Dragev71 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Noen andre som har fått bilder på CD fra FAME etter en fotosesjon? Mine foreldre betalte godt over 4000,- for en slik CD. Den inneholdt 28 bilder av elendig kvalitet. Hver bildefil var av størrelse 40-70 Kb! Er dette normalt? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Betalte de 4000,- kun for cd og så kom prisen for fotograferingen i tillegg, eller var det inkludert alt? De cd platene er vel beregnet for at man skal kunne kikke gjennom bildene hjemme, ikke for at man skal lage prints av dem? Egner seg ikke for stort annet enn max 10x15cm bilder de jeg har vært borti fra Fame iallefall. Man kan vel få cd med høy kvalitet, men til en helt annen pris (de taper jo penger på at folk ikke lager kopiene hos dem) Endret 4. juni 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
Dragev71 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Betalte de 4000,- kun for cd og så kom prisen for fotograferingen i tillegg, eller var det inkludert alt? 8778194[/snapback] Nei, dette var i tillegg til fortografering og div bilder som ble bestilt. Skjønner at det skal koste å kjøpe bildene, men til den prisen bør kvaliteten være bedre! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Er vanlig prosedyre at man får lavoppløste bilder på cd. Hvis man leser vilkårene hos fotografen så beholder den opphavsrettighetene til bildene. Skjønner fotografen, for det er hans levebrød. Litt kjipt for hanhvis du printer ut bilde og henger på veggen isteden for å kjøpe bildene av han. Lenke til kommentar
thunderstorm77 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Er vanlig prosedyre at man får lavoppløste bilder på cd. Hvis man leser vilkårene hos fotografen så beholder den opphavsrettighetene til bildene. Skjønner fotografen, for det er hans levebrød. Litt kjipt for hanhvis du printer ut bilde og henger på veggen isteden for å kjøpe bildene av han. 8784554[/snapback] Det er da vanlig at derom man leier noen inn til å gjøre en jobb, så har kjøper opphavsrettighetene til det arbeidet den personen har gjort. Selvfølgelig ikke dersom annet er avtalt, noe fotografer kanskje gjør for å tjene penger på printing av bildene i tillegg til den jobben de er betalt for å gjøre. Når fotografene gjør slikt kan de kanskje ta seg mindre betalt for selve fotograferingen. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 4000,- i tillegg til selve jobben var dyrt for en lavoppløslig CD ja, fotografen beholder stort sett alltid opphavsretten (derfor det er forbudt for oss fotoforhandlere å kopiere fotografbilder) men du får vel bruksretten, altså du kan gjøre hva du vil med selve bildet bare du ikke lager kopier av det. Du kan legge det ut på nettet, sende til avisa, gi det bort til venner og kjente, men ikke lage en kopi. Også samme grunn til at fotografer før alltid arkiverte negativene, slik at du ikke skulle lage en billig kopi et annet sted. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Da vi tok bilder av datteren vår hos fotograf kunne vi kjøpe en cd med bildene på for 250,- eller 300,- NOK og jeg synes det var dyrt. Kan ikke helt skjønne at de skulle ta 4000,- for cden i tillegg til prisen for fotograferingen? Hadde det vært 4000,- for alt så kunne jeg skjønne det. Endret 7. juni 2007 av Wipeout Lenke til kommentar
Dragev71 Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Da vi tok bilder av datteren vår hos fotograf kunne vi kjøpe en cd med bildene på for 250,- eller 300,- NOK og jeg synes det var dyrt. Kan ikke helt skjønne at de skulle ta 4000,- for cden i tillegg til prisen for fotograferingen? Hadde det vært 4000,- for alt så kunne jeg skjønne det. 8803910[/snapback] Prisen for CDen var faktisk 4750,- Dette kom som sagt i tillegg til de mange tusen som fotografering og diverse bilder som ble laget kostet. Bakgrunn for CD kjøpet var at fotografen sa at de kun lagret bildene i 6 måneder. Da ville de bli slettet. Det ville vistnok være mulig å få kjøpe de 28 bildene med bedre kvalitet, men da ville prisen gå opp i rundt 14000,- Rimelig stive priser Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Du kødder nå?! Enhver fotograf med respekt for seg selv lagrer bildene i mer enn 6 mnd. Hva hvis man i ettertid skal ha flere kopier? Dette hørtes ut som et utrolig dårlig salgstricks og dermed stryker jeg Fame Fotografene av lista over firmaer jeg kommer til å bruke. Dette hørtes helt horribelt ut, det er jo helt sinnsykt..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå