Gå til innhold

Miniguide: Hvor mange Watt er nok?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det heter km/h ikke km/t! (hva er da km per tonn for noe??)

8779787[/snapback]

km per tonn...? :hmm: Hvilken måleenhet er det?

8779939[/snapback]

det vil jo selvsagt være m/kg (meter per kilogram) :thumbup:

8783111[/snapback]

Vennligst les hva jeg skrev. km/h er hm per time, men km/t betyr km per tonn, og alle som har hatt fysikk skal vite at det er feil. t er symbol for tonn.

(Jeg har aldri sagt at det er noe som heter "km per tonn", men de som skriver km/t "påstår" det, fortsett den diskusjonen et annet sted.

endrebjorsvik: Riktig nok vil noen svært effektgjerrige maskiner virke på gode eksemplarer av strømforsyningene til Q-tec, men det er også svært mange som får problemer, så jeg fraråder det.

Lenke til kommentar

8779787[/snapback]

km per tonn...? :hmm: Hvilken måleenhet er det?

8779939[/snapback]

det vil jo selvsagt være m/kg (meter per kilogram) :thumbup:

8783111[/snapback]

Vennligst les hva jeg skrev. km/h er hm per time, men km/t betyr km per tonn, og alle som har hatt fysikk skal vite at det er feil. t er symbol for tonn.

(Jeg har aldri sagt at det er noe som heter "km per tonn", men de som skriver km/t "påstår" det, fortsett den diskusjonen et annet sted.

endrebjorsvik: Riktig nok vil noen svært effektgjerrige maskiner virke på gode eksemplarer av strømforsyningene til Q-tec, men det er også svært mange som får problemer, så jeg fraråder det.

8784657[/snapback]

SI-enheten for vekt er kg - kilogram, tilsvarende for tid er s - sekund, så bokstaven t kan brukes for både tonn og time avhengig av situasjon. For hastighet brukes den sammensatte enheten m*s^(-1) eller m/s, men i dagligtale er det kilometer per time som brukes, km/h og km/t er begge like riktige. Alle som har hatt fysikk burde vite det ;)

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i det, fra min side var det et poeng å formulere meg så konkret som mulig for å unngå videre digresjoner.

Men ontopic var det en interessant artikkel, trodde system 2 skulle dra mer fra veggstikket enn i testen her.

Et interessant poeng jeg har inntrykk av at noen glemmer å se på er hvor mye strøm strømforsyningene leverer på 12V, som er det som belastes mest i moderne systemer, i forhold til hva den totalt er spesifisert for.

For å ta et konkret eksempel kan strømforsyningen jeg landet på, Silverstone Zeus 750W levere 60A - 720W, mens en som er veldig populær, Hiper 580W, leverer 30A - 360W.

Lenke til kommentar

Kordan målte dere kor masse pc'n trakk`?

Wattmeter?

Ampermeter?

Den kalkisen?

Har eit multimeter her og tenkte å måle kor masse min pc trekker fra stikkontakten. Er da intresert i utrekningsmetoden om dere brukte ampeermeter og voltmeter. Har desverre ikkje wattmeter!

Edit: I følge den kalkis sida kan min pc trekke 600 watt ved full load...

Sjekk pdf dokument.

Intel c2d e6600 [email protected], 8800gtx, 4xram, 2scsi, 4sata, 1dvd brenner,

PSUEngine.pdf

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Utsagnet "det er faen meg ikke lett" er velbegrunnet .

Dette siden dette med current limiters pr. - dual rail -triple eller om det er en feller , og ruting av kabling/fordeling pr. linje/kabling osv ikke er teknisk oppgitt til kjøperen .

Og - man kan ende opp med en PSU som tripper en såkalt linje , eller kabel ruting med aut.sikring om man vil kalle det det.

Man høre ofte om folk med systemer som slås på , alle vifter snurrer (cpu starter) men ingen bilde på skjermen og liknende.

Det og "anta" noe er ikke min form for kvalitets sikring når jeg bygger noe basert på innkjøpt utstyr.

Da er det prinsippet "better safe than sorry" som gjelder , og PSU som jeg har aimet meg på blitt lagt på +500,- i budsjettet og det anskaffes

en bedre en med endel overflødig watt.

Det er tross alt bedre investerte penger en å måtte sitte med en PSU man ikke får brukt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Unnskyld, men hvordan kan det ha seg at en PSU på 500w feks. ikke har nok Amperè ? regner man ikke P=U*I ? eller I=P/U da U er en konstant på 230v og P er 500w (in this case), da vil uansett I bli lik 2.17A, noe som er mye for en pc mtp. at på de fleste lan blir det regnet 1A per pc, inkl skjerm. Men slik har det vel vært siden tidenesmorgen.. men hvordan kan det ha seg at det ikke blir nok Amperè, jeg bare spør. Men nesten 2.2A lite? er vel kanskje ikke det den effektivt leverer, men regner man mye tap i en 500w PSU da?

