Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har for vane å styre unna slike tråder som dette da det finnes hundretalls like fra før. Allikevel vil jeg komme med en nøytral anbefaling til alle nye dSLR-entusiaster: Ta en kikk på optikken til de forskjellige produsentene før du velger hus, finn ut hva du ønsker deg av et godt objektiv (brennvidde, blenderåpning etc.), og se på hvilke styrker/svakheter hver produsent har i forhold til dine behov.

Husk også at dersom (les: når) du kjøper mye opptikk blir det vanskeligere å bytte produsent i fremtiden.

Dette sammen med tafsing på diverse hus burde gi deg et bra utgangspunkt for førstegangskjøpere.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Dette er som beskrevet i andre tråder bare en del av en evolusjon, der Nikon sakte men sikkert faser ut systemet med fokusmotor i huset. Det samme skjedde i overgangen mellom åtti og nittitallet, der F70 ble siste konsumentmodell med mulighet for mekanisk overføring av blenderdata. Sannsynligvis blir D80, eller evt neste generasjon mellomklassekamera, siste konsumentmodell med innebygd AF-motor. Om få år vil vi se at det kun er D3-serien og en evt. D300 (eller noe slikt) som har innebygd fokusmotor, siden proffer krever å få utnytte sin store objektivsamling uten fokusmotor. Det er også årsaken til at D2-serien og D200 i dag er eneste modeller som har mekanisk overføring av blenderdata. Nikon regner det nemlig ikke som nødvendig å tilby slik bakoverkompabiliet til det generelle markedet. Det ville blitt for dyrt for dem.

Lenke til kommentar
Det samme skjedde i overgangen mellom åtti og nittitallet, der F70 ble siste konsumentmodell med mulighet for mekanisk overføring av blenderdata.

Sånn bortsett fra at F70 ble lansert i 1994 ;o)

Nikon F70

8940376[/snapback]

1994 er da i overgangen mellom åtti og nittitallet, hvis man legger godviljen til. Jeg foretok faktisk en kjapp googling mens jeg skrev, fordi jeg trodde modellen kom i 93. Siden jeg ikke fant det jeg ville kjapt nok, så våget jeg ikke skrive et konkret årstall.

Greit å få det klarlagt.

Grunnet den spesifike egenskapen var F70 å finne som nytt kamera i fotobutikker frem til for 5 år siden, da jeg migrerte fra manuell fokus til AF. Jeg brukte litt kortere tid på overgangen til digital slr, he he :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...