Gå til innhold

Miniguide: Hvor mange Watt er nok?

Anbefalte innlegg

Alt dette med målt input matchet opp mot PSU total rating blir litt feil .

Man glemmer at 80-90% av effekten en PC bruker skal ut på +12v i PSU .

La oss si man måler 220v 'forbruket" til 400W , trekk fra PSUens effektivitet og la oss si den produserer internt kanskje 350W .

Da holder det ikke med en 350W PSU for den ratingen er for total samtidig belatning på 3.3v + 5V + 12V tilsammen .

I tillegg til dette kommer det med dual rail PSU som (noen) har current limiters på 240VA ihh til Intels ATX 2.2 spec .

+12v2 er rutet fra PSU til kun å mate CPU .

Den andre (+12V1) skal da fore både grafikk kort og resten av enhetene .

Better safe than sorry . Legg alltid på litt hvis du ikke kan utregningene og har alle interne enheters data vedr strømforbruk på samtlige spenninger.

Edit:

Uff ble kanskje rotete forklart , men håper noen tar poenget .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min maskin trekker vel typisk rundt 210-220W under spilling.

Min Corsair HX620 er jo overkill, men jeg har iallefall noe gå på for framtidige oppgraderinger, så blir nok sittende med en en god stund. Siden den har 5 års garanti er det jo også bra.

De kjøper store eller til og med 2 strømmforsyninger fordi de nye sjermkortene trenger så veldig mye ampere, det kan ikke en 500W gi, så da må de kjøpe 700W eller mer, ikke fordi de trenger 700w med effekt, men de trenger masse ampere på en rail.

I følge reviews så har min Corsair en enkelt rail, selv om det står at den er delt opp i tre. Der kan den levere opp til 50A (600W).

Lenke til kommentar

I tillegg til dette kommer det med dual rail PSU som (noen) har current limiters på 240VA ihh til Intels ATX 2.2 spec .

+12v2 er rutet fra PSU til kun å mate CPU .

Den andre (+12V1) skal da fore både grafikk kort og resten av enhetene .

Heldigvis er dette relativt sjeldent, de fleste har bare en rail selv om de oppgir flere på papiret, håper de snart slutter med det rail-tøvet sitt. Det er ingen grunn til å dele opp hvis man ikke må pga andre tekniske begrensninger.

AtW

Lenke til kommentar

Det er mindre sjeldent enn du tror faktisk.

Alle har en rail bortsett fra enkelte modeller med dual +12v trafoer fra Tagan og Enermax Liberty .

Poenget er at de har utstyrt de med "automatsikringer" i ledningsføringen fra den single rail - delt til to . Da kan man ende opp med en PSU som tripper .

Til og med Silverstone Zeus 750W var ikke i stand til å kjøre SLI/Crossfire grunnet dette (PSU slo seg av under 3DLoad) før ingeniørene så seg nødt til å modifisere builden av den til en ny revisjon.

Noen "jukser" uten å si noe om det med å ha kun en "automatsikring" selv om produktet markedsføres som Dual/triple +12v rail .

Noen ruter også PCI-Express #2 ledningsmessig til å gå sammen med +12v2 (CPU) for å unngå overload av +12v1 .

Så alt dette med valg av rett PSU er faen meg ikke lett ..

Lenke til kommentar

dette var kjekt å ha liggende på forumet, slik at det kan brukes i de tilsynelatende uendelige trådene med spørsmål om hvor stor psu man trenger.

mitt system (se profil) skal i følge kalkulatoren trekke 418w på max load. synes det var litt mye jeg da...

Lenke til kommentar
dette var kjekt å ha liggende på forumet, slik at det kan brukes i de tilsynelatende uendelige trådene med spørsmål om hvor stor psu man trenger.

mitt system (se profil) skal i følge kalkulatoren trekke 418w på max load. synes det var litt mye jeg da...

