specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Fikk standpunkt karakterene idag. Gikk ned fra 6 til 5 i norsk muntlig. Læreren har ikke gitt meg noen som helst form for advarsel eller noe. For 2 uker siden spurte jeg om hva jeg lå i norsk muntlig og da sa hun at jeg lå på en "soleklar" 6'er. Men idag så jeg at jeg hadde gått ned, jeg går bort til hun og spør. Hun sier at hun skal snakke til med ang. dette. Har hun lov til å sette meg ned uten at jeg har fått advarsel eller noe? Jeg er VELDIG aktiv i timene, kan reflektere om temaer osv.. Men plutselig har jeg gått èn hel karakter uten èn eneste advarsel. Er så sint på denne læreren, har faktisk gått opp til 5 i 3 andre fag som jeg har henne i. Kan det være noe med at hun ikke har lov til å få meg opp i alt? Herregud, som jeg har jobbet for de karakterene, har heller ikke vippet mellom karakteren i norsk muntlig. Føler meg lurt og samtidig såret . Burde jeg sende en skriftlig klage? Eller eventuelt gjøre noe.. Noen med erfaringer eller ideer til hva jeg skal/kan gjøre? Endret 5. juni 2007 av specnaz91 Lenke til kommentar
nordin Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Klag i vei! Men har du noe håndfast så slå i bordet med? Fremføringer f.eks? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Først og fremst ville jeg spurt hu hva i huleste hu driver med. Kan det være noe med at hun ikke har lov til å få meg opp i alt? Det høres litt fjernt ut. Har du fortjent en karakter, så HAR du fortjent den. Bare å se på prøveresultater og eventuelt innleveringer i form av prosjektoppgaver og stiler. Har du utelukkende seksere, og i tillegg mye aktivitet i timene, burde du få en sekser. Sånn jeg forstår det så har læreren i tillegg gitt uttrykk for at du vil få 6, så da burde hu holde det, med mindre hu klarer å gi god argumentasjon for hvorfor du får 5. Ta en prat med henne du. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det er vanskelig å dokumentere innsats i timene ... Muntligkarakter er derfor en uting vi burde kvitte oss med. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hadde du en 6-er i boka før? da skal du vel ha et skriv i såpass god tid i forveien at du skal kunne rette opp karakteren. Hvis du fremdeles får denne femmeren, kan du bare sende en klage Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Ja, fikk 6 til jul, men nå plutselig får jeg en jævla 5. Ikke fått noe skriv heller, og 2 uker før vi fikk standpunktskarakterene, sa hun at jeg lå på en 6. De tre karakterene vippet jeg veldig, hun sa at jeg var veeeldig nærme på å få en 5, men at mappen vi leverte kom til å avgjøre alt. Dermed jobbet jeg dag og natt for å få til denne såkalte 'gode' mappen. Hun sa at det var en veldig god mappe, og at flere av de tekstene var noen av de beste tekstene hun har lest fra meg. Det var i norsk skriftlig og engelsk skriftlig, vippet opp til 5 siden jeg jobbet hardt med mappene. Dermed var det engelsk muntlig igjen, lå på 4, var egentlig på en 6 til vi fikk hun. Gikk opp i sånn muntlig prøve frivillig, og hun sa at det var en solid 5'er. Nå har jeg vippet opp i disse tre karakterene, men de har jeg JOBBET hardt for. Nå sitter jeg her frustrert og såret samtidig.Var helt sikker på å få en 5'er i snitt, men nå er det vel på en 4,91991... Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det har blitt slik at lærerene ikke er påkrevd å sende ut advarsler ved fare med å gå ned i karakter.. Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Jo, alle som var i fare for å gå ned èn karakter eller to fikk et varselsbrev. Men jeg fikk ingen, og 2 uker før karakterene skal settes sier hun at jeg lå på en solklar 6'er. Du blir sint, når du har forhåpninger om noe. Jeg vet at jeg fortjener en 6'er... Det er ikke bare at jeg rekker opp hånden hele tiden, jeg kan reflektere om temaer, og alle prosjektene jeg har hatt har alltid vært gode.. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du får vente og høre hva hun har å si. Alltid to sider av en sak vett. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det har blitt slik at lærerene ikke er påkrevd å sende ut advarsler ved fare med å gå ned i karakter.. Nettop. Er du ikke fornøyd med karakteren, klag eller hold kjeft Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Herregud, hvis du skal komme med såpass spydige kommentarer er det da vel ingen vits i å svare på dette innlegget. Jeg går i 10. klasse og spør folk som kanskje har erfart det samme eller som vet hva jeg bør gjøre om samtidig om læreren satte meg med fornuft, noe i mitt hodet høres veldig ufornuftig ut.. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hvem var det til? Det høres enda mer ulogisk ut at læreren har satt deg ned bare for å være jævlig. Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Å sette meg ned uten noen som helst form for advarsel, og si 2 uker før karakterene skal settes at jeg ligger på en solid 6'er. Hva er det som er mest fornuftig? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Herregud, hvis du skal komme med såpass spydige kommentarer er det da vel ingen vits i å svare på dette innlegget. Synes du det var spydig? Det var sannheten, ikke vær så hårsår. Jeg går i 10. klasse og spør folk som kanskje har erfart det samme eller som vet hva jeg bør gjøre om samtidig om læreren satte meg med fornuft, noe i mitt hodet høres veldig ufornuftig ut.. Jeg går i andre klasse på VGS og har hatt lignende situasjoner siden niende klasse, så jeg har erfart det samme. Det du bør gjøre sa jeg i forrige innlegget mitt... klag skriftlig på karakteren eller ikke gjør en dritt. Det jeg har uthevet skjønte jeg ikke hva du mente med. Å sette meg ned uten noen som helst form for advarsel, og si 2 uker før karakterene skal settes at jeg ligger på en solid 6'er. Hva er det som er mest fornuftig? Å sette deg ned uten noen form for advarsel har hun/han fullt lov til. Om du synes det er rettferdig eller ikke kan du ikke gjøre no med nå uansett, bortsett fra skriftlig klage på karakter. Endret 4. juni 2007 av Lakus Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jo, alle som var i fare for å gå ned èn karakter eller to fikk et varselsbrev. Men jeg fikk ingen, og 2 uker før karakterene skal settes sier hun at jeg lå på en solklar 6'er. Du blir sint, når du har forhåpninger om noe. Jeg vet at jeg fortjener en 6'er... Det er ikke bare at jeg rekker opp hånden hele tiden, jeg kan reflektere om temaer, og alle prosjektene jeg har hatt har alltid vært gode.. 8778963[/snapback] Hvis det faktisk er tilfelle så kan du klage skriftlig til skolen, raskest mulig Lenke til kommentar
@ir Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hos oss var det slik at lærerne var påpedt å gi elevene å gi "fare for nedsatt"-ark, hvis du holdte på å ramle ned fra en karakter i fag siden jul. Så jeg synes det meget rart at din lærer ikke gjorde det. Prøv å snakk med henne, eller evt. med andre lærere og se hva de sier. Hvis de avviser deg så send inn en skriftlig klage, gjerne med underskrift fra foreldre der du tar med at du er ufornøyd med din karakter og du synes du fortjener en 6er - pluss at læreren ikke avaderte deg om noe. Lykke til Edit: omg, leifs Endret 4. juni 2007 av Atir_ Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Dokument på "fare for nedsatt karakter" er ikke lenger et krav som stilles til lærere. Det eneste du kan få varsel om, er hvis du står i fare for å ende opp med I.V. i et fag. Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Herregud da! Alle lærerne ink. denne læreren har sagt at de praktisk talt ikke har lov til å sette oss ned hvis de ikke gir oss det brevet. Samtidig som hun sa for 2 uker siden at jeg lå på en 6'er i norsk muntlig. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hvis det er slik at andre i klassen fikk brev at de var på vei ned så skal du bare klage, læreren har ikke noe bevis for å ha gitt deg en advarsel, siden denne skal signeres. Personlig har jeg aldri fått noe slikt ark i noen fag jeg har gått ned i. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Herregud da! Alle lærerne ink. denne læreren har sagt at de praktisk talt ikke har lov til å sette oss ned hvis de ikke gir oss det brevet. Samtidig som hun sa for 2 uker siden at jeg lå på en 6'er i norsk muntlig. Herregud da! Nesten alle som har svart her, ink. meg sier at de har faktisk lov til det. Hva hun sier og gjør kan være to forskjellige ting. Nå har du forresten gnålt med det samme svaret lenge. Uansett hva vi sier er svaret "Herregud da! Omfg lieksom". Ta det opp med læreren din, evt rektor eller send brev til "et-eller-annet-sted" og klag på karakteren. Mer enn det kan vi ikke gjøre for deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå