A holder til C2D og det...

Lenke til kommentar

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

8788373[/snapback]

8788634[/snapback]

Det jeg ville frem til, var at Q-Tec kunne ha oppgitt makseffekten til 400W (*hint* hi-fi-industrien *hint*), men det har de ikke gjort. De har tatt høyde for virkningsgrad, samlet last på alle railene, osv når de har oppgitt makseffekten.

Ergo er de ikke så store løgnere som mange har påstått tidligere.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

8788669[/snapback]

Ja, om du har en PentiumIII 450 med Matrox G100 er den sikkert knall!! :!:

8788706[/snapback]

Vær så vennlig...

15A holder til C2D og det...

8788723[/snapback]

Mulig, men ikke så fryktelig mye mer, spesielt når det kommer til skjermkort. Hvis man i tillegg antar at det er oppgitt effekt ved 25C og kanskje i verste fall peak-verdier, glem det...

Lenke til kommentar

Har noken formelen for omrekning?

Skal måle min pc med multimeter.

måleriggen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSCN1251.JPG

Veit ikkje om bildet viser, brukte ei anna bildeopplastingstjeneste enn den eg pleier

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe? En artikkel som drar et magisk "25%" ut fra lufta og forklarer dette med en bilanalogi? Dette er jo akkurat det samme eksperter på forumet også kaster frem uten kilder.

Den eneste jeg kan huske å ha sett på forumet som har skrevet absolutte tall som var veldokumenterte og verd å lese er Sprangleknas, så hans tråd bør absolutt linkes til for å virkelig opplyse.

Er det hvor dårlig den er som er det spesielle som skulle pekes ut med effektkalkulatoren det linkes til?

Min maskin med 480W Tagan U01:

1000watt.PNG

Lenke til kommentar

Det heter km/h ikke km/t! (hva er da km per tonn for noe??)

Hehe, litt morsomt at du sier det, egentlig.. Hadde akkurat matteeksamen, og før den fortalte læreren min meg at km/t er helt godtatt xD

Sorry for offtopic :p

Frostie

Lenke til kommentar

måleriggen:

DSCN1251.JPG

Veit ikkje om bildet viser, brukte ei anna bildeopplastingstjeneste enn den eg pleier

8789436[/snapback]

Kjekt at du prøver å måle spenningen gjennom kretsen. :)

Greide du i det hele tatt å starte PC'en med den koblingen der?

Men nå har det seg slik at spenningen på det norske strømnettet som oftest er 230V. For å finne effekten, trenger man da å vite strømmen (målt i ampere).

P = UI

effekt = spenning*strøm

Edit: Du leker med livet når du kobler sånn som det der uten å vite hva du driver på med.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Spenning	Strøm	Effekt
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

8788373[/snapback]

8788634[/snapback]

Det jeg ville frem til, var at Q-Tec kunne ha oppgitt makseffekten til 400W (*hint* hi-fi-industrien *hint*), men det har de ikke gjort. De har tatt høyde for virkningsgrad, samlet last på alle railene, osv når de har oppgitt makseffekten.

Ergo er de ikke så store løgnere som mange har påstått tidligere.

8788984[/snapback]

Q-Tec har iallefall før pleid å levere PEAK effekt på psuen, ikke rms. Dvs. dette er det den trekker fra nettet, før omregning av virkningsgrad etc. Selvfølgelig holder Q-Tec for vanlige små pcer som de du har(har selv kjørt en 350w Q-Tec). Men det er ikke overbelastingsvern(sikringer) på de eldre modellene, og flere har opplevd at disse har eksplodert/tatt fyr og ødelagt pcen. Har vært flere tråder om dette her inne. Vil gå så langt som å si at en god FS 350w psu er bedre enn selv Q-Tec sin 600w. Og ikke koster den noe spesiellt mer. Ustabil spenning er også noe man opplever på Q-Tec når de belastes litt.

Lenke til kommentar
auch

tror må ha bedre psu

1206w ja

8786506[/snapback]

Viktig detalj ved bruk av denne kalkulatoren:

Står nederst på siden dems.

System Type: Based on physical processor(s) or # of sockets. Multicore CPU counts as a single processor. For example: for Core 2 Duo you should select 'Single Processor' as System Type.