8781557[/snapback]

De fleste av de kalkulatorene tar i litt, kontra reell effekt.

AtW

Lenke til kommentar

Dersom artikkelen prøver å si at en 225W PSU på system 1 er nok, er den intet annet en hårreisende...

Dersom man ser for seg en perfekt PSU for akkurat ditt system med tanke på linjefordeling (fordeling av de 12V, 5V, 3.3V), så vil det funke - så sant det er en god PSU som leverer stabil spenning ved hard belastning.

Videre skal man ta høyde til såkalte "peaks" (topper).

F.eks. bruker harddisker mer strøm ved oppstart enn ellers.

z_seagate_12Vprofile.gif

"Temperatur – er det viktig?

Jo høyere temperatur desto dårligere yter PSU’en. Kvalitetsstrømforsyninger er rammes i mindre grad av lavere effekt ved høyere temperaturer.

Illustrert av PC Power & Cooling:

psmyths-chart.gif#

Mer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=453262

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Urg... my bad.... :innocent:

Men 350W er heller ikke noe jeg ville anbefalt til oppsettet...

EDIT:

Forslag:

La HW.no kjøpe inn denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308621

Det er en typisk (øvre?)mellomklasse PSU på 350W. Bytt ut Mist-en med denne - og prøv den ut i noen uker. Rapporter om alt er som før.

Det hadde vært interessant.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Jeg la inn post #12 tidligere i dag; jeg tror jeg ble misforstått eller jeg ikke uttrykte meg klart nok.

Jeg henvendte meg til artikkelforfatteren, Natrium, med et ønske om å få oppgitt hvilken størrelse PSU som ville være passende til henholhsviv eksempel 1 og 2.

Det vil være den pekepinnen som overskriften ga i utsikt?

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 18:09

Heldigvis er dette relativt sjeldent, de fleste har bare en rail selv om de oppgir flere på papiret, håper de snart slutter med det rail-tøvet sitt. Det er ingen grunn til å dele opp hvis man ikke må pga andre tekniske begrensninger.

AtW

8781168[/snapback]

Er ening med deg i at det egentlig hadde vært greiere for oss om det ikke var slik. Og at man fritt kunne trekke hvor som helst, samt slippe forvirrende spesifikasjoner runt linjeantall.

Nå har jeg ikke satt meg noe inn i nyere revisjoner enn 2.0, men grunnen til at det deles opp er vel at standarden, som Syar er inne på krever en maksimumseffekt på 240VA (20A ved 12V) pr linje. Det skal ikke være mulig å trekke mer enn 20A noe sted som et sikkerhetstiltak, og dermed må det deles opp. Og når strømstyrker vi ser på mange psu i dag nærmer seg et middels bilbatteri (liten overdrivelse, men kraftig i alle fall), er det ikke sikkert det er så dumt. En kortslutning, eller delvis kortslutning ved feks 12Volt 80A kan gjøre ganske så mye ugang, og rett og slett være farlig. 20A smeller og ryker litt det også, men dette er i alle fall grunnen slik jeg har forstått hensikten bak standarden.

syar2003 Postet i dag, 18:33

He he, nei som med så mye annet av tekniske saker det er mulig å fordype seg i, er det vel også med PSU at jo mer man vet, jo vanskeligere blir det hele egentlig... ;)

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 18:09

AtW

8781168[/snapback]

Er ening med deg i at det egentlig hadde vært greiere for oss om det ikke var slik. Og at man fritt kunne trekke hvor som helst, samt slippe forvirrende spesifikasjoner runt linjeantall.

