Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette gjør meg gal. Er så i tvil mellom Canon eos 400d og Nikon D40X. Tror nok at jeg blir fornøyd uansett hva jeg velger, men det er bare så utrolig vanskelig. Masse penger som skal ut, eller, masse penger i forhold til kompaktkameraene, og jeg vil være sikker på at disse tre lappene som skiller virkelig er nødvendig. Men jeg tror, av en eller annen grunn, at jeg velger Nikon. Føler bare et lite "fiendskap" mot Canon :mad:

8799848[/snapback]

Ta et dypt pust, og prøv å se vekk fra all Nikon-Canon biasen som florerer rundt om kring her på forumet. Begge selskaper har sine respektive fanklubber, og disse gjør sitt beste med å fremheve de negative sidene ved sine rivaler. Ta et kritisk blikk tilbake på andre brukeres tråder som spør om råd til hvilket system de burde investere i - det er nesten garantert at tråden har gått over i en "Canon vs. Nikon vs. alle-de-andre-krig".

Etter selv å ha lest igjennom utallige sammenligninger mellom EOS 400D og D40/x, både her ved forumet og andre steder på nettet, har det kokt ned til dette:

D40 vs. 400D:

*Begge presterer veldig likt.

*Ta og føl på begge to: føles 400D-grepet for lite for deg, spesielt på høyre hånd (ved avtrekkeren, om fingrene dine "stanger" mot linsen), er det blitt frarådet å kjøpe dette huset.

*Nikon har bedre bitsegenskaper.

*Canon har en super støybehandling, ISO1600 føles som ISO100-400 på et kompaktkamera.

*Canons kitlinse vil fort komme til kort med sin så-som-så kvalitet. (Grei ved nærbilder, elendig ved 20 meter+ (egen erfaring))

*Nikons D40-hus kan kun bruke AF-S objektiver; objektiver med egen fokusmotor.

*Søkeren til Canons 400D-hus er i minste laget for noen.

*Canons bildebrikke er egenutviklet; Nikon lisensierer/kjøper inn andres teknologi for dette.

*Bedre muligheter for cropping med Canons bildebrikke; 10,1 eff. mpiksler mot Nikons 6.

*Per dags dato er Nikonhuset ca. 1 1/2 lapp (?) billigere enn 400D.

Send en PM hvis dere har flere saklige for/motargumenter for disse husene! :thumbup:

Så husk: Ta kommentarer som "Canon vil få deg fortere i senga med fotointeresserte damer!", og "Selskaper som begynner med N er som regel de beste å investere i. Hvorfor? Fordi Nikon er best, ingen protest!" må tas med et par båtlass med salt. ;)

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kamera jeg velger blir Nikon D40X (eller kanskje D80 ettersom jeg visst får det billig av en kompis som vant et (hadde et fra før)) med 2gb minnekort, bæreveske, har stativ fra før og litt dill. Men UV-filter, hører dette er noe man bær ha, hvordan får jeg tak i dette?

Lenke til kommentar
Men UV-filter, hører dette er noe man bær ha

8805617[/snapback]

Du trenger ike UV-filter. Bildebrikken er beskyttet mot UV-stråling. Noen mener at det er lurt å ha et filter på for å beskytte frontelementet på objektivet. Jeg mener det er dumt alltid å ha på et potensielt kvalitetsreduserende filter for å beskytte seg mot et helt usannsynlig uhell. En verdisaksforsikring gir mye bedre beskyttelse helt uten fare for kvalitetstap.

Solblenderen, som du bare tar av når du skal bruke den interne blitzen, gir under normale forhold tilstrekkelig beskyttelse. Untaket er når du skal fotografere en voldelig demonstrasjon, gjørmebryting ell.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Solblenderen, som du bare tar av når du skal bruke den interne blitzen, gir under normale forhold tilstrekkelig beskyttelse. Untaket er når du skal fotografere en voldelig demonstrasjon, gjørmebryting ell.

Det var vel der den verdisaksforsikringen kom inn i bildet ;o)
Lenke til kommentar
En annen, men også viktig faktor, er minnebruken. Større billedpunkter krever mer plass og stiller mer krav til prosessering av kameraet enn lavere oppløsninger. Brikkene må da både være større og raskere enn de trenger ved lavere oppløsning.

Og med dette menes hva?

Jeg går ut i fra at produsenten av kameraet har tenkt på hastighet etc når de designer 10mp/12mp +++ kameraer...

Om det er plassen på SD brikkene du er bekymra for på så koster de jo omtrent ingenting nå for tida. (2gb SD = 400 10mp bilder = 300kr)

8779551[/snapback]

Det skulle være antall billedpunkter jeg mente, ikke størrelsen på hvert enkelt billedpunkt. Gikk litt fort når jeg skrev...

Ja, prisen på minne går stadig nedover, men tror du et minne du får kjøpt på Expert for 149kr er like raskt som ett du kjøper for to-tre ganger prisen hos en fotoforhandler elller på nettet? Antall Mb på kortet er en ting, men på DSLR er også hastigheten viktig. Selv merker jeg stor forskjell på et raskt og ikke fult så raskt kort, særlig om jeg går fra raskt til tregt kort. Kameraet er rett og slett fortere klar til neste bilde med et raskt kort enn et dårlig. Dessuten pleier raske kort være av bedre kvalitet mtp sikker lagring.

Det sier seg selv at 10-12MP krever mer av teknikken enn 6-8MP, og det er derfor ikke på de billigste du finner den nyeste teknologien.

Disse punktene bør ikke være avgjørende, men verdt å tenke på når en skal kjøpe sitt første DSLR. Det var også intensjonen med innlegget.