8787057[/snapback]

'

http://home.no/smy/dataromme/watt%20forbruket.jpg

her er bilder oppsett min

tror jeg kjøp en psu til

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
http://home.no/smy/dataromme/watt%20forbruket.jpg

her er bilder oppsett min

tror jeg kjøp en psu til

8790742[/snapback]

Men her har du jo gjort akkurat det Alcohollyday advarer mot, du skal jo ikke ha 4 stk quadcore?

Prøvde for morro skyld å sjekke med en E6600 klokket til 3.4Ghz og sammen med resten av mitt oppsett fikk jeg da ca 480W. Så byttet jeg kun ut E6600 med Q6600 og satte også "Quad prosessor" da ble det 1060W... Det faller med andre ord på sin egen urimelighet at den skal bruke så mye strøm.

Med Q6600 og "singel cpu", ble det 550Watt og dette virker jo mer fornuftig ifht E6600.

Quote forminsket av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Men her har du jo gjort akkurat det Alcohollyday advarer mot, du skal jo ikke ha 4 stk quadcore?

Prøvde for morro skyld å sjekke med en E6600 klokket til 3.4Ghz og sammen med resten av mitt oppsett fikk jeg da ca 480W. Så byttet jeg kun ut E6600 med Q6600 og satte også "Quad prosessor" da ble det 1060W... Det faller med andre ord på sin egen urimelighet at den skal bruke så mye strøm.

Med Q6600 og "singel cpu", ble det 550Watt og dette virker jo mer fornuftig ifht E6600.

8791141[/snapback]

Jepp, her har han nok regnet effekt på 16 kjerner

Quote forminsket av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Tror egentlig denne kalkulatoren er kjøpt og betalt av PSU produsenter...

Hvis du legger på en harddisk så går kravet opp med 27W. Sist jeg sjekket så dro ikke harddisker noe i nærheten av så mye strøm, kanskje en raptor under full load, men ikke en vanlig 7200rpm disk...

Edit: Og legger du på en 120mm vifte så går det hele opp med 5W, men hvis en ser på en Papst vifte på 26 db(A) så drar den 1.25 W...

Det er mulig at denne testen ser på maksimal oppstartseffekt siden den er en del høyere for både harddisker og vifter under oppstart, men allikevel så tror jeg hva jeg vil om denne kalkulatoren.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

måleriggen:

DSCN1251.JPG

8789436[/snapback]

Kjekt at du prøver å måle spenningen gjennom kretsen. :)

Greide du i det hele tatt å starte PC'en med den koblingen der?

Men nå har det seg slik at spenningen på det norske strømnettet som oftest er 230V. For å finne effekten, trenger man da å vite strømmen (målt i ampere).

P = UI

effekt = spenning*strøm

Edit: Du leker med livet når du kobler sånn som det der uten å vite hva du driver på med.

8789522[/snapback]

Øh... Den var jo ikkje tilkobla, la den på bordet for å ta bildet.

Eg har gått 3 år på elektro, elektronikk, serviceelektroniker, er ikkje heilt grønn innen området.

Den formelen du skreiv trur eg ikkje er korrekt når det gjelder måling av watt på vekselstraum. Den er rett hadde det vore likestraum!

Ganger man volt og ampere får man VA voltampere, som ikkje er det samme som watt.

Eg har kobla opp riggen nuh, til nå så har største peak vore 1.982 amp ved 240 volt. Det var under oppstart av pc'n, varte ikkje lenge seff, men den trakk nå 1.9 amp.

Lenke til kommentar
Øh... Den var jo ikkje tilkobla, la den på bordet for å ta bildet.

Eg har gått 3 år på elektro, elektronikk, serviceelektroniker, er ikkje heilt grønn innen området.

Den formelen du skreiv trur eg ikkje er korrekt når det gjelder måling av watt på vekselstraum. Den er rett hadde det vore likestraum!

Ganger man volt og ampere får man VA voltampere, som ikkje er det samme som watt.

Eg har kobla opp riggen nuh, til nå så har største peak vore 1.982 amp ved 240 volt. Det var under oppstart av pc'n, varte ikkje lenge seff, men den trakk nå 1.9 amp.

8793965[/snapback]

P = U*I både på vekselstrøm og likestrøm. Unntaket er tre fase, der P = U*I* kvadratroten av 3. Når du måler 1,982 A ved 240 V er effekten 230 * 1,982 = 455,86 W

EDIT: 1 VoltAmpere = 1 Watt kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Watt

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...