Nå har jeg ikke satt meg noe inn i nyere revisjoner enn 2.0, men grunnen til at det deles opp er vel at standarden, som Syar er inne på krever en maksimumseffekt på 240VA (20A ved 12V) pr linje. Det skal ikke være mulig å trekke mer enn 20A noe sted som et sikkerhetstiltak, og dermed må det deles opp. Og når strømstyrker vi ser på mange psu i dag nærmer seg et middels bilbatteri (liten overdrivelse, men kraftig i alle fall), er det ikke sikkert det er så dumt. En kortslutning, eller delvis kortslutning ved feks 12Volt 80A kan gjøre ganske så mye ugang, og rett og slett være farlig. 20A smeller og ryker litt det også, men dette er i alle fall grunnen slik jeg har forstått hensikten bak standarden.

syar2003 Postet i dag, 18:33

He he, nei som med så mye annet av tekniske saker det er mulig å fordype seg i, er det vel også med PSU at jo mer man vet, jo vanskeligere blir det hele egentlig... ;)

8783064[/snapback]

Såvidt jeg vet er dette ikke et krav, men en anbefaling, det er jo mengder av PSUer som bare har denne oppdelingen på papiret som til tross for dette er godkjent.

AtW

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er dette ikke et krav, men en anbefaling, det er jo mengder av PSUer som bare har denne oppdelingen på papiret som til tross for dette er godkjent.

AtW

Ok, er det det av nyere dato også? Som altså har linjer ut på mer enn 20A?

Men hva legger du da i deling på papiret, det er altså ikke noen begrensning internt i psu, alt kan godt komme fra en og samme kilde/linje/rail, men det skal ikke være mer enn 20A på noe enkelt linje ut.

Jeg vet det var mer enn dette tidligere før rev2 (var det vel), men mener du da at det selges bare uten at de følger rev2 standarden, eller at de kaller det rev2.x uten at de følger anbefalningen?

Lenke til kommentar

AtW

Ok, er det det av nyere dato også? Som altså har linjer ut på mer enn 20A?

Men hva legger du da i deling på papiret, det er altså ikke noen begrensning internt i psu, alt kan godt komme fra en og samme kilde/linje/rail, men det skal ikke være mer enn 20A på noe enkelt linje ut.

Jeg vet det var mer enn dette tidligere før rev2 (var det vel), men mener du da at det selges bare uten at de følger rev2 standarden, eller at de kaller det rev2.x uten at de følger anbefalningen?

8783303[/snapback]

Det jeg mener er at de skriver at de har flere rails, men i realiteten kan du belaste fritt sålenge man er under det totale maksnivået. Det er mange av nyere dato som kjører slik, blant annet seasonic om jeg ikke husker feil.

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:03

Det jeg mener er at de skriver at de har flere rails, men i realiteten kan du belaste fritt sålenge man er under det totale maksnivået. Det er mange av nyere dato som kjører slik, blant annet seasonic om jeg ikke husker feil.

AtW

Ok, det var jo i så fall litt interessant og det må jeg titte nærmere på, da det er en variant jeg ikke er kjent med. Trodde standarden stort sett ble fulgt.

Er mer kjent med at det "misbrukes" andre veien slik at man feks oppgir 3x20A 12 volt linjer, som dermed folk flest tror er 3 helt separate regulatorer og dermed feilaktig legger sammen 3x20A og tror de har 60A til disposisjon. Realiteten er jo gjerne da heller at dette bare kommer fra et og samme sted som kanskje leverer max 40A, med en "fordeler" med 3 linjer og 20A sikring på hver av dem.

Men bare for å være helt sikker på at jeg ikke misforstår deg, mener du altså at det finnes; for å bruke samme eksempel med tall; 3x20A psu, der du godt kan trekke 40A fra feks en drevkontakt, eller en 4 pins P4 kontakt, hva som helst så lenge man ikke overskrider max totalt 12V?

Lar de i så fall vær å kalle det en Rev2.x psu?

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:03

AtW

Ok, det var jo i så fall litt interessant og det må jeg titte nærmere på, da det er en variant jeg ikke er kjent med. Trodde standarden stort sett ble fulgt.

