Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

samme mailkonto på flere maskiner


Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å sette opp et trådløst nettverk med 2 maskiner, der begge deler samme internettlinje. Jeg bruker en pop3-mail konto som jeg sjekker vha Outlook på den ene maskinen. Det jeg ønsker er å kunne sette opp en Exchange-server på den ene maskinen slik at jeg kan sjekke mail på begge maskinene. Vil med andre ord at alle mailer skal vises på begge maskiner. Noen som har erfaring med hvordan jeg kan få dette til? Jeg kommer antagelig til å bruke XP på begge maskiner, men hvis det er greiere med Windows 2000 på den ene maskinen er ikke dette noe problem (jeg vil ikke bruke Linux).

 

Takk for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to alternativ:

a) Del en mappe på ene maskina (evt. en server) og legg outlook .pst fila der og mapp opp nettverksstasjonen og bruk outlook mot den.

B) Bruk imap. Da blir alltid mailene liggende på serveren.

 

Jeg bruker alternativ a på et trådløst nett her hjemme og det funker ok!

Lenke til kommentar

Ved å velge alternativ a vil jeg vel også slippe å sette opp en server på en ene maskinen. Jeg setter kun opp Outlook på begge, og sjekker mot mailserver på maskin 1, og mot pst-fil på maskin 2? Høres ut som en god og enkel løsning... Men hvordan er det når du sender mail fra maskin 2 (da vil den jo prøve å hente nye mail som da ikke vil komme frem på maskin 1...)?

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det værre en det faktisk er, enten bruker du imap eller så bruker du outlook sin funksjon for å legge igjen en kopi på servern når du bruker pop.

 

Og hvis jeg velger å legge igjen en kopi på server'n, hva skjer neste gang jeg henter ned mailer på maskinen? Jo, jeg får med alle mailer en gang til... (eller tar jeg feil...?)

 

Imap kan jeg vel heller ikke bruke når mail-tilbyder'n kun tilbyr pop3...?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Du tar feil. Hender outlook tar av og henter alt en gang til, men det er stortsett når man gjør noe galt.

 

Hvorfor gjøre det værre en det faktisk er, enten bruker du imap eller så bruker du outlook sin funksjon for å legge igjen en kopi på servern når du bruker pop.

 

Og hvis jeg velger å legge igjen en kopi på server'n, hva skjer neste gang jeg henter ned mailer på maskinen? Jo, jeg får med alle mailer en gang til... (eller tar jeg feil...?)

 

Imap kan jeg vel heller ikke bruke når mail-tilbyder'n kun tilbyr pop3...?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det værre en det faktisk er, enten bruker du imap eller så bruker du outlook sin funksjon for å legge igjen en kopi på servern når du bruker pop.

 

Og hvis jeg velger å legge igjen en kopi på server'n, hva skjer neste gang jeg henter ned mailer på maskinen? Jo, jeg får med alle mailer en gang til... (eller tar jeg feil...?)

 

Imap kan jeg vel heller ikke bruke når mail-tilbyder'n kun tilbyr pop3...?

 

Takk for alle svar!

 

En enkel løsning er å bruke fetchmail som navnet sier henter den emails, jeg bruker denne til å hente mine emails og mater de emailene til min lokale imap server, en ganske lett og grei løsning, så sant man har en unix/linux pc i lokalnettverket hjemme. Hvordan dette kan løses på en windows pc vet jeg ikke (sorry!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...