Lenke til kommentar
Ja, prisen på minne går stadig nedover, men tror du et minne du får kjøpt på Expert for 149kr er like raskt som ett du kjøper for to-tre ganger prisen hos en fotoforhandler elller på nettet? Antall Mb på kortet er en ting, men på DSLR er også hastigheten viktig. Selv merker jeg stor forskjell på et raskt og ikke fult så raskt kort, særlig om jeg går fra raskt til tregt kort. Kameraet er rett og slett fortere klar til neste bilde med et raskt kort enn et dårlig. Dessuten pleier raske kort være av bedre kvalitet mtp sikker lagring.

Nå koster selv Sandisk Extreme III 2GB under 250 kr på det billigste, og skal du ha SD-kort får du vel ikke bedre for tiden. CompactFlash er litt dyrere, da må du opp i ca 300 kr for Extreme III 2GB, og du kan også få tak i Extreme IV 2GB til litt over 400 kr. På den annen side får du kun bedre ytelse i minnekortleseren med Extreme IV, det er ingen DSLR på markedet som skriver så hurtig at Extreme III ikke er raskt nok.
Lenke til kommentar
Alle 3 er bra kamera. Du bør holde de i hånda selv og kjenne på kamera før du velger. For noen blir 400d litt lite, mens for andre er det perfekt størrelse. Noen grunn til at du ikke tar med Sony også her? .)

Det er ikke kameraet det kommer an på, men brukeren. Du bruker det du syns er best for deg.

Men allikevele er det en tommelfingerregel:

Canon = lag for massen. De som ikke har behov for det lille ekstra.

Nikon = For eliten

Pentax = Kan sammenlignes med Linux. De som bruker det elsker det, men det kommer aldri til å bli noe særlig ut av det. Litt nerds som bruker dette

Sony = For de kunnskapsløse og som som forbinder Sony med kvalitet.

Mine siste kommentarer var selvfølgelig humoristisk ment :) Jeg kjører Nikon

8778341[/snapback]

Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier at du sikkert kjører volkswagen eller toyota...

Lenke til kommentar
Alle 3 er bra kamera. Du bør holde de i hånda selv og kjenne på kamera før du velger. For noen blir 400d litt lite, mens for andre er det perfekt størrelse. Noen grunn til at du ikke tar med Sony også her? .)

Det er ikke kameraet det kommer an på, men brukeren. Du bruker det du syns er best for deg.

Nikon = For eliten

Pentax = Kan sammenlignes med Linux. De som bruker det elsker det, men det kommer aldri til å bli noe særlig ut av det. Litt nerds som bruker dette

8778341[/snapback]

Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier at du sikkert kjører volkswagen eller toyota...

8814723[/snapback]

Da bommer du bra :)

Om du virkelig vil vite det.

Lenke til kommentar

Nikon = For eliten

8778341[/snapback]

8814723[/snapback]

Da bommer du bra :)

Om du virkelig vil vite det.

8814736[/snapback]

Hehe, jaja. nesten enda godt det da. Syntest bare du var såpass bombastisk overfor nikon at det hadde passet bra :D , ofte ser ikke eiere av slike biler såpass til siden at de ser det finnes andre merker. Håper du ikke tar det ille opp. Det var humoristisk ment

Lenke til kommentar

Da har jeg vært å prøvd alle kameraene jeg vakla mellom. Canon sitt er eliminert, mer eller mindre, Nikon D40 (x er vel helt likt?) sitt grep var bra, men Pentax sitt var best. Tror though at jeg er blindt forelsket i Nikon, og tror jeg skal kjøpe det på tirs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Nikon D40 (x er vel helt likt?) sitt grep var bra, men Pentax sitt var best.

Yup!

Jeg er lykkelig eier av K10d. Husets grep og byggekvalitet (støv/sprut tett) er helt kreeeem! Snurrer reima opp rundt håndleddet og bærer kameraet hele tiden i høyre hånd når det er med. Pentax har fått litt pepper for knappeplassering, men jeg har nada problemer - Når alt jeg trenger uten å flytte øyet fra søkeren, med en hånd (må kun benytte venstre hånd for å heve blitz eller starte eksponeringsjustert serie). Eneste 'problemet' er vekta på huset, stålramme er tungt!

Benytter 90% lyssterke fastobjektiver så trenger ikke snurre zoom'en heller...

Forundrer meg ikke at grepet på K100d / K110d også er bra.

Lenke til kommentar
Jeg tror kamera jeg velger blir Nikon D40X (eller kanskje D80 ettersom jeg visst får det billig av en kompis som vant et (hadde et fra før)) med 2gb minnekort, bæreveske, har stativ fra før og litt dill. Men UV-filter, hører dette er noe man bær ha, hvordan får jeg tak i dette?

8805617[/snapback]

Hva skjedde med dette da? D80 som du får billig av en kompis må vel være den soleklare vinneren...

Lenke til kommentar

Du verden så fort trådene forsvinner nedover på sia. Budsjettet tillot D40 (og d40x, men nå ble det d40 ettersom alle jeg snakka med sa at de fire mp ikke var store greiene å betale 2500 kr for)

Jeg har drevet å tatt litt bilder, men så kom utfordringen:

En sprettball, tennisball. Jeg klarer absolutt ikke å få rett grønnfarge på den. Kamera vil enten gjør den for varm, ergo for orange og gul, eller for kald (blåaktig skjær) har prøvd alle innstillinger og virkelig stresset, men får det ikke til. Har prøvd ALLE lvl på hvitbalanse på de forskjellige valgene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...