Er mer kjent med at det "misbrukes" andre veien slik at man feks oppgir 3x20A 12 volt linjer, som dermed folk flest tror er 3 helt separate regulatorer og dermed feilaktig legger sammen 3x20A og tror de har 60A til disposisjon. Realiteten er jo gjerne da heller at dette bare kommer fra et og samme sted som kanskje leverer max 40A, med en "fordeler" med 3 linjer og 20A sikring på hver av dem.

Men bare for å være helt sikker på at jeg ikke misforstår deg, mener du altså at det finnes; for å bruke samme eksempel med tall; 3x20A psu, der du godt kan trekke 40A fra feks en drevkontakt, eller en 4 pins P4 kontakt, hva som helst så lenge man ikke overskrider max totalt 12V?

Lar de i så fall vær å kalle det en Rev2.x psu?

8783774[/snapback]

Ja, det er riktig som du sier (ihvertfall om jeg ikke har misforstått noe fundamentalt), jeg vet ikke helt hva de kaller det, det er oppgitt til å støtte atx-standarden ihvertfall. Men det kan vel antakligvis bli problemetisk varmt enkelte steder om man klarer å trøkke 40A igjennom.

AtW

Lenke til kommentar
Generelt er det gode merker som Hiper, MIST, Tagan, Seasonic, Forton/Source m.m

Men styr unna merker som Q-tec. Verre dritt finnes knapt. Selv 600W fra Q-tec er ofte ikke bra nok.

8779787[/snapback]

Hihi!

Det kommer heeelt an på bruken.

Her hjemme hos oss har det stått to maskiner med 300W Q-Tec-PSU siden 2003. Uten antydning til ustabilitet.

Det er effektgjerrig maskinvare (AMD Athlon XP Barton og Thoroughbred, 2 HD'er i hver, IGP og 512 MB DDR(1)-RAM), men maskinene fungerer helt fint til moderne bruk og yter godt nok til det meste (drar faktisk både Trackmania og CS). Jeg tror jeg målte at de dro ca. 150W (load) fra veggen en gang (husker ikke helt nøyaktig).

Det kan være at det er forskjell på de gullforgylte Q-Tec-PSU'ene fra butikken og de grå Q-Tec-PSU'ene som står i ATX-kabinettene (vi har bare sistnevnte), så jeg skal ikke si at 600W'erene er gode strømforsyningene. Alt jeg vet er at de som står i Q-Tec-kabinettene fungerer helt greit til desktop-maskiner.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:40

Ja, det er riktig som du sier (ihvertfall om jeg ikke har misforstått noe fundamentalt), jeg vet ikke helt hva de kaller det, det er oppgitt til å støtte atx-standarden ihvertfall. Men det kan vel antakligvis bli problemetisk varmt enkelte steder om man klarer å trøkke 40A igjennom.

AtW

He he, ja jeg innser at eksempelet nok var mest var egnet kun som et eksempel, er vel ikke å anbefale å dra 40A ved 12Volt gjennom en enkel drevkontakt kanskje.. :D

Men ok, da har jeg kanskje lært noe nytt, for jeg har tenkt dette mer som en regel, enn et forslag hvis du skjønner. Men når du sier det husker jeg at bla OCZ Modstream (tror jeg det var) også brukte begrepet rev2.x kompatibel, hvor det i praksis betyr at man har alle kontaktene som standarden setter, men den var ikke god nok på effektivitet til å faktisk oppfylle kravene i standarden.

Har som sagt ikke satt meg noe videre inn i revisjonene etter 2.0, men mener å ha sett det bla har blitt strammet inn på krav til virkningsgrad. Men som du nå har fått meg til å komme på, er det for produsentene kanskje ikke værre en å bruke difuse utrykk og betegnelser som 2.1 kompatibel... for å slå beina under hele normen.

He he, i så fall er dette jo atter et eksempel på at det ikke er helt enkelt å orientere seg i denne psu verden :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...