Lenke til kommentar
"Temperatur – er det viktig?

Jo høyere temperatur desto dårligere yter PSU’en. Kvalitetsstrømforsyninger er rammes i mindre grad av lavere effekt ved høyere temperaturer.

Illustrert av PC Power & Cooling:

psmyths-chart.gif#

8781954[/snapback]

Ja, dette er ofte forskjellen på dyre og billige PSU'er, nemlig temperaturen som effekten er oppgitt ved. Faktisk er det flere ikke helt billige merker også oppgir den ved 25º C, som egentlig er en helt urealistisk driftstemperatur. Jo høyere tempereatur, jo lavere effekt klarer PSU å levere, ved 40º-50º C (som er mer realistisk driftstemp.) kan det være snakk om kanskje 25% lavere effekt. Derfor kan det lønne seg å kjøpe noen W ekstra om en ikke er sikker på hva som er oppgitt driftstemperatur (da er det garantert effekt ved 25º C ;) ).

Jeg vet Enermax (edit: og Corsair) er en av de få som oppgir effekt ver 50º C driftstempereatur. Mulig andre også gjør det, men jeg ville sjekket nøye det som står på produsentenes sider med liten skrift.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Unnskyld, men hvordan kan det ha seg at en PSU på 500w feks. ikke har nok Amperè ? regner man ikke P=U*I ? eller I=P/U da U er en konstant på 230v og P er 500w (in this case), da vil uansett I bli lik 2.17A, noe som er mye for en pc mtp. at på de fleste lan blir det regnet 1A per pc, inkl skjerm. Men slik har det vel vært siden tidenesmorgen.. men hvordan kan det ha seg at det ikke blir nok Amperè, jeg bare spør. Men nesten 2.2A lite? er vel kanskje ikke det den effektivt leverer, men regner man mye tap i en 500w PSU da?

8785913[/snapback]

Jojo, men om man har eks hiper 580W, så har den 30A på 12v. Og om man da har veldig sultne grafikkort SLI etc så vill de kansje ikke få nok strøm og systemet blir ustabilt/mister ytelse.

Resten av effekten er fordelt på 3 og 5v volt, og der har man kansje drette på læggen ettersom man har mye ampere på 5 og 3 volt som man ikke har noe effektsugne komponeneter på disse spenningene.

Lenke til kommentar
auch

tror må ha bedre psu

1206w ja

8786506[/snapback]

Viktig detalj ved bruk av denne kalkulatoren:

Står nederst på siden dems.

System Type: Based on physical processor(s) or # of sockets. Multicore CPU counts as a single processor. For example: for Core 2 Duo you should select 'Single Processor' as System Type.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Kan legge til at man ikke nødvendigvis bør se på den opgitte totaleffekten, men antall ampere på 12 V linjene. Det er de som teller, siden det er 12 V linjene som belastes mest i en datamaskin (skjermkort, prosessor). F.eks har Mist 500 W 40 A, mens OCZ 520 W har bare 28 A.

8779787[/snapback]

Fei for egne dører.

Endret av Tyniss
Lenke til kommentar
Interessant artikkel. Kan legge til at man ikke nødvendigvis bør se på den opgitte totaleffekten, men antall ampere på 12 V linjene. Det er de som teller, siden det er 12 V linjene som belastes mest i en datamaskin (skjermkort, prosessor). F.eks har Mist 500 W 40 A, mens OCZ 520 W har bare 28 A.

8779787[/snapback]

Fei for egne dører.

8787353[/snapback]

Jeg bruker OCZ 520W i min spillboks. helt riktig at psu'en er satt til 28A på 12V linja. jeg har aldri opplevd noe problem med to 7900gt og en 110w x2 4400, to disker og vifter. og OCZ er ikke en kongekonstruktør av psuer.

Lenke til kommentar

Angående oppgitt effekt på Q-Tec-PSU'er. Jeg skjekket hva som er oppgitt på hver rail nå, og kom frem til en ganske morsom greie.

Spenning	Strøm	Effekt
+5V      30A      150,0 W
+12V     15A     180,0 W
-5V      0,5A    2,5 W
-12V     0,5A    6,0 W
+3,3V    20A     66,0 W
+VSB5    2        10,0 W
               = 414,5 W

Og PSU'en har en oppgitt makseffekt på 300W. Her har altså Q-Tec underdrevet den oppgitte effekten i forhold til hva de kunne ha gjort.

:)

Lenke til kommentar
Den guiden dere linket til gikk ikke bra for meg, i følge den trengte jeg kun en 36W strømforsyning.

8788150[/snapback]

Har du husket å trykke på 'calculate'?

Selv om det står et tall der når du er ferdig med å fylle ut, så må du trykke på 'calculate'

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...