Gå til innhold

Aksjekurs etter oppstart

Anbefalte innlegg

Har et kort spørsmål om aksjer/kurs. Dersom jeg ønsker å starte et selskap og trenger mye startkapital, da kan jeg danne et selskap og selge aksjer i dette til jeg har den kapitalen som trengs. Så begynner bedriften og drives. Da vil jo kursen begynne å gå opp og ned etterhvert, men jeg har jo allerede fått den kapitalen jeg trengte, så hvilken interesse har denne kursen nå for meg...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normale små aksjeselskap er unoterte, og vil derfor kun ha en kurs ved handler. Kursen har kun en interesse for deg ved kjøp/salg av aksjer i selskapet.

La oss anta at du ønsker å starte opp en vekstbedrift (kan være vanskelig å få andre til å finansiere en levebrødsbedrift). Da er finansieringstidspunktene som følger:

Oppstart: 3xF (founders, family & friends), ekstrem bootstrapping (uttrykk for å unngå unødvendige utlegg ved å holde utgiftene nede) er nødvendig for å unngå å tape for mange penger. Det kan også tenkes at man kan få støtte fra såkornselskap hvis man har en god foretningside. Hvis man ikke er villig til å satse egne penger så er det INGEN andre som tør, og venner kan være viktig siden det vil være enda hardere å svikte venner enn å vikte deg selv/en investor du kjenner sånn halvveis.

Mellomfase: Business Angels, investorer (privatpersoner) med god erfaring, kunnskap om markedet og risikovilje kan være villige til å investere når det trengs kunstig vekst for å oppnå størrelsesfordeler. Etterhvert kan også meget kresne venture-selskap være interessert i å investere for å hjelpe selskapet mot en IPO (initial public offering). Det kan også tenkes at mer modne selskap vil sugle etter oppkjøp eller sammenslåing.

Modent stort selskap: Kun svært få selskap blir så store / eller kommer i den situasjonen at det er gunstig å børsnotere dem. Kommer du i en situasjon hvor dette er realistisk så tror jeg ikke du trenger å spørre på HW.no.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...