abedatt Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Jeg har i dag en pc basert på AMD XP1700+. Planlegger å overlate denne maskinen til barna og bygge en ny selv. Jeg har utallige gamle videooptak helt tilbake til 1982 som jeg ønsker å få på DVD og redigere. Jeg har sett på et hovedkort med firewireutgang og lurer på om jeg med et slikt hovedkort slipper å kjøpe Pinnacle studio 8 med firewirekort? Meneningen med firewirekort er vel kun å få en digital inngang til pc, eller har kortet også en redigeringsfunskjon? Bjørn Lenke til kommentar
tomy Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hei Firewire kortet tar digitalvideo inn / ut av pc`n. Dersom du skal legge inn video av den gamle analoge typen må du ha ett eget kort for dette eller ett kort som har begge deler. mvh tomy Lenke til kommentar
abedatt Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Hvis jeg forstår deg rett trenger jeg ikke ett eget kort dersom hovedkortet har Firewire. Det er ikke aktuelt med analog inn eller ut. Bjørn Lenke til kommentar
tomy Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Det er rett. "Du trenger ikke kjøpe firewirekort dersom det allerede er firewire på hovedkortet." mvh tomy Lenke til kommentar
kenneth74 Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Bjørn, du skrev: "Jeg har utallige gamle videooptak helt tilbake til 1982 som jeg ønsker å få på DVD og redigere. " Dersom du filmet i 1982, så brukte du definitivt ikke digitalt videokamera. Og siden du ikke har bruk for analog in, så regner jeg med at du har kjøpt deg et nytt videokamera som har mulighet til å kopiere fra analoge medier, hvor du har tatt disse opptakene og lagt dem på DV tape eller tilsvarende. Eller at du har fått gjort dette fra andre? Det er ikke nok med firewire kort, dersom du svarer nei på det over. Da trenger du et digitaliseringskort i tillegg (ettersom du da ikke har det i kameraet). Men jeg regner med at du nå bruker et digital kamera som har analog in/ut-gang på. Lenke til kommentar
abedatt Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Det stemmer at opptakene fra 1982 er på VHS. I dag har jeg ett Sony digitalt kamera med kun digital ut. I tillegg har jeg S-VHSC. Jeg har 2 muligheter: 1. Jeg kan overføre de analoge opptakene til digitalt med Sony kameraet da dette har S-VHS inn. 2. Jeg har nettopp bestilt en Philips DVD Recorder med firewire inn og S-VHS inn. Dette er en TV-opptaker som erstatning for min 10 år gamle videospiller. Ved å gjøre dette før jeg lagt alle tapene direkte på DVD+R/RW. Jeg får da alle råopptakene lagt på digitale plater for evig oppbevaring. Tanken er da å sette DVD platene med råopptakene i datamaskinen overføre dette til harddisken før jeg begynner å redigere. Jeg har aldri gjort dette før eller noen som helst erfaring med videoredigering. Er dette en fremgangsmåte som er mulig? Bjørn Lenke til kommentar
kenneth74 Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Du sier at Sony kameraet ditt har kun digitalt ut. Men dersom du vet at du har Analog in (S-VHS inn), så går det greit der. Du sier også at du skal kjøpe en DVD recorder. Og det skulle vel gå greit det også. Men det er godt mulig du må konventere videofilene dine litt, for å kunne redigere dem. Men det lar seg nok gjøre dersom det er nødvendig. Lenke til kommentar
abedatt Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Når jeg skal ha inn rådata på pc har man vel flere valgmuligheter. Er det noen som kan fortelle meg om eventuelle kvalitetsforskjeller mellom DVD og DV-tape. Lønner det seg å kjøre DV-Tape direkte inn via firewire eller blir det det samme om jeg først kopierer DV-Tape til DVD+R/RW. Når jeg også skal få mine gamle VHS/S-VHSC over til digitalt, vil det lønne seg å kopiere dette inn via DV kamera på DV kassett, for så i neste omgang å kjøre dette inn via firewire på pc, eller kan jeg like gjerne kopiere dette direkte over på DVD. For å gjøre en lang spørsmålsstilling kort. Er det kvalitetsforskjell mellom DV-Tape og DVD+R/RW. Begge er vel digitale så kvaliteten skal vel være det samme? Bjørn Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 På en DVD vil du få ytterligere kompresjon (MPEG2) i forhold til DV-formatet. Hvis du seinere konverterer til DV-formatet igjen, blir det enda et kvalitetstap. En liten kommentar: Hvis et DV-kamera ikke har DV-inn, så har det ihvertfall ikke Analog inngang! Da er nok det bare en utgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå