PMnormal Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Skyt i raw. Da bestemmer du selv fargetemparatur i etterkant. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Jeg har for vane å styre unna slike tråder som dette da det finnes hundretalls like fra før. Allikevel vil jeg komme med en nøytral anbefaling til alle nye dSLR-entusiaster: Ta en kikk på optikken til de forskjellige produsentene før du velger hus, finn ut hva du ønsker deg av et godt objektiv (brennvidde, blenderåpning etc.), og se på hvilke styrker/svakheter hver produsent har i forhold til dine behov. Husk også at dersom (les: når) du kjøper mye opptikk blir det vanskeligere å bytte produsent i fremtiden. Dette sammen med tafsing på diverse hus burde gi deg et bra utgangspunkt for førstegangskjøpere. Endret 25. juni 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Er objektivene til D40, altså utofokus, kompitable med andre nikonmodeller? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er objektivene til D40, altså utofokus, kompitable med andre nikonmodeller? Ja, absolutt alle AF-S-objektivene til Nikon er kompatible med alle Nikon DSLR. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Dette er som beskrevet i andre tråder bare en del av en evolusjon, der Nikon sakte men sikkert faser ut systemet med fokusmotor i huset. Det samme skjedde i overgangen mellom åtti og nittitallet, der F70 ble siste konsumentmodell med mulighet for mekanisk overføring av blenderdata. Sannsynligvis blir D80, eller evt neste generasjon mellomklassekamera, siste konsumentmodell med innebygd AF-motor. Om få år vil vi se at det kun er D3-serien og en evt. D300 (eller noe slikt) som har innebygd fokusmotor, siden proffer krever å få utnytte sin store objektivsamling uten fokusmotor. Det er også årsaken til at D2-serien og D200 i dag er eneste modeller som har mekanisk overføring av blenderdata. Nikon regner det nemlig ikke som nødvendig å tilby slik bakoverkompabiliet til det generelle markedet. Det ville blitt for dyrt for dem. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det samme skjedde i overgangen mellom åtti og nittitallet, der F70 ble siste konsumentmodell med mulighet for mekanisk overføring av blenderdata. Sånn bortsett fra at F70 ble lansert i 1994 ;o) Nikon F70 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det samme skjedde i overgangen mellom åtti og nittitallet, der F70 ble siste konsumentmodell med mulighet for mekanisk overføring av blenderdata. Sånn bortsett fra at F70 ble lansert i 1994 ;o) Nikon F70 8940376[/snapback] 1994 er da i overgangen mellom åtti og nittitallet, hvis man legger godviljen til. Jeg foretok faktisk en kjapp googling mens jeg skrev, fordi jeg trodde modellen kom i 93. Siden jeg ikke fant det jeg ville kjapt nok, så våget jeg ikke skrive et konkret årstall. Greit å få det klarlagt. Grunnet den spesifike egenskapen var F70 å finne som nytt kamera i fotobutikker frem til for 5 år siden, da jeg migrerte fra manuell fokus til AF. Jeg brukte litt kortere tid på overgangen til digital slr, he he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå