Gå til innhold

Hvor varm kan en X2 5600+ bli uten å ta skade

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor høy temperatur min prosessor tåler jeg.

Siden jeg først har laget denne tråden så kan jeg slenge på et par spørsmål til.

Har et Asus HK som har en funksjon i bios som heter AI Overclock. Denne har jeg satt på 5% og CPU ligger nå på 2940MHz. Er dette rett måte og overklokke på?

Når jeg bruker AI Overclock så ser jeg også at RAMen blir klokket og lurer på hvor mye varme de brikkene mine tåler. Brikkene er av typen Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB.

Lurer også på hvordan man måler temperaturen på disse brikkene.

Hvis dette ble for mye spøsmål i en tråd så kan sikkert moderator dele den opp for meg :)

Endret av Barkster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

65 grader er vel det du har lyst til å holde deg under.

Nei, du har i prinsippet ikke overklokket på rett (eller beste) måte. I instillingene i BIOS skal du kunne finne noe som heter FSB og multiplier. Frekvens = FSB*Multiplier. Kan hende at FSBen som er oppgitt er "Quad Pumped", altså 4x faktisk FSB. Du skal vel se hva som er tilfelle, hvis regnestykket gir 8GHz er det vel "Quad Pumped"^^. FSB styrer også hastighet på RAM (RAM frekvens = 2*FSB). Overklokking gjør du helst ved å endre på disse FSB og multiplier (og øke core volt hvis nødvendig, men det trenger du kanskje ikke å gjøre med en gang), og så stabilitetstester du med f.eks Orthos. Varme på RAM trenger du ikke å bry deg om. PC8000 er VELDIG kjapt minne, og du skal ha en ganske heftig klokk for at det blir for varmt. Såvidt jeg vet kan du egentlig ikke drepe RAM med varme, rett og slett fordi RAMen blir for ustabil med en gang frekvensen blir for høy, og dette skjer før dramatisk varmeutvikling. SPenning derimot kan drepe RAM, men så lenge du ikke rører på de instillingene skal du greie deg. For å se varme på CPU, bruker du et program som f.eks SpeedFan eller CoreTemp, evt TAT hvis du har Intel.

Lenke til kommentar

skal prøve å øke FSB sener i kveld. I mellomtiden så har jeg satt AI Overclock til 8% og CPU kjører nå på 3024MHz med Orthos på full test og har gått i en halv time nå. Har også lastet ned Speedfan og der ser jeg at Temp3 er på 127C. Den temperaturen rikker seg hverken opp eller ned. Hva i alle dager er Temp3? Ser også at Fan2 spinner i 1350000 RPM så dette programmet kan da ikke være helt stabilt.

Legger ved en screenshot

legge til vedlegg funker ikke så det blir ikke noe bilde.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Prøv en annen versjon av SpeedFan eventuelt, eller CoreTemp. Jeg vet dessverre ikke hva Temp3 tilsvarer (hos meg er alle temperaturer beskrevet godt nok til at jeg vet hva det er bare ved å lese). Men 127 grader og 1350000 RPM er vel ikke riktig^^

Lenke til kommentar

Barkster: Jeg anbefaler å lese igjennom guiden under Overklokking generelt. Den er kanskje ikke helt oppdatert, men du burde kjenne igjen det mest elementære.

Kan hende at FSBen som er oppgitt er "Quad Pumped", altså 4x faktisk FSB. Du skal vel se hva som er tilfelle, hvis regnestykket gir 8GHz er det vel "Quad Pumped"^^. FSB styrer også hastighet på RAM (RAM frekvens = 2*FSB).
Dette handler faktisk om et AMD-system :dontgetit:

HTT (noen ganger kalt FSB i BIOS) er bare en referanse-klokke. Den bestemmer hastigheten på CPU og HyperTransport via to helt uavhengige multiplikatorer. Minneklokken avgjøres av CPU-frekvens og en divident som beregnes utifra CPU-multiplikator og en liksom-ratio i BIOS.

PC8000 er VELDIG kjapt minne, og du skal ha en ganske heftig klokk for at det blir for varmt. Såvidt jeg vet kan du egentlig ikke drepe RAM med varme, rett og slett fordi RAMen blir for ustabil med en gang frekvensen blir for høy, og dette skjer før dramatisk varmeutvikling.

8779050[/snapback]

Nåja. Varme forverrer elektromigrasjon, og selv om minnet blir ustabilt betyr det ikke at hele maskinen behøver å crashe. I vanlig bruk så vil nok maskinen henge seg opp før eller senere, men særlig memtest86 kan gå i dagevis selv om det er pokker så ustabilt.

Brikkene det er snakk om er ratet til 2.2 volt, og jeg tror nok at aktiv kjøling er en god idé på den spenningen.

Lenke til kommentar
Barkster: Jeg anbefaler å lese igjennom guiden under Overklokking generelt. Den er kanskje ikke helt oppdatert, men du burde kjenne igjen det mest elementære.

Kan hende at FSBen som er oppgitt er "Quad Pumped", altså 4x faktisk FSB. Du skal vel se hva som er tilfelle, hvis regnestykket gir 8GHz er det vel "Quad Pumped"^^. FSB styrer også hastighet på RAM (RAM frekvens = 2*FSB).
Dette handler faktisk om et AMD-system :dontgetit:

HTT (noen ganger kalt FSB i BIOS) er bare en referanse-klokke. Den bestemmer hastigheten på CPU og HyperTransport via to helt uavhengige multiplikatorer. Minneklokken avgjøres av CPU-frekvens og en divident som beregnes utifra CPU-multiplikator og en liksom-ratio i BIOS.

PC8000 er VELDIG kjapt minne, og du skal ha en ganske heftig klokk for at det blir for varmt. Såvidt jeg vet kan du egentlig ikke drepe RAM med varme, rett og slett fordi RAMen blir for ustabil med en gang frekvensen blir for høy, og dette skjer før dramatisk varmeutvikling.

8779050[/snapback]

Nåja. Varme forverrer elektromigrasjon, og selv om minnet blir ustabilt betyr det ikke at hele maskinen behøver å crashe. I vanlig bruk så vil nok maskinen henge seg opp før eller senere, men særlig memtest86 kan gå i dagevis selv om det er pokker så ustabilt.

Brikkene det er snakk om er ratet til 2.2 volt, og jeg tror nok at aktiv kjøling er en god idé på den spenningen.

8780429[/snapback]

Du kjenner kanskje til AI Overclock funksjonen i biosen. Alt i alt så ser det ut som den klokker akkuratt som om du skulle stille inn FSB på egen hånd.

Nå har jeg ikke tenkt til å klokke noe lengere enn den klokken jeg har nå som er 3024MHz så tror du at jeg trenger aktiv kjøling på minnebrikkene mine eller mente du det sånn at hvis jeg fortsetter med klokkingen så burde jeg kjøle?

Ser forresten at CPU-Z viser at jeg har PC2-6400 minne. Jeg håper at dette ikke stemmer.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...